Læsetid: 4 min.

Mozart i junglen, i byen, i kanalen, i fængslet

Det Golden Globe-vindende komediedrama ’Mozart in the Jungle’ med Gael Garcia Bernal storcharmer og luner med sin imødekommende passion for kulørte karakterer og klassisk musik
Dirigenten Rodrigo (Gael Garcia Bernal) konverserer i den imponerende ’Mozart in the Jungle’ også med afdøde komponister, bl.a. den unge Mozart.

Dirigenten Rodrigo (Gael Garcia Bernal) konverserer i den imponerende ’Mozart in the Jungle’ også med afdøde komponister, bl.a. den unge Mozart.

Christopher Raphael/Amazon Prime Video

30. januar 2017

Tredje sæson af Amazon Studios komediedrama Mozart in the Jungle kan nu ses som streaming i Danmark. Serien var blandt de titler, som Amazon i 2014 producerede et første afsnit af, hvorefter alle brugere fik lov til at stemme om, hvad de helst ville se som færdige serier.

Med Gael Garcia Bernal i front som den charmerende, mate-drikkende dirigent Rodrigo havde seriens skabere et stærkt, kendt kort på hånden, og selv om serien bevægede sig i den klassiske musiks verden i New York, strøg den igennem.

Publikum ville gerne se en underholdende fortælling om de kulørte karakterer fra det fiktive symfoniorkester New York Symphony, som bindes sammen af deres store kærlighed til musik, selv om forskellighederne er mange og ofte støjende.

Passion, musik og fællesskaber

Jeg var selv blandt dem, som tvivlede på, om det kunne lade sig gøre at lave en imødekommende tv-serie baseret på oboisten Blair Tindalls erindringer om sin tid med bl.a. New York Philharmonikerne.

Bogen tegner et barskt portræt af et krævende miljø, hvor kun få klarer den, og mange har svært ved at få et fungerende arbejdsliv. Selv om bogen indeholder sjove anekdoter, var det svært at forestille sig indholdet som udgangspunkt for et underholdende komediedrama.

Tre år senere må man bukke dybt for seriens skabere, Francis Ford Coppolas søn Roman Coppola og skuespilleren og musikeren Jason Schwartzman, som skrev pilotepisoden sammen med Alex Timbers, der bl.a. har stået bag flere musicals.

Trailer til ’Mozart in the Jungle’.

Det lignede et temmelig offbeat team med Paul Weitz (bl.a. American Pie) i instruktørstolen, men Mozart in the Jungle blev en vellykket, småskør, lattersøgende og New York-elskende ensemble-fortælling om mennesker af kød og blod med en smittende kærlighed til musik og fællesskaber.

I januar blev den præstation belønnet med en Golden Globe for bedste musik- eller komedie-tv-serie (foran bl.a. Transparent og Veep), og Gael Garcia Bernal vandt for bedste mandlige hovedrolle i samme kategori.

De kendte cameos

Mozart in the Jungle er bygget op omkring den unge oboist Haley (Lola Kirke, søster til Girls-stjernen Jemima), som drømmer om at kunne leve af at spille musik, helst med de bedste.

Den nye stjerne på den klassiske musiks fineste brædder er Bernals ukonventionelle dirigent Rodrigo, som går egne vegne i fremtoning og repertoirevalg såvel som på sine cykelture gennem New York og dens mange lyde. Rodrigo-karakteren er inspireret af virkelighedens Gustavo Dudamel, som faktisk dukker flygtigt op i sæson 2, ligesom serien har en række andre klassiske stjerner på besøg.

I de to første sæsoner lagde bl.a. pianisten Lang Lang og violinisten Joshua Bell vejen forbi uden dog at tage fokus fra det, som er historiens virkelige kerne; musikersamhørigheden i symfoniorkesteret, hvor der løbende er konflikter mellem de mange forskellige personligheder (med bl.a. Malcolm McDowell som den afgående maestro og Saffron Burrows som cellist) og ledelsen i form af den evigt sponsorjagende Gloria (Bernadette Peters).

Musik og dæmoner i blodet

Mozart in the Jungle er fyldt med dejlig musik, men det handler også om de mange dramaer bag scenen og det hårde liv i en verden, hvor man hele tiden skal præstere det ypperste. Tindalls bog havde undertitlen Sex, drugs and classical music, og alle tre dele er til stede, mens karaktererne jager lykken, rusen og suset – og Union Bob holder på fagforeningsreglerne.

Der er et virvar af temaer, skæbner og skøre indfald, men det hele bindes sikkert sammen af Gael Garcia Bernals charmerende Rodrigo, som ser orkesteret som en stor organisme, hvor alle forventes at ’spille med blodet’.

Samtidig åbner Rodrigo løbende for andre dimensioner, når han f.eks. konverserer med egne dæmoner i form af afdøde komponister, bl.a. den unge Mozart. Det kunne have været tåkrummende, men det fungerer overraskende godt at lade Rodrigo have en levende dialog med de gamle mestre om både deres musik og livets svære valg.

Drama og Domingo i Venedig

I stil med Rodrigo vil serien ikke sættes i bås. Den er ikke bange for at forlade New York og lade den pensionerede maestro tage til Cuba eller tage fat i Rodrigos musikalske baggrund hos mentoren i Mexico. I sæson tre er der både budget og selvtillid nok til at prøve helt nye ting af.

Mozart in the Jungle har altid været flot og velklingende, men i starten af sæson tre skrues der op for både billeder og musik, når Rodrigo tager til Venedig for at lede en koncert med operadivaen La Flamma (en perfekt rolle til Monica Belluci).

Som en del af det temperamentsfulde forløb bliver vi inviteret til koncert på Venedigs kanaler, hvor Placido Domingo pludselig dukker op og synger med. Hele koncerten har en egen dramatisk bue pga. en konflikt mellem La Flamma og Rodrigo, som originalt kulminerer, da hun fremfører en moderne arie fra en fiktiv opera om en ’Long Island Lolita’.

Der er stort drama, men mest af alt en god portion uhøjtideligt fjol, og det er et mindre mirakel, at serien formår at kalibrere den spøjse cocktail så lydhørt, som den gør.

Messiaen på Rikers Island

Et andet absolut scoop i tredje sæson er seriens besøg på fængselsøen Rikers Island, der filmes som en 16mm-dokumentarfilm af seriens overentusiastiske musiknørdjournalist (spillet af Jason Schwartzman). Produktionen rykkede faktisk til Rikers Island for at spille en koncert for de indsatte med musik af den franske avantgardekomponist Olivier Messiaen.

Rammen er først sjov, for Schwartzman går linen ud som førstegangsfilmskaber uden overblik, men afsnittet ender med at være utrolig stærkt, da vi til sidst hører virkelighedens indsatte beskrive deres oplevelse af den særprægede musik. For mange er det et første møde med klassisk musik, og det er rørende at høre dem sætte ord på den debut.

Mozart in the Jungle får på imponerende vis en traditionelt indelukket og for mange ekskluderende verden ud over rampen. Forhåbentlig også i en fjerde sæson. Efter de mange priser og kritiske roser burde Amazon bestille endnu en omgang ovationer.

Mozart in the Jungle. Sæson 1-3 kan herhjemme ses på viaplay.dk.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu