Læsetid: 2 min.

Klokkerent hit i Fredericia

Musicalen over ’Klokkeren fra Notre Dame’ er en aktualiseret fortolkning med både traumatiseret soldat, splittet præst og udstødt flygtning – anbragt i et idylliseret Paris, som det kun findes hos Disney
Kirkeloftet i Notre Dame breder sig overbevisende ud under loftet i den gamle biograf i Fredericia i den vellykkede musical.

Kirkeloftet i Notre Dame breder sig overbevisende ud under loftet i den gamle biograf i Fredericia i den vellykkede musical.

Søren Malmose

4. november 2016

Klokkerne ringer over Fredericia Teaters succes Klokkeren fra Notre Dame.

For denne musical er et musikalsk og visuelt hit, der samler alt det bedste fra Fredericia Teaters tidligere forestillinger.

Denne gang med en scenografi, der forvandler den gamle biografsal i Prinsessegade til Notre Dames indre, så både billeder og lyd står i vildeste surround effect.

Disneys tegnefilm titter med ind overalt, så de yngste tilskuere kan genkende mange vinkler. Om det så er sigøjnerpigen Esmeraldas ene guldørering på tegnefilmen, så er den også med på scenen.

Det er den unge lysdesigner Benjamin La Cour, der har ladet scenografien vokse ud under loftet med store egeplanker over hovedet på publikum – og ud langs det smalle rums sider.

Og takket være videodesigneren Jakob Bønsdorff Eriksen får både klokkeren og hans smukke Esmeralda den mest fantastiske udsigt ud over Paris. Et idylliseret Paris, unægtelig.

Lækker kvindeklang

Historien er baseret på Victor Hugos roman fra 1831. Men der er lagt Disney-kræfter i manuskriptet med en Hollywood-dramaturgi, der gør historien grovkornet. Det er dog lykkedes oversætterne Mads Æbeløe Nielsen og Thomas Bay at skære klicheerne ned, så de matcher Thomas Agerholms dynamiske iscenesættelse – og koret stormer ind på scenen med energi og præcision.

Særligt kvindekoret har fundet en flot klang; det er imponerende, eftersom koret i høj grad består af studerende ved Musikalakademiet Fredericia. Og kapelmester Martin Bergmann Konge får det 15 mand høje orkester til at give de sentimentale melodier fuld gas.

Det er goth

Klokkeren fra Notre Dame kan ses som en historie om en smuk sjæl i en deform krop. Det er i hvert fald sådan, at Lars Mølgaard spiller klokkeren – med pukkelryg og heltestemme under krøllerne og i en haltekoreografi som i tegnefilmen.

Men forestillingen kan også opleves som et møde med et magtmenneske i destruktiv splittelse.

Sådan som Mads M. Nielsen fortolker kardinalen Frollo og hans splittelse mellem Biblen og den fristende lækre sigøjnerpige, bliver denne skurk også et spændende psykologisk bud på en autoritet under indre sammenbrud og seksuel besættelse – med rank holdning og fint antydede hemmeligheder under ærkediakonkåben.

Her kan man tale om goth!

Soldat med PTSD

Teenagerne er vilde med Esmeralda, som den kønne Vanessa Ibarra spiller med flirt i øjnene og bløde bevægelser med de nøgne fødder; at hendes svenske så lægger sig i vejen for den danske sangudtale, må man tage med.

Men der er også massiv sukken over Christian Lunds soldaterhelt, der langhåret og bredskuldret forsvarer heltinden til sidste blodsdråbe. Med ubesværet stemme og naturlig ædelhed.

Faktisk spiller Christian Lund partiet som en hjemvendt soldat med posttraumatisk stresssyndrom – og dermed bliver rollen mere aktuel i det krigsaggressive Danmark, end man umiddelbart kan se af den sukrede plakat.

Og når den unge Diluckshan Jeyeratnam ovenikøbet spiller sigøjnerkonge med både nydanskerens og asylansøgerens desperation, får forestillingen en samfundsaktuel drejning, der overrasker midt i forudsigeligheden.

Så jo. Fredericia har skabt et klokkerent hit.

’Klokkeren fra Notre Dame’. The musical. Iscenesættelse: Thomas Agerholm. Scenografi: Benjamin La Cour. Digital scenografi: Jakob Bønsdorff Eriksen. Koreografi: Lynne Kurdziel Formato. Manuskript: Peter Parnell. Oversættelse: Mads Æbeløe Nielsen og Thomas Bay. Sangtekster: Stephen Schwartz. Oversættelse til tegnefilmen: Iben Plesner. Musik: Alan Menken. Kapelmester: Martin Bergmann Konge. Fredericia Teater til 14. december samt Det Kongelige Teaters Gamle Scene 21. juni-16. juli 2017

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu