Læsetid: 4 min.

Sangen om din indre digter

Den hypermaniske teaterkoncert ’Højskolesangbogen’ på Skuespilhuset ligger langt fra den fabelsmukke ’Sange for Freden’ på Teater V – og fra den digterdybe ’Svantes lykkelige dag’ på Nørrebro Teater. Svante synger den smukkeste sang
Højskolesangbogen byder på sofahoppen og vrængesange på Skuespilhuset.

Højskolesangbogen byder på sofahoppen og vrængesange på Skuespilhuset.

Natasha Rydvald

9. december 2016

Teaterkoncerterne præger teaterjulestemningen. Fra Højskolesangbogen med dens turboenergi til Sange for Freden med dens eventyrfortælling om blind idealisme – og til Svantes lykkelige dag med dens kunstnerpoesi.

Der er totalt hype omkring Højskolesangbogen. I pausen i Skuespilhuset stod kvinderne på toilettet og kappedes om at rose forestillingen mest.

»Er det ikke bare lige til at blive i godt humør af al den energi?« ivrede en begejstret kvinde til mig. Jeg nænnede ikke at svare med andet end et spagt: »Jo«.

Men i virkeligheden kogte jeg af raseri indeni. For jeg ville også gerne mærke performernes frigjorte sangglæde. Jeg ville også gerne synes, at det var modigt, at de hoppede faretruende rundt i 30-40 sofaer. Og jeg ville også gerne mene, at de musikalske arrangementer gav noget nyt til sangene.

Men sådan oplevede jeg ikke forestillingen. Desværre. Jeg følte tværtimod, at iscenesætteren Minna Johannesson og scenografen Jonas Fly havde overstimuleret alt og alle, så de gamle sange druknede i hysteriske sofastunts. Og jeg følte, at forestillingens ironiske distance vrængede ad både sange og figurer – og publikum – mens mol-i-mol-akkompagnementerne af Niels Søren Hansen og Nikolaj Heyman sørgede for, at der blev gjort rent bord med nationalarven. Rent og iskoldt bord.

Naturligvis er der fine øjeblikke i Højskolesangbogen med dens eminente performere og musikere. Når Mads Rømer Brolin-Tani står som landmand i gummistøvler og synger hjertet ud, bliver der stille på den oprigtige måde. Når Tammi Øst og Jens Jørn Spottag synger pingpong om kærlighedssmerten, kan man pludselig mærke sangene i sin egen puls. Og når Marie Dalsgaard synger som en Carmen-diva i sin beske, lyserøde Miss Danmark-tyldrøm, giver det kuldegysninger. Det kan bare ikke overdøve forestillingens samlede selvglæde.

Større end Trump

Hvis Højskolesangbogen vil fremkalde et Danmark i forfald, skaber Sange for Freden på Teater V til gengæld et idealistisk Danmark i selvransagelse. Sange for Freden er nemlig noget så sjældent som eventyrteater for voksne.

Den nyuddannede dramatiker Alexandra Moltke Johansen har skrevet en fabel om den gode, hvide Ørn, som bliver bedraget af den onde, sorte Ravn – og som kun bliver reddet takket være den hvide Du.

Det lyder måske patosfyldt. Men i Pelle Koppels rene og skarpe iscenesættelse – og i Rikke Juellunds mytiske lågescenografi – bliver denne fabel netop vedkommende, fordi den er så stiliseret. Det bliver en lettelse, at figurerne ikke hedder Trump og Bernie. Det er større, dette her.

Fuglefablen om den hvide Ørn og den sorte Ravn lykkes flot som idealismeteater i Sange for Freden på Teater V.

Miklos Szabo

Andreas Jebro er den smukkeste, hvide kongeørn med lysende godhedssmil og naiviteten blafrende i fjerene. Benjamin Kitter er tilsvarende ubehagelig som den onde, sorte løgnerravn med latteren klukkende gennem sig. Filippa Suenson gør sig selv mikroskopisk lille som den hvide due, der insisterer på kærligheden. Og Peder Holm Johansen skaber et interessant portræt af den loyale embedsmand, der hellere ofrer sig selv end at svigte sagen.

Imens ser Ann Hjort alvidende ned fra sin solhimmel, når hun synger sine sørgelige sange til Kirstine Fogh Vindelevs spinkle musik – inden en intens fuglesværm af korsangere lader sig hakke til blods. Alt sammen i en betagende teaterfabel om idealisten, der bliver diktator uden at ville det.

Benny og Svante

Leder man efter sange om lykken, skal man dog opsøge Nørrebro Teater. Her har iscenesætteren Niclas Bendixen skabt den følelsessmukke Svantes lykkelige dag over den nu 87-årige Benny Andersens digterfigur Svante.

Anslaget er storslået og ydmygt flot på samme tid – med Anders W. Berthelsen som fortabt digterfigur mellem tre lygtepæle i den symbolsikre scenografi af Julian Toldam Juhlin.

Anders W. Berthelsen er den ulykkeligste og mest charmerende digter i Svantes lykkelige dag på Nørrebro Teater.

Ulrik Jantzen

Det kan godt være, at åbningsscenen lige mangler et par umiskendelige replikker, så vi alle sammen forstår, at denne mand faktisk både spiller Benny Andersens digterjeg og den fiktive Svante – og måske også Anders W. Berthelsen selv. Og så vi også forstår, at Lise Baastrup nok både spiller hans muse og hans kærester og hans indre jeg. Men forestillingens følelsesbudskab kan ingen være i tvivl om. For Benny Andersens forunderlige digte bliver sunget så ærligt – og så fortvivlet – at denne eksistenskamp bliver til den sorteste depression, inden Svante accepterer sit digterkald.

Lise Baastrup ser sine tilskuere i øjnene, når hun leger med stemmen, og Anders W. Berthelsen charmesynger himmelsk stilfærdigt til Søren Graversens dristige, tyste akkompagnementer. Begge suppleres af Nørrebro Teaters Folkekor, der ubesværet synger med vippende fugle på huerne som hilsen til Benny Andersens måske allerbedste linjer: »Fuglene flyver i flok, når de er mange nok.«

Svantes lykkelige dag er noget så sjældent som vellykket teater om det at være kunstner – uden at dø af det.

Højskolesangbogen. Iscenesættelse: Minna Johannesson. Scenografi: Jonas Fly. Musikalske arrangementer og kapelmestre: Niels Søren Hansen og Nikolaj Heyman. Det Kongelige Teater, Skuespilhuset. Til 4. februar 2017.

Sange for Freden. Tekst: Aleandra Moltke Johansen. Iscenesættelse: Pelle Koppel. Scenografi: Rikke Juellund. Musik: Kirstine Fogh Vindelev. Teater V. Til 9. december 2016.

Svantes lykkelige dag. Roman, visetekster og originalmusik: Benny Andersen. Dramatisering og iscenesættelse: Niclas Bendixen. Scenografi: Julian Toldam Juhlin. Musikarrangør og kapelmester: Søren Graversen. Nørrebro Teater. Til 22. december 2016.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu