Læsetid: 4 min.

De er jo trods alt kun drenge

To 13-årige drenge, Jake og Tony, bliver taget som gidsler i en strid mellem deres forældre i Ira Sachs’ fine hverdagsdrama, ’Little Men’
Jake (Theo Taplitz) og Tony (Michael Barbieri) er to væsensforskellige drenge, der bliver gode venner i Ira Sachs’ hverdagsdrama ’Little Men’.

Jake (Theo Taplitz) og Tony (Michael Barbieri) er to væsensforskellige drenge, der bliver gode venner i Ira Sachs’ hverdagsdrama ’Little Men’.

Angel Films

18. november 2016

Der er ikke mange nærbilleder i Ira Sachs’ seneste film, Little Men. Det er der ikke i nogen af hans film. Den amerikanske filmskaber har en observerende visuel stil, hvor kameraet holder sig på lidt afstand af personerne, som om det iagttager dem interagere med hinanden og verden.

Det giver på én gang filmen et næsten dokumentarisk præg og de enkelte scener en sjælden intimitet.

Som publikum har man det, som om man overværer noget meget privat, når titelpersonerne i Little Men, de to 13-årige drenge Jake og Tony, spiller videospil, går rundt i Brooklyn, hvor de bor, eller snakker med hinanden og deres forældre og øvrige venner.

Man føler, at man får et indblik i nogle andre menneskers liv, og når først man har rystet fornemmelsen af at være en art ubuden gæst af sig, bliver det en dybt fascinerende og livsbekræftende oplevelse.

Det skyldes selvfølgelig også, at skuespillerne over en kam er fremragende, ikke mindst de to knægte: Theo Taplitz’ Jake er en følsom, introvert og kunstnerisk type, der elsker at tegne, mens Michael Barbieris Tony er en anderledes hurtigsnakkende og streetwise type, der ved præcis, hvad han vil med sit liv.

Kontrasten og dynamikken mellem de to er forrygende, og ikke mindst energiske Tony bringer humor med ind i fortællingen. Han vil gerne være skuespiller, og i en af filmens mest kostelige scener øver han sig sammen med sin dramalærer i den verbale konfrontations ædle kunst.

Fanget i midten

Jake og Tony møder hinanden, da Jakes bedstefar dør, og Jake sammen med sin psykoterapeut-mor, Kathy (Jennifer Ehle), og skuespiller-far, Brian (Greg Kinnear), flytter fra Manhattan til bedstefarens ejendom i Brooklyn.

Tonys mor, Leonor (Paulina Garcia), har tøjbutikken, der lejer sig ind i husets stueetage, og takket været Tonys udadvendte opførsel, bliver drengene hurtigt hinandens bedste venner.

Problemet er dog, at Jakes forældre mangler penge – faren har svært ved at få roller, han kan tjene penge på, moren arbejder hele tiden for at forsørge familien – og de vil sætte Leonors husleje op.

Hun betaler nemlig det samme, som hun har gjort i mange år, og som slet ikke er på niveau med prisudviklingen i det efterhånden meget fashionable Brooklyn.

Hun har dog ikke råd til at betale mere, og situationen udvikler sig til en stillingskrig, hvor Leonor forsøger at overbevise Brian om, at hans far og hun var meget tæt på hinanden – var der måske en romantisk forbindelse? – mens Brian prøver at forklare hende, at han og Kathy altså har brug for pengene.

Fanget midt i det hele er Jake og Tony, som prøver at blande sig i striden ved at nægte at tale med deres forældre, hvis ikke de kan finde en løsning. Den slags ultimatummer virker som regel ikke, og det er hjerteskærende at se de to gode venner forsøge at mægle i en konflikt, de ikke rigtig forstår – eller skal forstå. De er jo trods alt stadig kun drenge.

Lavmælt drama

Som titlen antyder, Little Men, er det netop Jake og Tonys rejse fra barn til (næsten) voksen, der er et af omdrejningspunkterne i filmen. De skal begge snart i gymnasiet, og de snakker om at søge ind på den samme kreative skole, hvor Jake kan dyrke sin tegning og Tony forfølge ambitionen om at blive skuespiller. Men så er det, at livet stiller sig i vejen – som det så ofte gør – og spørgsmålet er, hvordan de to drenge og deres forældre tackler det.

Der er ingen nemme løsninger eller smukt bundne sløjfer på handlingstrådene i Little Men. Man får ikke definitive, altforklarende svar på de spørgsmål, man – og personerne – måtte have.

Der råbes ikke højt eller spilles med store armbevægelser af hensyn til bageste række. Man får derimod lov til at tænke og føle selv. Man har mange oplevelser sammen med drengene – i skolen, på sodavandsdisko, på fodboldbanen, derhjemme på værelset – og man oplever de voksne som de helt almindelige, sårbare, godhjertede og også urimelige mennesker, de er. Som vi alle er.

Ira Sachs har skrevet – sammen med Mauricio Zacharias – og iscenesat et lavmælt, hverdagsrealistisk drama, der kun bakkes op af hans (og fotografen, Óscar Duráns) visuelle stil, og som det ikke er svært at spejle sig selv i.

Sådan er også hans øvrige film, og det er en god fornemmelse at være i selskab med de personer og miljøer, han så fint, loyalt og nænsomt genskaber på lærredet.

Little Men. Instruktion: Ira Sachs. Manuskript: Ira Sachs og Mauricio Zacharias. Amerikansk (Grand Teatret og Palads i København, Ishøj Bio, Café Biografen i Odense, Nicolai Bio i Kolding, Øst for Paradis i Aarhus og Biffen i Aalborg)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu