Læsetid 4 min.

Netkunstpionerer lægger netkunsten i graven

Er netkunstens utopiske potentialer udtømt? Det synes at være konklusionen for netkunstgruppen Artnode, der på en ny udstilling på Den Frie gør status over to årtier med kunsten på ’world wide web’
I rummet File Room på '404 Not Found' står klassiske gipsskulpturer udstillet på sokler bag glasmontrer. Måske som en ironisk kommentar til kunstinstitutionens og netkunstens inkompabilitet. 

I rummet File Room på '404 Not Found' står klassiske gipsskulpturer udstillet på sokler bag glasmontrer. Måske som en ironisk kommentar til kunstinstitutionens og netkunstens inkompabilitet. 

Fra udstillingen

3. februar 2017

Det første rum, man møder på udstillingen 404 Not Found er ifølge formidlingsteksten »et monument over internettets frie udveksling af information«, men ligner mest af alt en minimalistisk kirkegård.

I det ellers tomme udstillingsrum læner store, sorte træsteler sig op ad væggene. Går man lidt tættere på, kan man i de sorte overflader se forskellige computerfejlmeddelelser – som udstillingstitlens ’404 Not Found’ –  indgraveret i pladerne. Værket fremstår både som en skulpturel materialisering af internettets usynlige infrastruktur, men også som et slags gravmonument over internettets uforløste potentialer.

Gravmonumentet er paradoksalt skabt af dem, der i midthalvfemserne først var med til at puste liv i netkunsten i en dansk kontekst. For Artnode er Danmarks første rigtige netkunstgruppe, der siden 1994 har udforsket internettets æstetiske og sociale muligheder, herunder særligt det nye medies potentiale for en mere kollektiv, pluralistisk og antihierarkisk tilgang til kunsten.

Gruppen startede som en slags kunstnerdrevet, digital platform for at skabe og udstille computerbaseret kunst – både egne og andres produktioner. Målet var, at bruge nettet ikke blot som distributionsplatform for kunst, men som et kunstnerisk medie i sig selv, der kunne undersøge og stille spørgsmål til det nye fænomen.

Mellem institution og internet

Udstillingen 404 Not Found iscenesætter en række nye og gamle værker i seks tematiske rum, der både gør status over Artnodes virke gennem de sidste to årtier og genaktualiserer gruppens ideer i relation til nutidens internet.

Dog har man i høj grad valgt at nyfortolke eller omdanne de oprindeligt computerbaserede værker til velkendte medier som skulptur, video og installation, hvorved udstillingen i sin helhed får afmonteret netkunstens mediespecifikke, utopiske rolle både i forhold til kunstinstitutionen og internettet.

For et netbaseret kunstværk er stadig i dag en radikal idé, der aldrig for alvor har konsolideret sig med kunstinstitutionen eller markedet. Den webbaserede kunsts frie cirkulation og immaterielle karakter udfordrer stadig kunstinstitutioner og museale samlinger, der i deres natur er optaget af at præservere og bevare autenticitet.

Udstillingens mest interessante tematiske rum, »Museum«, går netop i kødet på denne komplicerede relation mellem kunstinstitutionen og netkunsten og viser en ny version af værket 100 tegninger. Værket var oprindeligt et internetprojekt, der blev omdannet til håndtegnede screenshots, da det skulle udstilles på Efterårsudstillingen i 1998, fordi Charlottenborg dengang ikke havde internetopkobling.

Siden da har Kobberstiksamlingen købt værket, og på grund af sikkerhedskrav kunne originaltegningerne ikke udlånes til denne udstilling. I stedet vises »100 tegninger« her som et digitalt slideshow på en stor fladskærm, der projicerer tegninger ind i fjernsynets live videofeed af udstillingsrummet. Der er noget fascinerende ved værkets morfen frem og tilbage mellem det analoge og digitale, der viser netkunstens sammenstød med institutionelle og digitale infrastrukturer.

Dataskulpturer og 90’er-nostalgi

Værket »100 tegninger« afslører på den anden side tydeligt, at målet for Artnode aldrig i sig selv har været at dematerialisere kunsten eller tage et opgør med institutionen. Gruppen har altid tilpasset sig de udstillingsformater, de indgik i. Men på 404 Not Found kan man dog alligevel undre sig over, at gruppen slet ikke viser ’internetkunst’, men udelukkende ’kunst om internettet’. For hvis man tager www ud af netkunsten, hvad står så tilbage?

En klassisk gipsskulptur, tilsyneladende. I hvert fald er en række udvalgte webværker fra Artnodes hjemmeside blevet ’oversat’ og 3D-printet til organiske gipsskulpturer.

I rummet File Room står de udstillet på sokkel bag en glasmontre – en mere konservativ præsentation af netkunsten kan man vel næsten ikke forestille sig! Grebet virker derfor fuldstændig overlagt fra Artnodes side, måske som en humoristisk-ironisk kommentar til kunstinstitutions og netkunstens inkompatibilitet. Men hvorfor så egentlig spille med på institutionens præmis om sakrale værker, der ikke besidder det digitale værks muligheder for cirkulation og deling?

På samme måde foretager rummet »Recall« en institutionalisering af værker, der i deres oprindelige udgangspunkt var langt mere radikale.

Rummet består af en gruppe videoprojektioner, der viser optagelser af netkunstværker fra tidligere udstillinger, blandet med dokumentarisk videomateriale og interviews med tidlige internetpionerer.

Præsentationen giver et potpourri af nostalgiske 90’er-tilbageblik, der peger på internettets oprindelige utopiske sigte, men som i sin sammenblanding af lyd og billeder bliver til en overvældende, diffus masse. Er installationen som helhed dermed en kritisk kommentar til nettets massive informationsstrøm i dag? I så fald er pointen temmelig selvindlysende.

Kapitalismens død over netutopien

Selv om der på en af væggene står skrevet »Vi elsker stadig din computer« (som et nik til den første store dansksprogede netantologi, Artnode redigerede i 2008), får man gennem udstillingen en snigende fornemmelse af, at kunstnergruppen har kapituleret over for nettets æstetiske og sociale muligheder i dag.

I hvert fald viser ruminstallationen Market, med sit enorme varelager af indpakkede internetvarer og indpakningsrobot, internettet som et hidsigt, globalt konsummarked. Netutopien er med andre ord blevet overhalet af virkeligheden og kapitalismen, og i den forstand er det tvivlsomt, om netkunsten alene i kraft af sit format kan ændre verden.

Alligevel er det nedslående at se netkunstens danske pionerer fuldstændig forkaste nettet som kunstnerisk medie. Både fordi genrens oprindelige ideer om radikal åbenhed, deling og inddragelse stadig udgør en markant udfordring til kunstinstitutionens og markedets indlejrede mekanismer omkring autenticitet og salgbar materialitet.

Men også fordi udstillingens værkformater, der i stedet arbejder med at manifestere internettet usynlige strukturer i fysisk form, desværre ikke formår at hæve sig op over nogle ret generelle betragtninger – at internettet er kommercialiseret og overvældende fx – som ikke bringer nye perspektiver eller indsigter med sig.

Artnode. ’404 Not Found’. Den Frie Udstillingsbygning. Oslo Pl. 1, 2100 København. Indtil d. 15. marts 2017

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu