Læsetid: 1 min.

Nye alliancer

Gamle fjender bliver hinandens nye venner, og der er flaskegrønne oilskinsjakker nok til alle i fjerde afsnit af ’Arvingerne’
24. januar 2017

At ryste posen godt og grundigt er en effektiv strategi, når man skal forny sig – hvis man f.eks. har udviklet et glimrende persongalleri, som bliver spillet af så gode skuespillere og i så smukke omgivelser, at man bare vil have det til at blive ved. Og posen bliver virkelig rystet i dette fjerde afsnit, hvor sorgen kaster karaktererne ud i nye alliancer med hinanden.

Kernesunde Signe (Marie Bach Hansen) fortsætter sin rørende alliance med svineavleren Karin (Pernilla August). Problemet er det samme som altid: Den nidkære konventionelle landmand Jensen (Peter Gantzler) kan ikke finde ud af at tale ordentligt til de entreprenante og økologisk orienterede damer, men det er ikke værre, end at man kan køre sin vej i traktoren.

Hannahs død er stadig definerende for alt, hvad de andre gør. Mens Hannahs mor Solveig (Lene Maria Christensen) lige nøjagtigt kan mønstre handlekraft nok til at hoppe i de langskaftede gummistøvler, Karin rækker hende, og hjælpe til på gården, har Hannahs far Frederik (Carsten Bjørnlund) vendt på en tallerken og vil nu alliere sig med Hannahs semiaktivistiske kunstner- og hackergruppe i kampen mod det skruppelløse mineselskab Argos, som ikke overholder miljølovgivningen.

Hvor det før var altafgørende at få de unge mennesker til at underskrive en tavshedsklausul, er det nu altafgørende, at de vil vidne i den sag, Frederik vil anlægge til sin datters minde.

Hvor det før var altafgørende at få kunstnerne til at skride fra Grønnegård, er det nu meget praktisk, at de flytter ind i Signes nye lade.

Hvor det før var altafgørende for plottet, at alle var oppe at skændes, viser det sig nu at være hensigtsmæssigt, at flere af karaktererne er på talefod. Det lover godt for resten af sæsonen.