Læsetid: 4 min.

Kapitalisme + Selvrealisering = Christian Stadil

Hvad folk dog ikke finder på. Iværksættershowet ’Løvens hule’ er tilbage, og selv om det ikke er for sjov – det handler om at gøre en god forretning jo – er det underholdende fjernsyn
11. november 2016

Menneskearten er blandt andet kendetegnet ved evnen til at opfinde og udforme redskaber, der gør livet nemmere eller mere spændende.

Et af de mest afgørende træk ved nutiden er, at det, man laver, skal kunne betale sig.

Løvens hule, hvis anden sæson netop er begyndt på DR1, tager begge forhold ganske alvorligt.

Fem succesrige investorer sætter sig godt til rette i de ikke alt for magelige stole og holder audiens for håbefulde opfindere og iværksættere, der præsenterer deres ide og deres forretningsplan og beder om investering til gengæld for en andel i firmaet.

Konceptet bag programmet er japansk, og knap 30 lande har lavet versioner af det under navne som Shark Tank (USA) og Dragon’s Den (Storbritannien).

Som navnene antyder, er det ikke for sjov. Investorerne skruer bissen på, når de får færten af inkompetence og urealistiske vurderinger af firmaernes markedsværdi. Det vil de ikke have noget med at gøre.

Til gengæld lyser de op og slikker sig nærmest om munden, når to gæve kaospiloter fortæller om deres nitrogen-iskoncept – Skandinaviens eneste – deres vækstplaner og deres evne til at eksekvere.  

Kapitalisme x selvrealisering

I panelet sidder internetentreprenøren Jesper Buch, serieiværksætteren Tommy Ahlers, modedesigneren Ilse Jacobsen, rengøringsdronningen Birgit Aaby og den spirituelle milliardær Christian Stadil.

Speakeren præsenterer de fem investorer med en lang liste af positive tillægsord, som man må gå ud fra, at de håbefulde iværksættere også gerne vil være. De er: velhavende, innovative, frygtløse, målrettede, snu og rå. Alle fem er sultne efter gode investeringer og gavmilde med belæringerne.

Men ingen er så fjernsynsegnet som Christian Stadil. Hvis man ganger kapitalisme med selvrealisering, er det hans skikkelse, man får ud af det: Høj, slank og kronraget som Buddha ham selv troner han med benene over kors, iført et flot blåt jakkesæt og kondisko af egen produktion og med en kuglepen tænksomt placeret ved munden.

Christian Stadil ved, hvad han skal spørge til, han forholder sig analyserende og kritisk, men altid høfligt, til programmets deltagere.

I første sæson af Løvens hule lykkedes det ham at bevare den seriøse stemning, mens han spurgte kritisk ind til det faktum, at en hundehårsstøvsugers navn Fureater kunne siges »at referere til en seksuel akt«.

Når Christian Stadil ser en god pitch af et produkt, nikker han med ophøjet ro som en markedsføringens kung fu-mester. Når han ser en dårlig præsentation af et tvivlsomt produkt, sætter han ind med anerkendelse, forståelse og en beroligende stemmeføring:

»Jeg kan se, hvor du kommer fra. Du tror på produktet. Du har en masse indeni dig. Du kender din forretning.«

Det er den venligste kategoriske afvisning, jeg længe har set. For Christian Stadil er det med investeringer som med kærlighed: Man må lytte til sin mavefornemmelse. Det er ud fra den, han træffer sit valg om at putte penge i isfirmaet, der fryser isen med flydende nitrogen og dermed undgår iskrystaller.

Hans mavefornemmelse er bare ualmindeligt saglig, baseret på gode regnskaber og en realistisk udviklingsplan.

Vent venligst

Ikke alle opfindelser er lige brugbare eller revolutionerende, men langt de fleste er interessante at høre om. Om ikke andet, så på grund af den fascinerende stædighed, opfindere kan lægge for dagen, når de skal overbevise et skeptisk investorpanel om, at det faktisk er et reelt problem, de har opfundet løsningen på.

I den britiske version af programmet, Dragon’s Den, insisterer en deltager på, at blyanter i standardstørrelse forsinker børns læringsproces.

Et redskab skal passe til den hånd, der bruger det, lød hans omkvæd, mens han løftede sløret for en kollektion af små grå blyanter målrettet forskellige aldersgrupper. Han gik fra studiet uden penge.

Det samme gjorde opfinderen af en service, hvor man kunne ringe til tidligere taxachauffører og bede om trafiktips og vejvisning for 1 pund i minuttet. Det tog lidt tid at komme igennem, og på den måde kunne man sidde i bilkø og telefonkø samtidig. Han blev opfordret til at indstille produktudviklingen øjeblikkeligt og lære at bruge en gps.

Hvis man hæfter sig ved de ugeniale opfindelser, som skal løse søgte pseudoproblemer, er fornøjelsen ved at se Løvens hule meget den samme som ved at se tv-shops produktdemonstrationer.

Folk, der ikke kan holde deres tablet i deres hænder eller have den liggende på et bord, og som ånder lettet op, når de får den monteret på en pude. Folk, der opgiver at male væggenes hjørner, indtil den vinkelformede hjørnemalerrulle redder dagen. Det er godt fjollet at forestille sig en verden, hvor folk er så hjælpeløse.

Men på den anden side er livet fuld af lavpraktisk besvær, som der kan og bør gøres noget ved. Tanken om at opfinde noget enkelt og genialt som papirclipsen, isterningeposen eller post it-blokken er tillokkende.

Løvens hule taler til drømmen om at få en original idé, som er indlysende anvendelig, fra det øjeblik den ser dagens lys. Det er den drøm, der får deltagerne til at tage den rå vareelevator op til den nydeligt rengjorte gamle lagerhal med brune murstensvægge og højt til loftet for at pitche ideer til de fem investorer.

Og det er tv-programmets stramme koncept, der får deltagerne til at acceptere investorernes modbud uden så meget som at hive en lommeregner frem og se på, om det er rimeligt.

En deltager i sæsonens første udsendelse, hvis webshop havde udviklet sig til et helt univers af ideer om køkkenudstyr til børn, konsulterede lige sin medbragte datter, Alberte Chilli, som var positiv over for buddet. Men ellers er deltagerne tjeppe til at sænke prisen, når først de fem stærke iværksætterblikke er rettet mod dem.

Man kan se Løvens hule for at fodre sin indre jantelovshåndhævende, lunkne lighedsfascist og ryste på hovedet af alt det overflødige bras, folk prøver at berige verden med. Man kan muligvis også se programmet af andre, mere respektable årsager såsom oprigtig interesse for produktudvikling og gode forretninger.

Løvens hule II sendes tirsdage kl. 20.45 og kan ses på dr.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu