Læsetid: 3 min.

Han kommer med fred og feber

Den tidligere X Factor-vinder Martin Hedegaard udgiver efter langt tilløb sin debut-EP under sit kunstnernavn Saveus. Her opdaterer han soul-genrens spirituelt anfægtede, samlende og udfriende kernepotentiale i moderne, muskuløst regi
Den tidligere X Factor-vinder Martin Hedegaard udgiver efter langt tilløb sin debut-EP under sit kunstnernavn Saveus. Her opdaterer han soul-genrens spirituelt anfægtede, samlende og udfriende kernepotentiale i moderne, muskuløst regi

Daniel Hjorth

20. januar 2017

Rettidig omhu er denne hedspores adelsmærke. Martin Hedegaard blev med sit fornavn som kunstnernavn vinder af den første danske runde af X Factor.

Med en drenget charme og en smidigt groovy vokal ikke ulig Justin Timberlakes vandt han 15 år gammel den 28. marts 2008 titlen og rampelyset. Han tog en sejrsrunde i mediecirkusset, udgav et par måneder efter det hule debutalbum Show The World, produceret og skrevet af Thomas Troelsen og Remee. Og forsvandt.

I årene efter købte han udstyr og dygtiggjorde sig inden for sangskrivning og produktion, først hjemme i Ørum, siden i København. Og først den 16. oktober 2015, altså syv et halvt år efter sin X Factor-sejr, følte han sig klar til at præsentere sit møjsommelige arbejde under navnet Saveus til P3 Guld.

Der er så lige gået 15 måneder yderligere, inden Saveus nu udgiver sin debut-EP Will Someone Save Us.

Martin Hedegaard vil have, at hans musik »skal udfordre, tage chancer og bringe nogle nye ideer og lydbilleder til verden«. Han taler om, at musikken skal være frisk, og at det først sker, når han kommer ud, hvor han ikke kan bunde – »det er dér, jeg føler, jeg skaber noget nyt«, kan man erfare i pressemeddelelsen til hans debut-EP Will Someone Save Us.

Det er en anselig kunstnerisk fordring, som kunne have klinget hult og overmodigt i mangen en ynglings mund, men den kommer med en vis vægt fra denne 24-årige herre, der allerede har demonstreret kunstnerisk agt og magt – og musikalsk shock and awe – med sine to første singler og sine live-optrædener i 2015 og 2016.

Sang i stadionstørrelse

Men. Trods sine kreative ambitioner om nytænkning, så står Saveus ikke alene med en elektronisk modificeret soul- og r&b. EP’en begynder således et sted mellem James Blake og Bon Iver med en elektronisk muteret blue-eyed r&b-ballade.

Den er god, men den skiller ham ikke afgørende ud fra mængden. Det bliver mere interessant, når han lader maksimalismen råde og bruger sin anselige stemmepragt til at stemme sig op imod tungere elektronik og forstørrede omkvæd.

Stærkest på den nærmesterlige »Everchanging«. Dens elegant dynamisk stampende og klaversynkoperede omkvæd og den ekstatiske overgang til hypermuskulatur i omkvædet, der ikke kun har en melodi, der lyder, som om den kan kurere kræft, men også en mutering ud i et modificeret gospelkor, der lyder som et hav i kunstfærdigt oprør – endda med en enkelt koklokke som en blinkende bøje midt i herligheden: »Love is neverending. It’s everchanging.«

En moderne elektronificeret »Like A Prayer« (Madonna), om man vil.

Det er en sang, der er skrevet i stadionstørrelse, hvilket gør, at det virkelig klæder den at blive emotionelt pornoficeret arrangeret og sonisk supersizet.

Det gælder også EP’ens titelnummer, der dog starter som en ballade, som kunne være skrevet af Lukas Graham og Phil Collins i en tidsmaskine, men undslipper ud i noget andet, i et skamløst opulent omkvæd. En slags »Earth Song« (Michael Jackson) udbygget med forvredet falset og orkesterorgasme: »We cannot wait until the break of dawn.«

Lidt for overtalende

Men samtidig er det også stadionstørrelsen, distancen i de enorme dimensioner, som svækker helheden. Det bliver lidt for overvældende, lidt for overtalende, lidt for meget et grand prix for følelser – demonstration i stedet for undersøgelse.

Gospelkorene fylder en del på Will Someone Save Us, som den også gjorde hos amerikanske Chance The Rapper og Kanye West i det forgangne år. Og Saveus’ EP ankommer i en tid, hvor vi har vænnet os til at søge lettelse og udfrielse i popmusikken.

På hitlisterne er det lalleglad EDM – i forskellige hybridformer – med kulørt hoppende melodibolde omkring pædagogisk markerede beats, der dominerer. Fordi pop kan være en flugt og tydeligvis er det lige nu. Men EP’en ankommer også i en tid, hvor det politiske engagement har meldt sin genkomst især i den amerikanske musik.

Saveus placerer sig inden for en katarsisk soul-tradition, hvor det ikke er det direkte politiske, men genrens spirituelt anfægtede, samlende og udfriende kernepotentiale, der udnyttes i moderne regi.

Som Martin Hedegaard selv fortæller i pressemeddelelsen om titelnummeret, er det »skrevet på en fornemmelse af, at verden er i ubalance og har overvægt af det forkerte. Det føles som om, at vi kommet langt væk fra det, der er ægte, rigtigt og vigtigt«.

Saveus kommer med fred og feber. Og det er fint sådan.

Saveus: ’Will Someone Save Us’ (Copenhagen Records) Udkommer i dag, den 20. januar.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu