Læsetid: 3 min.

Forpustet af al sin ungdom

Signe Gjessings ukonkrete langdigt er bedst, når kosmos viser sig at være lykkeligt kækt
Signe Gjessings ukonkrete langdigt er bedst, når kosmos viser sig at være lykkeligt kækt

Gyldendal

21. januar 2017

Fysisk er Signe Gjessings tredje samling simpelthen en flot bog, stor og enkel. Dens lange, nærmest notatagtige linjer strækker ligesom deres elegante billedsprog og overbud af abstrakter ud over al den plads, de har fået til rådighed.

Og stadigvæk er der masser af luft om dem, linjerne, store blokke af ingenting imellem dem. Det giver en form for ro i læsningen, en afbalanceret fornemmelse, en fornemmelse af sproglig luksus.

Den fornemmelse har man brug for som læser. Ellers ville man nok kæntre i Ideale begivenheders – det hedder den – stadige kredsen om universet, virkelighed, intet og uendelighedens evighed. Man ville blive irriteret på den stilstand, der også er i bogen, blive træt af ikke at kunne forankre sin læsning i noget, der minder om et konkret rum.

Man ville ende med at tænke på den som et langdigt uden fremdrift. Jeg mener, Gjessing skriver en form for kosmisk surrealisme. Hun skriver, som om abstrakterne er realplanet, og enhver konkretion udgør en form for forklarende billedsprog. Den slags kan man hurtigt fare vild i.

Så meget talent

Man kunne også sige: der er så meget talent i Ideale begivenheder, men talentet kommer især til syne helt lokalt, som en musikalitet på sætningernes niveau, som en utrolig friskhed i billederne, en kæk og uimponeret omgang med det usanselige. For sentens for sentens skriver Gjessing nogle af de fineste – sjoveste og mest overraskende, mest stilfulde, det er svært at bedømme om de er synderligt rammende – sammenligninger, man kan forestille sig:

»Universet tager mig med sig overalt, som en supermodel, der må tage sit spædbarn med på arbejde,« lyder det hen mod slutningen af bogen.

»Pusterum i universets udvidelse, fuldstændig sindssygt forpustede, lader et menneske opstå/ som man låser sig ind i sin lejlighed og henter et tørklæde,« skriver hun lidt tidligere.

Læs også

Sådan fungerer Gjessings digtmaskine: den sammenstiller de store ord, ordene for det, der overskrider det menneskelige perspektiv, og belyser dem med småbitte scener fra et kækt, ungdommeligt, lyst liv. Som om universet og intet og solen løb ind og ud af lejligheder, som om de bedst kunne forstås som ting, der var forpustede, fordi der var så meget, de skulle nå:

»du sidder i dén stilling, solen ville have siddet i, hvis solen var faldet anderledes ud«, »rummet er som en svømmers hånd på bøjen, idet hun skal vende om derudefra/ rummet rører bøjen på netop den måde; hastigt, ekstatisk« – den slags.

Lykkelige linjer

Det er lykkelige linjer. En af de virkeligt fine ting ved Ideale begivenheder er faktisk bogens lyssyn, dens insisteren på at skrive en både abstrakt og lykkelig, livsglad skrift. For selvom bogen er og vil være ukonkret, er den også omhyggelig og præcis i sin indfangning af den lykke ved livet, den nærmest flyder over med – det hastige, ekstatiske, det forpustede.

Det er det bedste ved den. Gjessings skrift fungerer, synes jeg, når man som læser bare flyder med på den livsglæde, skvulper afsted på dens kosmiske længdegrader. Prøver man at læse Ideale begivenheder på andre måder, for eksempel som dybe, måske endda filosofiske, udsagn, så falder projektet sammen som en halvbagt vandbakkelse.

Nå ja, det skal også med, at Ideale begivenheder føles mere helstøbt end Signe Gjessings forrige bog, Blaffende rum nænnende alt, som den ellers minder om i sin opsætning og udstyr. Og om ikke andet er hun en egensindig stemme i dansk litteratur lige nu. Hun skriver en poesi som ingen andre i sin generation, hun er umådeligt langt væk fra den genopblussen af knækprosa og bekendelse, som ellers fyldte så meget i sidste års litteratur. Det er også en kvalitet.

Signe Gjessing: ’Ideale begivenheder’. Gyldendal. 150 kroner. 36 sider.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu