Læsetid: 4 min.

God lyd, men svag stemme med Metallica i den nye Royal Arena

Med Royal Arena har København fået et vigtigt nyt koncertsted, hvor akustikken er god, og hvor man kan sætte en scene. Metallica-koncerten i Royal Arena blev aldrig nogen stor musikalsk oplevelse. Men tungrock-legenderne gav arenaen en ordentlig rusketur og fik demonstreret, at den har masser af potentiale som ramme for store internationale koncerter
James Hetfield havde ikke meget stemme, da Metallica spillede i Royal Arena. Men selvom det ikke var det bedste udgangspunkt for en premiere i københavns nye store spillested, viste Royal Arena sit potentiale.

James Hetfield havde ikke meget stemme, da Metallica spillede i Royal Arena. Men selvom det ikke var det bedste udgangspunkt for en premiere i københavns nye store spillested, viste Royal Arena sit potentiale.

Nicolai Tobias

7. februar 2017

James Hetfield, Kirk Hammett og Robert Trujillo bevæger sig rundt i det yderste af den firkantede scene. Som skal de holde den menneskemængde, der omringer dem, i skak.

Lars Ulrich, der med sit nye grå fuldskæg ligner en gentrificeringens viking, gennemtæver sit trommesæt, som er det en fjendtlig gladiator.

Pludselig bliver lyset blændet op i hele salen, og med et trylleslag er de 15.500 vinterblege danske koncertgængere forvandlet til et frådende publikum i Colosseum, der vil se de udvalgte kombattanter give alt, hvad de har.

Fredag aften åbnede Metallica den nye Royal Arena i Ørestaden. En arena, som i koncertsammenhænge er et længe ventet alternativ til andre store spillesteder som Parken og Forum.

Og selvom det ikke var den største musikalske oplevelse at høre Metallica – blandt andet, fordi deres koncert led under, at forsanger James Hetfield var syg og derfor ikke kunne trænge ordentligt igennem – så blev det klart, at vi nu har fået et koncertsted, der har potentiale til at skabe de helt store koncertoplevelser.

Salen i Royal Arena dannede nemlig en ganske fremragende ramme for Metallicas show. Den understøttede den intense stemning af gladiatorkamp, som bandets show lagde op til, og tricket med at have scenen i midten var med til at samle publikums opmærksomhed, så de kunne fodre bandet med energi og opmærksomhed.

Den store arena

Jeg kan ikke rigtigt afgøre med mig selv, hvor stor en ting det egentlig var, at Metallica gæstede København. Men det er helt afgjort en big deal, at vi har fået et nyt spillested i stort format. Det er en big deal, fordi vi i København har manglet et sted, der er stort nok til, at man kan skabe det store show af international kaliber, men som samtidig lyder godt – eller i hvert fald bare bedre end Forum og Parken. Et sted, ikke mindst, hvor man for alvor kan sætte en stemning.

Royal Arena er designet som en moderne arena, der giver mulighed for at afholde store sportsarrangementer og store koncerter. Den kan ombygges til alt fra ishockeyhal til svømmestadion. Og så er den designet med tanke på akustikken, hvilket gør den til noget særligt i sammenligning med Parken og Forum.

Til Metallicas koncert havde jeg – på trods af, at det ikke lød decideret fremragende – en klar fornemmelse af, at salen har potentiale til at danne ramme for vellydende koncerter.

For selvom det buldrede i de dybe frekvenser, så var det værd at bemærke, at lyden ikke blev kastet rundt, sådan som jeg har oplevet det andre steder.

Og da Metallica som ekstranumre spillede to af deres største hits, »Nothing Else Matters« og »Enter Sandman« faldt lyden på plads.

The Family

Det er mange år siden, Metallica lavede deres bedste plader, og noget tyder på, at de godt selv ved det. For allerede efter et par numre fra den nye plade, Hardwired … To Self-Destruct, søgte de tilbage i kataloget og spillede mere legendariske numre som »For Whom The Bell Tolls« og »The Unforgiven«. De er der tydeligvis for at give publikum den størst mulige oplevelse.

Musikken er øresønderrivende høj, lyden mudrer lidt, men energien er god. Det største problem er, at James Hetfields stemme forsvinder, og det viser sig, at der er en forklaring på det. For efter en håndfuld numre undskylder han selv og forklarer, at han er syg, (hvilket også resulterede i, at bandet aflyste deres koncert søndag, red.).

Og efter omtrent ti numre stiller bandet sig til samråd midt på scenen. Det er ret tydeligt, at de diskuterer, om de skal stoppe. Så spørger James Hetfield »the family«, som han kalder publikum, om de vil have, at Metallica skal fortsætte. Måske for at lægge ansvaret lidt fra sig. Og det lykkes: The family tager den på sig og råber på mere, og det får de.

De får mere fra den energiske skuffe, mere af den thrashmetal, som Metallica byggede deres fundament på. De får et basintermezzo, hvor Robert Trujillo ender med at ligge på ryggen. Og de får et guitarintermezzo, hvor Kirk Hammett kører sin guitar imod en monitor, tager den af, snurrer guitaren rundt med dens hoved på gulvet, lægger den ned, for så at spille med sine støvler.

The Family virker glade.

Til indvielsen af arenaen, en uge inden koncerten, slog formanden for Royal Arenas bestyrelse, Lars Liebst, fast, at arenaen skal forløse det store potentiale for events inden for sport og musik, der er i København og i Danmark.

Og med Metallica-koncerten startede det sgu ganske godt, selvom de aldrende rockkæmper nok skal være glade for, at deres gladiatorkamp blot var en fiktion.

Metallica åbnede et udsolgt Royal Arena fredag den 3. februar. De giver yderligere tre koncerter i løbet af februar – disse er dog også udsolgte.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer