Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Jævn elendighed i skønne omgivelser

Kendte parfoldsproblemer får en tur mere i manegen. Og sikke en køn manege
Kultur
2. september 2016

Hvis man ikke kan få nok af danske film om middelklassepar, der går fra hinanden, er her en god nyhed: Nu findes der en til.

I Sofie Stougaards instruktørdebut, Kærlighed og andre katastrofer, ramler det for succespsykologen Rosa (Christine Albeck Børge) og hendes mand, mekanikeren Frederik (Lars Ranthe). Lige fra begyndelsen, hvor Rosa står og signerer sin selvhjælpsbog og får ros for bare at være den bedste til det med mænd og kvinder, aner man, at her er en boble, og den vil briste.

Problemet i Rosa og Frederiks parforhold er i korte træk, at Rosa gerne vil være gravid, men ikke har sagt til ham, at hun er stoppet med at bruge prævention.

Frederik vil ikke have flere børn, hverken med Rosa eller med sin elskerinde, kunstneren Sonja (Ellen Hillingsøe).

På et dybere plan skyldes problemerne, at kvinden er kontrollerende, og at manden er et stort barn med seksualdrift. Det inviterer den ellers på mange måder veloplagte film os til at grine ad, men det er næsten for forudsigeligt til bare et fnis.

Nå, men gravide bliver de, Rosa og Sonja. Upraktisk for Frederik, som ellers lige havde indrettet sig så lækkert med familien i en smagfuldt indrettet villa og et værksted for vintagesportsvogne. Her går han rundt i en Steve McQueen-buksedragt og bruger uforholdsmæssigt megen tid på sin espressomaskine.

Det er også her, han mødt Sonja og startet den uforpligtende affære. Pludselig er Frederik splittet mellem den borgerlige familieidyl og det vilde bohemeliv med en selvstændig kvinde, der både kan svejse og hidse sig op.

Sonja har dog brug for råd og vejledning og starter i terapi hos Rosa. Endnu mere upraktisk.

Reklameæstetik

Kærlighed og andre katastrofer må også være en god nyhed for ejendomsmæglere i Helsingør, hvor filmen foregår. Sjældent har jeg uden for et boligblad set så skønne omgivelser. Dugene er knitrende hvide, og solen spejler sig i Øresund, mens Rosa frekventerer kurbade, kulturinstitutioner og luksuriøse hoteller.

Selv når hun splatter grædende ud på en trappe, ser det godt ud, filmet ovenfra og med god plads i billedet til også at vise flisernes mønster.

Reklameæstetikken kan virke ufrivilligt komisk, især når der tilføjes en kontrast i form af den eksotiske proletar Kat (Benedikte Hansen), som Rosa lejer et værelse hos.

Hendes lejlighed er proppet med negleteknisk hjemmesalon og kikset nips, til gengæld kan hun både bande, grine og vise omsorg.

Men filmens billedside kan også noget. Det er her komikken udfolder sig bedst. I en af de bedste scener ringer Frederik i en desperat fortrydelsesbrandert på døren hos Kat.

Fra hans dinglende fuldesyge frøperspektiv ser man fire rejekællinger på hver sin altan give ham nogle af de skæld ud, han skulle have haft inden for filmens første fem minutter for at være så øretæveindbydende slesk og selvsmagende.

Det er i hysteriske glimt som disse, hvor ambitionen om at lave en tankevækkende komedie om genkendelige problemstillinger træder i baggrunden, at filmen er mest charmerende.

’Kærlighed og andre katastrofer’ – Instruktion: Sofie Stougaard. Dansk (Biografer landet over)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her