Læsetid: 3 min.

Gud er også for ateister

En rapper får tusindvis af ateister til at skråle med på sine kristne tekster. Information har været til gospelrap med Chicagos Chance The Rapper – og til gospelkorsang på Hovedbiblioteket med en selverklæret ikkemusiker
17. november 2016

»God's got the best songs,« siger den engelske og ekstremt musikalske ikkemusiker Brian Eno tidligt onsdag.

Det er morgenen efter, at amerikanske Chance The Rapper har bevist nogenlunde den samme påstand, bare uden at sætte ord på den.

Eno afholder fællessang, og det gør Chance The Rapper også. Omkring 500 mennesker istemmer gospelsang (men også andre genrer, ikke mindst klassikeren »I Can't Help Falling In Love«) sammen med Eno på Københavns Hovedbibliotek. Flere tusinde mennesker giver fuld hals til Chances forrygende gospel-hiphop i Falconer Salen på Frederiksberg.

68-årige Eno er frafalden katolik, og hans opposition til religion har været vigtig – galvaniserende – for hans unikke vej gennem musikhistorien. 23-årige Chancellor Bennett finder derimod personlig styrke i sin kristne tro, der gennemvæder hans aktuelle, fremragende album Coloring Book.

Og så står vi altså dér, tusindvis af ateister, og skråler med på »When the praises go up!/The blessings come down!« Salen er i lykkeligt oprør, kødets lyst er i fuld flamme, men vi er også under påvirkning af en voldsom fællesskabsfølelse, dén der opstår, når man går i sync med både krop og stemme.

En uheldig variant af politik

Det er noget, vi har oplevet i en uheldig variant i politik, med pøbelvælde og højrepopulisme. Og Chance The Rapper har givetvis taget det amerikanske postvalgchok med sig til Europa. Ikke mindst når man påtænker, at han var en del af det hiphopetablissement, som helt offentligt bakkede op om Clinton.

Ja, en af aftenens backingmusikere, trompetisten Nico Segal, der for sjov havde opkaldt sig efter Trump med kunstnernavnet Donnie Trumpet har efter USA-valget droppet sit alias. Den joke er bare ikke sjov længere.

I Falconer Salen bliver der slået kontra på valgtraumet. Der bliver skabt fællesskab og helt ubesværet bygget bro mellem lejre, mellem ateisme og religion. I centrum står en crossover kors-rapper, der transmitterer fra den afroamerikanske gudstjeneste og direkte ind i vores kommunale velfærdshylstre. Injicerer noget treenighed i sin menighed.

Conscious hiphop kunne man også kalde dét. Men det er ikke budskaberne, så meget som det er følelsen af overvindelse og overlevelse, der er afgørende denne tirsdag aften.

Det begynder med vildt eksplosive udgaver af »Angels« og »Blessings.« Og glider videre ud i et superstramt eksekveret sæt med mandens mere dumpt festlige hiphoptracks. Nådesløst skåret ned til i nogle tilfælde omkring ét minut lange udgaver.

Coloring Book-bangers som »All Night« og »No Problem« samt Kanye West-nummeret »Ultralight Beam« (som Chance er medskaber på) giver os næsten ikke mulighed for at få et ben til jorden, før de er forbi.

Lyden er brutalt bragende, og for en stund ligner det den brændte jords – eller trommehinders – politik. Fuld muskuløs fart frem uden at se sig tilbage.

Stadionbuldrende trommeslag

Men så når vi halvvejs. Der skrues ned for tempoet. Numrene får lov at brede sig og åbne sig op. Og backingbandet The Social Experiment får lov at træde tydeligere frem i det rodede lydbillede. Man kan tydeligere nyde trompetens forsiringer og tangenternes harmonier – og ærgre sig over de for stadionbuldrende trommeslag.

Men lige meget. Det er et show, der lever på sine detonationer, på Chance The Rappers charmerende og givende væsen og på kollektivekstasen.

Vi fyldes af væren, af den alment tilgængelige luft, vi har trukket ned i vores individuelle lunger – for dernæst at sende den ud i fælles formationer, der giver mening, formet i toner og ord. Er vi fulde af Gud? Nej, det tror jeg ikke. Det tror Brian Eno heller ikke. Men det gør Chance The Rapper.

Religion og kunst er en mulighed for at overgive sig, ynder Eno at påpege, ja, han har faktisk kaldt sig for »an evangelical atheist.« Og det mærker vi både i Falconer Salen og på Hovedbiblioteket. At vi må overgive os. Gud er åbenbart også for ateister.

Chance The Rapper – Falconer Salen, Frederiksberg, tirsdag.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu