Læsetid: 3 min.

Daggryssimulator i overstørrelse

Marianne Larsens nye digte er smukke og ligefremme, og så er de underfundige i ordets bedst tænkelige forstand
17. september 2016

Hvis der er et ord, der føles fortærsket i forbindelse med lyrik, så er det ’underfundigt’. Det emmer af kedelige moraler forklædt som postuleret pudseløjerlighed.

Alligevel er det det ord, der bliver ved at melde sig, når jeg læser i Marianne Larsens aldeles fremragende, nye digtsamling. Blot fremstår det pludselig helt nyt og frit af just nævnte, beklumrede em.

Og tiden i vild tilstand mod min hud, som samlingen hedder, er så overraskende smuk og klog og alligevel helt afdæmpet i sin dugfriske, ligefremme hittepåsomhed.

Samlingens korte, men langlinjede digte er alle forsynet med fyndige titler (»Rift«, »Sværmer«, »Trafik«, »Rørelse«, »Svingninger«, »Fødselsdagbarn«, for at nævne nogle stykker blandt mine mange favoritter), og en del af dem har desuden de her vidunderlige parentetiske ’underskrifter’ i kursiv, som sætter hele teksten i spænd på den fineste måde.

F.eks. bærer »Wireless woods« – om bl.a. synet af en blåmejse i et træ i skumringen, der bliver til nat – underskriften »(– nu er der igen nogen der har stillet en daggryssimulator i overstørrelse ud til storskrald)«, hvis underfundighed kalder på smilet, samtidig med at den indrammer den oplevelse af hverdagsalmindelighedens almindeligt oversete illumination, som digtet skriver frem.

Uprætentiøs form

Men digtene går i kødet på samfundet, socialiteten og teknologien lige såvel som de dvæler i sådanne lyrisk kontemplative situationer.

Bl.a. finder man en række små, rammende portrætter af samfundsborgere med poetisk distortion, såsom »Altanist«, der frejdigt åbner: »Det er mig en glæde at kunne fortælle at jeg er blevet doven« for dernæst om sin altankasserose at konstatere, »jeg er dens menneske lige så meget som jeg er tidligere/ lønmodtager og nu magelig altankasserosedyrker«.

Således bliver digtet om et menneske ikke ulig dem, der dagligt i medierne bashes som dovne horder på overførselsindkomster, til et smukt, dvælende portræt, der bruger sin hovedpersons relative inaktivitet til at skitsere en posthumanistisk relationalitet eller distribueret agens, hvor rosen og mennesket sidestilles.

I det hele taget slipper Marianne Larsen afsted med at indskrive en alvorlig optagethed af de helt store ontologiske spørgsmål i sin inderligt uprætentiøse form.

Tindrende og muntert

I digte som »Krasj«, »Tilblivelse« og »Vejfarende« og flere andre er hele jordens store historie sanseligt nærværende i små enkle billedrækker, helt uden økokritisk patos.

Ud af det næsten barnligt banale ordspil bregne/regne kommer det mest tindrende og muntre lille digt (»Andetsteds«, samlingens andet ud af fire med den titel), der via bregnens urtidsassociationer elegant river den vidtstrakte store historie (»forduftende årtusinder«) med sig og fæstner den fnuglet i det bristefærdigt lykkelige øjeblik, hvor regnen endelig falder frit.

Så bregnede det løs. Folk åbnede døre og vinduer

for at sprudle uforståeligt og sukke de dejligste suk.

Sådan bregnede det løs pludseligt og uden varsel

gennem forduftende årtusinder.

Jeg trak mig overvældet et par skridt tilbage

og tindrede faktisk mere og mere selv om det

føltes bregnere.

Det bregnede virkelig løs og liflig væde på størrelse

med helt friske vanddråber der kan holde sig så længe

det skal være glimtede fra hvert sit bregneblad.

Så enkelt og fint holder Larsen dobbelteksponeringen af bregne/regne insisterende ned gennem teksten – for til slut at lade bregnebladene og regnens »friske vanddråber« skilles ad sprogligt i det, de mødes. Det føles så selvfølgeligt og samtidig så dybt forbløffende.

At læse og tiden i vild tilstand mod min hud er som at klunse daggryssimulatoren fra storskrald og pludselig få øje på alt omkring sig på en helt ny måde.

Marianne Larsen: ’og tiden i vild tilstand mod min hud’
Digte
Gyldendal
88 sider
150 kroner

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu