Læsetid: 3 min.

Et liv kører af sporet

Emily Blunt er overbevisende i rollen som ulykkelig, alkoholiseret kvinde i Tate Taylors dygtigt iscenesatte spændingsdrama, ’Kvinden i toget’
Emily Blunt spiller den ulykkelige, alkoholiserede Rachel, der ser sit liv passere forbi, i Tate Taylors ’Kvinden i toget’. Foto: Nordisk Film

Emily Blunt spiller den ulykkelige, alkoholiserede Rachel, der ser sit liv passere forbi, i Tate Taylors ’Kvinden i toget’. Foto: Nordisk Film

4. november 2016

Der er noget fascinerende ved at sidde i et tog og iagttage alle de steder og mennesker, man passerer forbi. Det gør jeg hver dag til og fra arbejde.

Det gør hovedpersonen, Rachel (Emily Blunt), i Tate Taylors Kvinden i toget også, når hun pendler mellem New York og sit hjem ved Hudsonfloden.

Men det er nu ikke noget, hun nyder. Tværtimod. Den daglige tur minder hende om alt det, hun har mistet, og de mennesker, der engang var en del af hendes liv.

Rachel er alkoholiker, og man forstår, at hun tidligere boede i et af de store, flotte huse langs togbanen, og at hendes eksmand, Tom (Justin Theroux), og hans nye kone, Anna (Rebecca Ferguson), og deres lille barn stadig bor der.

Det er dog huset, der ligger ved siden af, som interesserer Rachel mest – eller som hun forsøger at koncentrere sig om – når hun kører forbi og drikker spiritus af sin vandflaske.

Der bor den smukke Megan (Haley Bennett) og hendes mand, Scott (Luke Evans), og umiddelbart ser det ud, som om de lever det perfekte liv: Unge, smukke, velhavende og dybt forelskede.

Meget er dog ikke, som det ser ud til i Kvinden i toget. Rachel rammes indimellem af blackouts, når hun drikker sig fra sans og samling, og tidligere fortalte Tom hende bagefter om alle de forfærdelige ting, hun havde gjort.

Efter at hun og Tom gik fra hinanden, er det kun blevet værre, og Rachel har i sine ustyrlige branderter blandt andet stalket ham og Anna, ligesom hun har det med at kime ham ned på alle tider af døgnet.

Derfor er hun også den oplagte at mistænke, da Megan pludselig forsvinder, og alle skeletterne i det pæne forstadskvarter begynder at vælte ud af mahogniskabene.

Rem af huden

Det er en kringlet historie, Kvinden i toget fortæller, men selv om den også gerne vil være en sindrigt konstrueret thriller, er den mest interessant som portræt af en kvinde under indflydelse, det være sig af alkohol eller andre mennesker.

Indimellem er man som publikum næsten lige så desorienteret og forvirret som Rachel – det sørger både kamera- og lydarbejde og fortællestruktur for – og Tate Taylor formår at skildre både fuldskaben og galskaben, som følger med alkoholmisbruget, og skammen og nedturen, der kommer bagefter.

At det fungerer, skyldes selvfølgelig også Emily Blunt, der er med i de fleste scener, og som leverer en stærk og hudløs præstation som en kvinde, der er så ulykkelig og ødelagt, at hun slet ikke kan finde ud af at leve.

Der var en grund til, at Rachel begyndte at drikke, og der er mange grunde til, at hun ikke kan holde op igen, blandt andet at hun simpelthen ikke tør se virkeligheden i øjnene. Det vil gøre for ondt.

Kvinden i toget handler om facader, om at føle sig udenfor og isoleret – det er toget, som skærer sig gennem landskabet, en god mefator for – om manipulation og fysiske og psykiske overgreb, og om tre kvinder og mændene i deres liv. Og stort set alle de involverede har en rem af huden, og alle har de noget at skjule.

Filmen er baseret på en meget populær bog af Paula Hawkins og er blandt andet blevet kritiseret for at ændre historien for meget – handlingen er f.eks. flyttet fra England til USA. Jeg har ikke læst bogen, men jeg blev derimod forført af en dygtigt iscenesat, effektiv film, der balancerer flot mellem melodrama og spænding.

’Kvinden i toget’. Instruktion: Tate Taylor. Erin Cressida Wilson. Amerikansk (Biografer landet over)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu