Læsetid: 3 min.

Springteknik i neon

Danseforestillingen ’Petrushka – Extended’ understreger Palle Granhøjs position som original dansekunstner med eksplosiv symbolik. Men nu lukker Palle Granhøj sin scene på Klosterport – og trækker sig fra Aarhus 2017
Springene er russerhøje, og desperationen er oprigtig i Palle Granhøjs symbolske og stærkt dansede Stravinskij-fortolkning ’Petrushka – Extended’.

Springene er russerhøje, og desperationen er oprigtig i Palle Granhøjs symbolske og stærkt dansede Stravinskij-fortolkning ’Petrushka – Extended’.

Mads Møller Andersen

2. december 2016

Koreografen Palle Granhøj har alle dage været en kontroversiel skikkelse. Lige siden han stiftede Granhøj Dans i 1990, har han skabt spændende koreografi såvel som hede, politiske debatter om scenekunst.

I årene 2002-2006 havde han teatret Gran (det nuværende Bora-Bora), og siden 2008 har han boet i det gamle missionshus på Klosterport, hvor han har skabt en række af sine værker, blandt andre Aline Alene, 8IQ og den Reumert-vindende Stravinskij-gendigtning Rite of Spring – Extended.

Lige nu danser hans internationale dansekompagni hans nyeste Stravinskij-kreation Petrushka – Extended.

Danseforestillingen er en moderne kommentar til essensen af Stravinskijs ballet Petrushka til Ballets Russes i 1911 – med orkestermusikken spillet af en enkelt pianist og  med ordkommentarer på dansernes egne sprog; græsk, ungarsk, polsk og russisk.

Personlig spejling

Petrushka – Extended er Palle Granhøjs personlige undersøgelse af Stravinskijs heftige musik. Men det er også en fri fortolkning af ballettens oprindelige handling af koreografen Fokin: en mystisk handling om en cirkusdirektør og hans misbrug af tre dukker, der bekæmper hinanden.

Palle Granhøjs koreografi nærmest fastfryser ’røntgenbilleder’ af Fokins originale trin for øjnene af tilskueren, stædigt og eksplosivt. Samtidig virker den nu 57-årige Palle Granhøjs forestilling som en spejling – med ham selv i rollen som cirkusdirektøren, der brutalt og manipulerende forsøger at forføre sine marionetter til at danse endnu vildere og endnu mere halsbrækkende.

Det er den polske danser Mikolaj Karczewski, der danser cirkusdirektøren og tryllekunstneren Charlatan – indsmigrende og truende.

Han forsøger først at score den forrygende russiske pianist Maria Eshpai. Han lokker i hvert fald med kærtegn og liggende omfavnelser på dansevinylet, selv om hun klart foretrækker tangenterne og Stravinskij.

I hvert fald indtil ballettens tre dukketyper står for tur i prøvesalen: den sorte muskelmand Mooren. Den spinkle ballerina, der er forelsket i Mooren. Og den følsomme klovn Petrushka, der er ulykkeligt forelsket i ballerinaen.

Springteknik i neon

Danserne er håndplukkede. De har alle sammen Palle Granhøjs særkende: en stærk klassisk teknik fusioneret med en moderne trang til det antiteatralske. Alle fire danser intelligent og underdrevet i denne ballethistoriske kommentar.

Det lykkes dem at danse de vildeste bravurtrin i deres sløsede træningstøj og nøgent neonlys. Men havde danserne været iklædt traditionelle kostumer, havde det været som at træde direkte ind i zartidens Skt. Petersborg.

Den græske ballerina Sofia Pintzou har smukke linjer, men også en defensiv skepsis og heftig muskelstyrke, når hun adlyder Charlatans ordrer. Den skotske Moor Bill Eldridge er aldeles bleg, men lige så grovmotorisk og dominerende, som han skal være med sine selvsikre marchben.

Den ungarske László Fülöp danser den sørgmodige Petrushka med smerte og vilde spring. Han bliver ’tæsket’ af sin instruktør, men han hopper bare endnu højere i sine russiske hæl-tå-vrid-folkedansespring, hvor han samler benene oppe under sig, som om han drømmer om aldrig at røre jorden mere.

Han ser sørgmodigt på Ballerinaen. Og så samler han kræfterne til sit endelige udbrud, der skal tage hævn over Charlatans slavehandel og sætte dukkerne fri.

Leverer varen

Dermed skaber Petrushka – Extended også en symbolsk parallel til Palle Granhøj selv som Petrushka og Aarhus Kommune som Charlatan. Aarhus Kommune har tydeligvis ikke villet støtte kompagniet tilstrækkeligt - til trods for at Granhøj Dans helt uden administrative ansatte har leveret varen og spillet over 100 (!) forestillinger om året; det samme antal som Den Kongelige Ballet.

Palle Granhøj forlader i hvert fald nu byen Aarhus. Han har også afbrudt samarbejdet med Aarhus 2017 og de planlagte Elsker dig for evigt-forestillinger over Susanne Biers univers; (koreografien bliver i stedet skabt af Marie Brolin-Tani og Black Box Dance Company).

Granhøj Dans bliver nu et omrejsende kompagni med base på flere teatre og spillesteder, der har inviteret kompagniet til at blive ’huskompagni’. Sidste aften i missionshuset på Klosterport var i lørdags.

Fremtiden begynder i morgen, hvor Petrushka – Extrended danses på Teaterøen i København. Som første stop i en ny turné - med Palle Granhøj som allestedsnærværende Charlatan.

’Petrushka – Extended’. Koreografi: Palle Granhøj og de medvirkende. Musik: Igor Stravinskij. Oplevet på Teater Nordkraft. Spiller også på Teaterøen i København 3. december klokken 14 – samt videre på turné

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu