En mand, der er lidenskabeligt optaget af skakspillet og dets store mestre. Han har altid otte klassiske spil i gang på sit lille kontor, tæt på Ramblaen, Barcelonas livlige hovedstrøg. Krakowiak, som han hedder, er overbevist om, at livet er som et skakspil. Han mener, at de fleste mennesker sjusker med deres liv og lader tilfældigheder råde.
De mangler det, han kalder for ’agencia’, nemlig retning, kald, hensigt og formål. Med mere planlægning kunne de have undgået deres fejltagelser, for der findes altid en optimal løsning på ethvert problem. Ligesom i skak, hvor der altid er en vinder.
Hans kontor er et agentur, hvor han rådgiver i kommunikation, men påtager sig enhver opgave som en slags coach. Han har ikke mange kunder. Altså har han god tid til at skrive på en bog, Fejltagelsernes bog. Hans research består i at samle beretninger om forskellige menneskers livsfejl, som så skal kunne hjælpe læserne til selv at undgå fejl.
Leo og Dinho
Uden for kontoret er der to knægte, Leonid og den lidt yngre Dinho, der bruger en masse tid på at spille fodbold med hinanden. De vil gerne være som deres idoler, Lionel Messi og Ronaldinho, store navne i historien om FC Barcelona, fodboldklubben, der evigt rivaliserer med Real Madrid om at være verdens bedste klub.
Fodbold fylder enormt i byen, hvor Messi er lig med Messias. Der er altid spænding, når rivalerne brager samme i det møde på grønsværen, der kaldes El Clásico.
En dag tropper Leonid – eller bare Leo – op i Krakowiaks kontor. Han vil hyre ham som sin agent, der skal skaffe ham ind på Barcelonas førstehold. Krakowiak påtager sig opgaven med alvor og systematik. Han læser en masse bøger om fodbold, som ellers forekommer ham at være alt det, som skak ikke er. Opmuntrer og gør ved.
Ramblaens Messi
Sådan er scenen sat, helt enkelt og rent filosofisk, i Sanne Bjergs roman, der har samme navn som Krakowiaks Fejltagelsernes bog, men der er yderligere en konkret scene, nemlig Sardis bar, hvor alle i opgangen kommer jævnligt og især, når Barcelonas kampe sendes i tv.
Sådan som det ofte er på spanske cafeer og barer, der er fyldt med det, Morten Olsen kalder mandagstrænere, og andet godtfolk, som er vidt forskellige, lever parallelle, ofte excentriske liv i deres respektive lejligheder, men forenes i det fælles ønske, at Barcelona FC bare skal vinde. De sørger usigeligt, hvis det ikke sker.
Leonid har en ydre lighed med forbilledet, som gør, at han kan tjene lidt penge ved at jonglere med bolden på Ramblaen. De to knægte er alles yndlinge, og der en stor tiltro til, at i hvert fald Leonid nok skal ende på førsteholdet, men så sker der pludselig uventede ting og sager, som ikke skal røbes her, men som vender op og ned på fleres liv.
Krakowiak tvinges til at revidere sin livsopfattelse, ikke mindst da den islandske askesky, som mange husker, tvinger ham til et ufrivilligt ophold i flere dage i lufthavnen i hans oprindelige hjemby Prag og dermed kuldkaster et velforberedt, stort tænkt projekt. Den kunne han ikke forudse.
Ud af boksen
Det er hele 30 år siden, Sanne Bjerg skrev sin første roman. I den mellemliggende periode har hun skrevet en række teaterstykker og operalibrettoer, men hvilken tilbagekomst! Fejltagelsernes bog er et storværk, der kan blive kult, og den henvender sig ikke specielt til fodboldnørder. Vingefanget er større. Som om hun har brugt sine sceneerfaringer med den frihed, en roman giver.
Persongalleriet kunne være noget fra Olsenbandefilmene, men koblet med en absurdisme som hos Beckett eller Line Knutzon. Realisme med et tvist, også kaldet magisk realisme. Bogen ligner absolut ingen andre romaner på dansk.
Sanne Bjerg har virkelig tænkt ’ud af boksen’, som er det, der efterlyses i alle mulige kreative fag, fordi det er en mangelvare. Rig på indfald, som er med til at holde dampen oppe hele vejen. Man er på krogen og skal lige have det næste og det næste og det næste med!
’Fejltagelsernes bog’. Sanne Bjerg. Lindhardt og Ringhof. 528 sider. 300 kroner.