Læsetid: 4 min.

På kanten af afgrunden

I deres nye flotte og fascinerende film, ’Into the Inferno’, der fra i dag kan ses på Netflix, minder den tyske filminstruktør Werner Herzog og hans ven, den britiske vulkanolog Clive Oppenheimer, os på, at det er naturen og jordkloden, ikke menneskene, der bestemmer
Vulkanologen Clive Oppenheimer ved krateret af en af de vulkaner, han elsker at studere og fortæller om i Werner Herzogs nye film, ’Into the Inferno’. Foto: Netflix

Vulkanologen Clive Oppenheimer ved krateret af en af de vulkaner, han elsker at studere og fortæller om i Werner Herzogs nye film, ’Into the Inferno’. Foto: Netflix

28. oktober 2016

Det er på én gang dybt fascinerende og vældigt frygtindgydende at se ned i en vulkan.

Den intense varme og spruttende, rødglødende magma, der indimellem kastes op i luften, minder os mennesker om – skulle vi blive lidt for kæphøje – at klodens indre ikke er solid, men en ustabil og destruktiv klump flydende materiale, som tilmed er ligeglad med os.

Det er enorme naturkræfter, der er på spil, og når man befinder sig i nærheden af en vulkan, bevæger sig rundt på én, der er i udbrud, eller ligefrem kigger ned i afgrunden, kan man godt blive grebet af tanker af en mere eksistentiel og spirituel karakter.

Det er slet ikke så underligt, at mennesker, der bor afsides og dagligt mærker naturkræfterne – det være sig det frådende hav, kulde og sne på toppen af et bjerg, heden i en ørken – har stor respekt for dem og ofte udvikler religiøse trossystemer, som har med selvsamme naturkræfter at gøre.

Nu har jeg aldrig personligt stået på kanten og kigget ned i en aktiv vulkan – jeg har gået på én, Etna på Sicilien, og kigget ned i hovedkrateret, mens der var udbrud i et af sidekraterne.

Men jeg har set det på film og forstår godt, hvorfor filminstruktøren og dokumentaristen Werner Herzog i sit nye værk, Into the Inferno, ikke bare besøger aktive vulkaner, men også gør det i selskab med en af verdens førende vulkanologer, Clive Oppenheimer.

Filminstruktøren Werner Herzog og vulkanologen Clive Oppenheimer besøger vulkaner verden over i Herzogs nye film, ’Into the Inferno’. 

Netflix

Historiske vulkanudbrud

Det umage par – tyske Werner Herzog, britiske Clive Oppenheimer – mødte første gang hinanden for 10 år siden, da Herzog tog til Antarktis for at optage Encounters at the End of the World og dér fandt en flok entusiastiske forskere, videnskabsnørder, deriblandt Oppenheimer.

I sin nye film rejser han og Oppenheimer rundt til en række af de største og mest kraftfulde vulkaner i verden (filmen tager udgangspunkt i en bog af Oppenheimer om betydelige, historiske udbrud).

Det er vulkaner, som i høj grad påvirker menneskene, der bor i nærheden, og som ved gigantiske udbrud for århundreder og årtusinder siden har været med til at forme selve livet på jorden.

Into the Inferno begynder i østaten Vanuatu i Stillehavet, hvor makkerparret blandt andre taler med en lokal stammehøvding, der ikke selv kan kommunikere med vulkanen – det kan hans bror dog – men som tror på, at udefrakommende – turister – forstyrrer vulkanen, irriterer den, hvorfor de ikke må gå op på den.

Oppenheimer og Herzog, der også er filmens fortæller på karakteristisk, accenttung vis, fortsætter til Indonesien – her blev Oppenheimers interesse for vulkaner vakt – og Etiopien.

På en stor og stegende hed ørkenslette, ikke langt fra en vulkan, får de lov til at hjælpe med at grave efter fossillerede rester af de første egentlige mennesker, homo sapiens, der for 100.000 år siden dukkede op her midt i Afrika og siden befolkede resten af verden og udviklede forskellige sprog og hudfarver.

Makkerparret når også forbi Island, der ret beset er én stor vulkan, og som først blev befolket for 1.200 år siden, og Oppenheimer fortæller, at den kæmpe askesky, der i 2010 generede flytrafikken i store dele af Europa i flere uger, blot var resultatet af et lille udbrud sammenlignet med andre store udbrud i historisk tid.

Spirituelle kræfter

Hen imod slutningen af Into the Inferno, inden de vender tilbage til Vanuatu, får Werner Herzog og Clive Oppenheimer takket være et sjældent forskningssamarbejde mellem Storbritannien og Nordkorea, lov til at besøge det tillukkede, kommunistiske diktatur og ikke mindst den mytologiserede, hellige vulkan, der ligger tæt ved grænsen til Kina og betyder meget for den nordkoreanske selvforståelse.

Nationen og folket opstod ud af vulkanen, og på idylliserede propagandabilleder og -malerier poserer både Kim Il-sung og Kim Jong-un stolte og glade med vulkanen i baggrunden.

Det er et strålende eksempel på, hvordan en vulkan kan tillægges store spirituelle kræfter og bruges i en, som Herzog formulerer det, kvasireligiøs sammenhæng. Og selv om Into the Inferno umiddelbart handler om vulkaner, er den i lige så høj grad endnu en af den produktive filminstruktørs fascinerende, etnologiske og sociologiske undersøgelser.

Det er mennesker, der interesserer Herzog – de er hans drivkraft og genstand for hans store altopslugende nysgerrighed.

Det var derfor, han blev venner med Oppenheimer, og det er den egentlige grund til, at de to rejser verden rundt og ikke blot taler om vulkaner, men også om kultur, religion, menneskets oprindelse og meget andet.

Into the Inferno er en fascinerende og flot film, der viser naturen fra sin smukkeste og mest dødbringende side.

Vulkaner både skaber liv og tager liv, bliver det sagt på et tidspunkt, og det synes – som i mange af hans øvrige film – at være en af Herzogs pointer: Det er ikke mennesket, der bestemmer.

Det kan godt være, at vi tror det, men på et eller andet tidspunkt får naturen og kloden sat sig i respekt, og det er værd at huske på. Det fordrer nemlig en vis ydmyghed og respekt fra os.

Vi er trods alt nogle af dem, der har været på jorden i kortest tid.

'Into the Inferno'. Instruktion: Werner Herzog og Clive Oppenheimer. Premiere på Netflix i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu