Læsetid: 4 min.

En mand ser sort

Lige nede under velfærdsstaten gemmer rovdyrenes rige sig. Fenar Ahmad sætter sig i respekt som strålende actioninstruktør og parforholdsdramatiker i hævndramaet ’Underverden’
Danmark har fået en ny strålende actioninstruktør, der siger noget nyt og nødvendigt om vores samfund, mener Ralf Christensen.

Danmark har fået en ny strålende actioninstruktør, der siger noget nyt og nødvendigt om vores samfund, mener Ralf Christensen.

Scanbox

20. januar 2017

Selvtægten er (bitter)sød. Og selvtægtsmenneskets hævn er en potent drivkraft. Fra Hamlet til Stieg Larsson. Fra En mand ser rødt til Kill Bill. Men hævnen og selvtægten er – som vi ved fra en del af for eksempel Quentin Tarantinos værk – også en doven og nem motor i mindre værdige værker.

Det er et billigt fix, en adrenalin, der efterlader en tom fornemmelse i kroppen på os, hvis ikke formidleren husker os på, at hævn er som at pisse i bukserne. Det føles godt i øjeblikket, men konsekvenserne er ubehagelige.

Det er heldigvis tilfældet i danske Fenar Ahmads anden spillefilm Underverden. Det er ikke en nem og uovervejet vej ind i selvtægten og hævnen, som hovedpersonen Zaid – sammenbidt og fremragende realiseret af Dar Salim – tilbagelægger.

Han er dansk hjertekirurg med irakiske forældre og nyder en mere end komfortabel tilværelse med sin højgravide hustru Stine. Han er med andre ord klatret opad den sociale stige, faktisk i så høj grad, at han kan nyde en laber udsigt over hovedstadens havn og skyline fra parrets lejlighed højt oppe i Gemini-bygningen på Islands Brygge.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu