Læsetid: 3 min.

Uskyldstab under midnatssolen

Ungdommen er ensom og rå, men uskyldsrent og uendeligt smukt filmet i Rúnar Rúnarssons stilfærdigt krasse opvækstdrama ’Sparrows’ fra Islands fantastiske landskaber
26. august 2016

Der er noget elementært fascinerende over beruset teenagetyggegummitygning. Det der unge ansigt, som med store øjne lettere overvældet gumler sig igennem verdens indtryk, efter at en øl for meget har gjort kroppen endnu mere følsom, end den ellers er.

Rúnar Rúnarssons opvækstdrama Sparrows fanger smukt og stilfærdigt øjeblikke som dem, hvor de store dramaer indeni ikke behøver ord. Verden er voldsom, og det kan være godt at have noget at tygge fanatisk på, mens man prøver at tage det hele ind.

Det er nu ikke vores hovedperson Ari (Atli Óskar Fjalarsson), som griber til koncentreret verdenstygning. Fra vi møder ham i Sparrows’ fine indledning, ser vi, at han næsten er for uskyldsren til denne verden. Kameraet bevæger sig fra det elegante, hvide kirkeloft i Reykjavik mod koret, som fylder rummet med engletoner.

16-årige Ari er blandt dem, og det er gennem hans følsomme ansigt, at Rúnarsson tager os med fra de ordnede forhold i Reykjavik mod dét, som efterhånden fremstår som det vilde vesten i de afsidesliggende Vestfjorde.

Aris mor har nemlig besluttet sig for at tage til Afrika med sin nye mand, og efter seks års fravær skal Ari nu bo hos sin far i en lille fiskerby mellem de dramatiske fjelde.

Sparrows tager os langsomt ind i det lille samfund. Først får vi lov at blive overvældet af de små mennesker i den store natur, som Sophia Olsson filmer i smukke super 16mm-billeder, hvor det konstante lys udvisker grænserne mellem dag og nat og giver hverdagen en næsten overnaturlig stemning.

Samtidig arbejder Rúnarsson og Olsson med udtryksfulde billedkompositioner, som for eksempel effektivt kombinerer skarpe nærbilleder af Ari med hans uskarpe oplevelser i spejle på væggen.

Vi er på hasarderet sæljagt på det store hav med Aris fulde far (den altid strålende Ingvar Eggert Sigurðsson fra bl.a. Om heste og mænd), som er gået i hundene siden skilsmissen og nu mest af alt opfører sig som en uansvarlig teenager.

Vi er inde i de små hjem, hvor Ari kun oplever at finde forståelse og omsorg hos sin gamle farmor (Kristbjörg Kjeld). Vi er med undet bassinvandet, når Ari og hans ven Bassi (Valgeir Skagfjörd) griner af de velpolstrede bagdele på byens ældre damer til vandgymnastik.

Men vi er frem for alt ude blandt byens teenagere, som har deres egne dramaer dér, hvor de kan være i fred for deres sørgelige forældrefestaber, eller måske snarere festtabere. Opsvinget er aldrig kommet til deres lille by, og de voksne går til dagligdagen som en egoistisk, kortsigtet rusjagt uden sans for de skrøbelige unge.

Det totale voksensvigt

Rúnarssons manuskript fanger det generationsdrama med få ord. Fokus er på Aris ansigt, fra han med indestængt gang bevæger sig rundt som en fange mellem fjeldene, indtil det ubarmhjertige lys til sidst udstiller de voksnes hemmeligheder og helt uacceptable opførsel i en problematisk machokultur.

Filmen bevæger sig fra et følsomt portræt af universel ungdomsspleen et unikt sted i verden mod en barsk, næsten ubehageligt konkret slutning, hvor Ari møder det totale voksensvigt.

Undervejs er der poetiske mellemspil, når Ari finder et øjebliks harmoni ved at synge i en guddommeligt filmet forladt silo eller lader sin klare, rene stemme klinge for farmor. Fordi filmen generelt er stille, bliver sangen ekstra virkningsfuld, ligesom den diskrete musik af Kjartan Sveinsson fra Sigur Rós opnår meget med små midler.

Sparrows befinder sig i et mere råt realistisk terræn end de skævere, islandske dramaer om heste, får og mennesker, som vi har fået lov at trække på smilebåndet af de sidste år.

Her er der ikke meget at grine af. Til gengæld er der et stort personligt opvækstdrama i de stemningsfulde billeder, som viser, at Rúnarsson efter sin sikre debut Vulcano er ved at finpudse sit præcist iagttagende blik.

Sparrows/Þrestir – Instruktion og manuskript: Rúnar Rúnarsson. Islandsk-dansk-kroatisk

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu