Læsetid: 4 min.

Sherlock Holmes bliver som aldrig før udfordret på sin medmenneskelighed

Første afsnit af tv-serien ’Sherlock’s længe ventede fjerde sæson lover mere mørke, men også endnu et velkomponeret, tempofyldt, begavet og underholdende tre retters-måltid proppet med mysterier, eventyr og menneskelige udfordringer
Det virker næsten, som om mændene bag serien, Steven Moffat og Mark Gatiss har villet viske tavlen ren efter den forrygende tredje sæson. Her ses hovedrolleindehaver Benedict Cumberbatch i rollen som Sherlock Holmes

Det virker næsten, som om mændene bag serien, Steven Moffat og Mark Gatiss har villet viske tavlen ren efter den forrygende tredje sæson. Her ses hovedrolleindehaver Benedict Cumberbatch i rollen som Sherlock Holmes

Netflix

6. januar 2017

Helt i begyndelsen af det første afsnit i den længe ventede fjerde sæson af tv-serien Sherlock opfører Sherlock Holmes (Benedict Cumberbatch) sig, som om han er på stoffer.

Han er eksalteret, taler hurtigt, og fortæller vittigheder og siger selv, at han er høj på sin nye sag, men sandheden er nok nærmere, at det er stofferne, han tog i Sherlocks enkeltstående juleafsnit, »The Abominable Bride«, der spiller ind.

Under alle omstændigheder sætter Holmes’ humør så at sige tonen for resten af »The Six Thatchers«, som afsnittet hedder med reference til en af de af Arthur Conan Doyles klassiske historier, The Six Napoleons, der ligger til grund for Sherlock.

For det går nemlig over stok og sten med både humor, action og den uundgåelige nedtur, der sætter ind, da rusen fortager sig. Hvis man vil, kan man, hvilket flere andre anmeldere allerede har gjort, dele afsnittet ind i tre dele i hver sin genre: komedie, spion/spænding og tragedie.

Også visuelt er der skruet helt op til 11 i en serie, der med sin brug af tekst på skærmen og alskens filmiske tricks har skubbet gevaldigt til tv-mediet, og der er så meget fart på fortælling, billeder og effekter, at man sidder ganske forpustet tilbage, da de 90 minutter er gået.

Det virker næsten, som om mændene bag serien, Steven Moffat og Mark Gatiss – sidstnævnte har også skrevet afsnittet – har villet viske tavlen ren efter den forrygende tredje sæson, hvor den formidable Mary Morstan (Amanda Abbington) blev introduceret og gift med Holmes’ ven og partner, doktor John Watson (Martin Freeman, der også er Abbingtons mand i virkeligheden).

Den tidligere spion og lejemorder – som hun viste sig at være – var et velkomment, uforudsigeligt indslag i de to mænds verden, men man havde måske også fornemmelsen af, at hendes brogede fortid på et tidspunkt ville hjemsøge hende. Og det er der, fjerde sæson af Sherlock begynder.

Mørk sæson

Mary er højgravid og nedkommer med en lille pige, hvilket ødelægger hende og Watsons nattesøvn, men næsten ikke ænses af Sherlock, der i en rasende fart løser sager pr. sms, mens han venter på, at de ugerninger, som Moriarty tilsyneladende satte i værk inden sin død, manifesterer sig.

Sherlock bliver dog distraheret af de buster af tidligere premierminister Margaret Thatcher, som bliver smadret rundt omkring i London, og snart kommer han på sporet af et seks år gammelt mysterium, der på alvorlig vis involverer Mary.

Og så er det, at afsnittet forvandler sig fra en morsom skildring af Mary og Johns første tid som forældre og den distraherede Holmes, der ikke engang kigger op fra sin mobiletelefon til barnedåben, til først en hæsblæsende jordomrejse a la James Bond og siden til en tragedie, der – uden at jeg vil afsløre for meget – gør indtryk på både os fans og på Holmes, Watson og seriens øvrige personer.

Det er ikke mange sager, man får lov til at løse sammen med den geniale detektiv i »The Six Thatchers«, og hvis afsnittet mangler noget, er det den velkendte dynamik og mundhuggeriet mellem Sherlock og John, der er en af de bedste ting ved både Sherlock og Conan Doyles historier.

Men lur mig om ikke, den vender tilbage i næste afsnit, »The Lying Detective«, som kan ses på Netflix fra på mandag. Det er der i hvert fald lagt op til efter dette første afsnit, også selv om det umiddelbart synes at forvarsle en noget mørkere sæson end de tre foregående.

Velkomponeret måltid

Men det er stadig en mindre indvending imod en serie, der er noget af det bedste og mest opfindsomme, man kan se på tv for tiden, ja, i det hele taget. Sherlock oser af Mark Gatiss og Steven Moffats kærlighed til og viden om den originale Sherlock Holmes og hans verden, og selv når de vender et eller andet på hovedet eller trækker tæppet væk under publikum, gør de det med et glimt i øjet og en reference eller to til de 60 historier, som Conan Doyle nåede at skrive om Holmes.

Der har været enorme forventninger til den nye sæson– det var der nu også til de to foregående, efter at serien med første sæson tog verden med storm – og de ser ud til at blive indfriet.

Jeg vil helst ikke fælde en endelig dom, før jeg har set de to sidste afsnit af sæsonen – den består som sædvanlig kun af tre spillefilmlange afsnit – fordi hver sæson synes at være som et omhyggeligt tilberedt måltid, hvor et afsnit selvfølgelig kan stå alene, men også er nøje afstemt i forhold til de øvrige. »The Six Thatchers« er således en fremragende forret, og jeg glæder mig til at se det igen – og lure alle dets referencer – mens jeg venter på en fyldig hovedret og en lækker dessert.

Og så glæder jeg mig til at se mere til en Holmes, der som aldrig før synes at blive udfordret på sin medmenneskelighed og sine empatiske evner, hvad Moriartys plan egentlig er – hvis den ikke bare er lidt posthumt og reelt uskyldigt drilleri – og om Sherrinford Holmes virkelig er Mycroft (Mark Gatiss) og Sherlocks bror – den tredje, som Mycroft taler om i et tidligere afsnit af serien. (Sherrinford var i øvrigt det fornavn, som Conan Doyle på et tidspunkt overvejede at give sin detektiv, inden han bestemte sig for Sherlock.)

Jagten er i den grad gået ind.

De første tre sæsoner og juleafsnittet af ’Sherlock’ kan ses på Netflix, hvor man også kan se første afsnit af fjerde sæson, ’The Six Thatchers’. Andet afsnit i den nye sæson, ’The Lying Detective’, kan ses fra 9. januar, og tredje og sidste afsnit, ’The Final Problem’, kan ses fra den 16. januar

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Heidi Larsen
Heidi Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu