Læsetid: 3 min.

Kvalificering af kampzonen

Stefan Hermann betjener sig både af administratorens logik og dannelsens sprog, når han ganske velgørende hudfletter yderpositionerne i den aktuelle debat om, hvordan vores uddannelser bør se ud. Hermanns alternativ er en revitalisering af dydsetik og karakterdannelse
12. oktober 2016

Hvor står kampen om dannelsen?

Sådan lyder titlen på en lækker lille sag, der er en del af en ny debatbogserie fra Informations Forlag, Moderne Ideer. Serien tager depechen op fra Århus Universitetsforlags overvældende succes Tænkepauser, blot med en del mere polemisk kant.

Den enkelte bog kan fås for en rørende 50’er og er lige præcis lille nok til, at man kan have det hvid-orange cover synligt stikkende op ad frakkelommen, så omverdenen også kan se, at man er med på de »moderne ideer«.

Lige præcis debatten om dannelse kan dog i udgangspunktet (desværre) ikke ligefrem siges at være præget af moderne ideer. Men den udgør ikke desto mindre en veritabel kampzone.

Dannelsen er på retur, og vi er ved at sætte en værdifuld tradition over styr i en uddannelsestænkning, der arbejder i økonomiseringens og arbejdsmarkedets navn, lyder kritikken. Ethvert nyt uddannelsespolitisk tiltag er en bevægelse væk fra dannelsen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu