Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Uforløst graviditetsgyser

’Shelley’ er en fortælling om det uhyggelige ved at være overladt til hinanden. Den følger gysergenrens stilskabeloner til punkt og prikke, men det genuine gys udebliver
Kultur
2. december 2016

Der er al mulig grund til at ønske sig, at Ali Abbasis debutspillefilm Shelley var lykkedes bedre som gyser, end den gør.

Filmen foregår i et perfekt ødebeliggende træhus, omgivet af susende træer og en mørk skovsø, og det danner ramme om en række genuint angstprovokerende menneskelige forhold. Shelley handler om mennesker, der er i andre menneskers vold, og det er det forhold, alt det ækle og brutale udspringer af.

Elena (Cosmina Stratan) er en ung enlig mor fra Bukarest, der tager arbejde som hushjælp hos ægteparret Louise (Ellen Dorrit Petersen) og Kasper (Peter Christoffersen). Hun har sat to-tre år af til at tjene de penge, hun skal bruge på en lejlighed til sig selv og sin søn.

De har brug for hjælp, fordi Louise er svækket efter en voldsom abort, hvor hun også fik bortopereret sin livmoder. Louise og Kasper lever et tilbagetrukket og nogenlunde selvforsynende liv uden elektricitet og rindende vand, men også uden pengeproblemer.

Cosmina Stratan stråler i rollen som Elena, der netop også lyser hverdagen i det store træhus op med sit umiddelbare, milde og handlekraftige væsen.

Over for hende fremstår Louise som en dirrende klump af sorg og spiritualitet, der dog løsner op i mødet med Elena, som hun beder om at være surrogatmor for sit og Kaspers barn. På den måde kan Elena tjene penge nok til at komme tilbage til sit eget barn i Bukarest på under et år.

Indviklet situation

Elena bliver gravid, men som den det ildevarslende – og langt hen ad vejen ret påklistrede – lyddesign antyder, er alt ikke fryd og gammen fra da af. Filmfotografen, kameraføringen og filmens format skifter, og resten af filmen er præget af knugende tableauer, hvor karaktererne iagttager hinanden.

Jo mere overladt, de er til hinanden, jo større bliver deres indbyrdes fremmedhed. Elena bærer det barn, som alt Louises håb og mod er hængt op på, og som for Kasper er ubegribeligt og utilnærmeligt.

Han betragter det på afstand, mens Louise er på vagt over for Elena, hvis ambivalens over situationen udvikler sig til vanvid og angst. Alt sammen formidlet gennem gysergenrens virkemidler: udefrakommende lyde, gådefulde syner og uregerlig kropslighed.

Filmens titel er en hilsen til Mary Shelley, forfatteren til Frankenstein, romanmesterværket om det kunstigt skabte menneske, hvis kamp for at blive indlemmet i det menneskelige fællesskab går så grueligt galt. Det menneskefoster, som er lavet med Louises æg og Kaspers sæd, og som gror i Elenas livmoder, er ikke noget kunstigt menneske.

For lidt uhyggelig

Det er ikke skabt af ligrester og elektricitet, men bare resultatet af en meget assisteret undfangelse og årsag til en mildest talt indviklet situation. Louises ømhed slår over i strenghed, efterhånden som graviditeten skrider frem, Elena mister herredømmet over sin egen krop og sit eget liv.

Der er lagt i ovnen til massivt psykologisk rod, men fordi Shelley er så dedikeret til gysergenren, skal det psykologiske rod manifestere sig i andet og mere end forståelige psykiske reaktioner. Det skal ud over grænsen for, hvad der kan forklares med psykologi, og ud i nærheden af det overnaturlige.

Men selv om billedsproget, skuespillet og lyddesignet hele tiden følger gysergenrens skabeloner – også i en grad, der virker søgt – kommer handlingen aldrig derhen, hvor man for alvor står og vakler mellem psykologiske og overnaturlige forklaringsmodeller.

Forskellige ladede elementer dukker op og er ikke uhyggelige, fordi de ligesom bare er der og så forsvinder igen, uden at antydningen af en større mystisk sammenhæng manifesterer sig.

’Shelley’. Manuskript: Ali Abbasi og Maren Louise Käehne. Instruktion: Ali Abbasi. Dansk. Vises i biografer i København, Aarhus, Odense og Aalborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her