Læsetid: 8 min.

Da glamrockeren forvandledes til The Great White Duke

I perioden 1974-1976 transformerede David Bowie sig over tre studie-lp’er og et enkelt live-album som få andre kunstnere før eller siden. Et imposant bokssæt på 12 cd’er støvsuger de tre år for alt, den kan trække
Bowie forlod i 1974 England til fordel for New York City med blikket rettet mod et fænomen, der på mange måder opfattedes som antitesen til den ’autentiske’ rockmusik, store dele af både publikum og presse dyrkede

Bowie forlod i 1974 England til fordel for New York City med blikket rettet mod et fænomen, der på mange måder opfattedes som antitesen til den ’autentiske’ rockmusik, store dele af både publikum og presse dyrkede

Arkivfoto

28. oktober 2016

Glamrockens storhedstid lå i 1970’ernes første halvdel, hvor hitlisterne domineredes af navne som T. Rex, Sweet, Slade, Gary Glitter og Suzi Quatro, og mænd i næsten dragagtig overdreven makeup var et helt almindeligt syn. På tv og i blade, i hvert fald.

Ude på gaderne knap så typisk.

Men det outrerede look havde kronede dage, om end få kunne matche den gode David Bowie, hvad angik opfindsomhed på det område.

Han solgte dengang ikke nær så mange plader som genrens store navne, og heller ikke anmelderne var ubetinget begejstrede for hans glamofringer, The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972) eller Aladdin Sane (1973).

Til gengæld tiltrak han en endog yderst trofast gruppe fans, som indså, at han transcenderede en genre, der ofte tippede over i selvparodi.

One hit wonder

David Bowie havde været aktiv musiker siden 1960’erne og pladedebuterede helt tilbage i 1964 med gruppen The King Bees i tidens R&B-stil.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Rehhoff

James Brown indspillede en sang baseret på riffet fra !Fame", der var skrevet af Carlos Alomar, der selv tidligere havde spillet med Brown. Jeg ved ikke om det skal tages som et riddderslag til Bowie eller om det var James Brown der opfattede det, som om Bowie med sin nye stil var ved, at møve sig ind på hans territorium, så nu fyrede The Godfather tilbage:

https://www.youtube.com/watch?v=6Vn--qcqxXI