Læsetid 2.9742857142857 min.

Suspekt kalder sig 100 procent Jesus, men boller alligevel lidt i numsen til P8 Jazz

Suspekt blev kendt for pornografiske tekster, der balancerede imellem hård sex og seksuelle overgreb. På deres nye, velfungerende album er de blevet blødere både musikalsk og lyrisk. Og måske de endda åbner op for en samfunds- og selvkritik gennem deres undersøgelse af Jesus-figuren. Helle Thorning-Schmidt er i øvrigt også med
På Suspekts nye album er det ikke rockstjernens dødsangst, faren for overdosis, der rumsterer bag solbrillerne. Det er canceren, sygdommen, der langsomt æder dig op. ’Du danser for mig / jeg fester bare / for ingen ved, hvornår canceren kommer efter dig / bider dig i endetarmen / tager dine venner fra dig / der er kø til krematorierne på Vestegnen.’

På Suspekts nye album er det ikke rockstjernens dødsangst, faren for overdosis, der rumsterer bag solbrillerne. Det er canceren, sygdommen, der langsomt æder dig op. ’Du danser for mig / jeg fester bare / for ingen ved, hvornår canceren kommer efter dig / bider dig i endetarmen / tager dine venner fra dig / der er kø til krematorierne på Vestegnen.’

Seth Nicolas
17. februar 2017
Delt 154 gange

Hun kigger direkte ind i kameraet, vores tidligere statsminister. Sådan som man gør, når nogen pludselig holder en smartphone op foran ansigtet på en til en fest. Hun har et glas vin og en smøg i den ene hånd. Den anden hånd hviler på skulderen af Bai-D fra rapgruppen Suspekt.

I november 2015 overrakte Helle Thorning-Schmidt, der nogle måneder forinden havde aftjent sin værnepligt som landets statsminister, en pris til Supekt ved Danish Music Awards. I sin tale til Suspekt talte hun blandt andet om sin egen og gruppens opvækst på Vestegnen (i København).

»Det er noget, vi tager med os forever. Det er vores rødder,« sagde hun ifølge TV 2. »Og hvor er det fedt, at man både kan blive statsminister og rockstjerne, når man kommer fra Vestegnen.«

Senere på aftenen hang hun så ud backstage med Suspekt, og det var her, at billedet, der senere vakte en del omtale, blev taget.

Men hvorfor var det lige, at billedet skabte trafik i medierne? Var det, fordi nogen fandt det tankevækkende, at Helle Thorning hang ud med en rapgruppe, der er blevet kendt for linjer som »tvinge din so i split, smide hende op på min pik« og »efterlader dig på gulvet grædende med et gennemkneppet skridt, bitch

Nope, gæt igen. Det var såmænd, fordi hun havde en smøg i hånden, og hun måtte efterfølgende primært bruge energi på at forsvare sig til medier som Ekstra Bladet med kommentarer om, at hun skam ikke ryger, smøgen havnede bare i hendes hånd.

Tre kinky fætre

TV 2 gik et spadestik dybere i deres dækning og forsøgte at vurdere de image-mæssige konsekvenser af billedet. En ekspert i omdømme fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, sagde til TV 2, at det nok ikke ville have skadet Helle Thorning, hvis billedet var kommet ud tidligere, fordi det viste mennesket bag politikeren.

Heller ikke her syntes det altså at være en mulighed, at Helle T. risikerede at ødelægge sit omdømme ved at hænge ud med kinky fætter gange tre. For, tænker jeg, Suspekt er blevet så integreret i den danske popkultur, at de er blevet dem, de andre gerne må lege med, fordi Danmark – med reference til DR-dokumentaren om Suspekt – for længe siden er blevet Suspekt.

På deres nye album 100% Jesus er der både selvransagelse og sårbarhed på spil i forhold til deres egen plads i kulturen. Det er en ret alvorlig plade, og rappernes dødsangst har endda skubbet de kinky elementer lidt til side, så sexfixeringen i langt højere grad end tidligere bliver et element på lige fod med andre ting, der også sker i livet.

Album-trailer til ’100% Jesus’.

Helle-pigen

Suspekt har på mange måder nået stjernerne. De har solgt guld og platin en masse, de har modtaget et hav af priser, og de har gjort det ved at lave kompromisløs rap, hård musik med stiv pik og håret strøget tilbage (ved hjælp af kropsvæsker).

De har, i hvert fald på nogle af deres tidligere plader, skrevet sig ind i den genre, som kaldes horrorcore, en afart af rap (fra USA of course), hvor man sigter efter at nulre sine lyriske kønsdele i alverdens tabuiserede emner. For Suspekts vedkommende med lyrik, der balancerer på grænsen imellem heftig, mandsdomineret sex og seksuelle overgreb.

100% Jesus er der skruet ned for både de hårde produktioner og de allermest hardcore seksuelle beskrivelser. Og så er der skruet op for selvrefleksionen. For overvejelser om, hvordan de er gået fra at være Vestegns-kids, der fik tæsk af lærerne, til at vende tilbage til oplandet som stjerner:

»Vi er tilbage på egnen ligesom Daniel Agger/ Nicklas Bendtner be’r mig ta’ en slapper, for jeg har det lissom/ et hundrede/ 100 procent Jesus.«

Og i den forbindelse er Vestegnens Helle Thorning-Schmidt, eller Helle-pigen, som de kalder hende, også med. På titelnummeret, »100% Jesus«, refererer de episoden fra DMA, når de på refrænet synger: »Helle-pigen hun ryger smøger.«

Her virker det, som om de også selv kan se det paradoksale i, at det var smøgerne, der provokerede medierne, for lyrisk sidestiller de Helles smøgrygning med deres egen til tider grænseoverskridende lummerhed.

Jesusfiguren kommer i denne sammenhæng til at stå som en reference til Jokerens Gigolo Jesus fra 2005, og i et speak i sangens indledning, antydes det, at figuren har noget at gøre med storhedsvanvid – altså noget at gøre med det, man kalder Messias-komplekset, hvor en person tror, at han eller hun er skabt til at være en frelserfigur.

Når jeg hører 100% Jesus, hører jeg både en vis selvransagelse og kulturel indsigt fra en rapgruppe, der altså er blevet så integreret i den danske kultur, at samfundets refræn, når eksstatsministeren fester med dem, er: »Helle-pigen hun ryger smøger.«

Intenderet eller ej.

Førstesinglen 'Står stadig'.

Sex som alibi

Suspekt er kendt for at lave musik, der deler vandene – til tider de indre oceaner i den enkelte lytter.

100% Jesus er de blødere, mindre kontroversielle, selv om der er plads til, at de »boller i numsen til P8 Jazz«. Det virker på den måde mest, som om det seksuelle element på 100% Jesus er et alibi for at tale på en bestemt måde, fra en bestemt position. Den dominerende mandlige position, alfahanpositionen. Og så et salgstrick selvfølgelig – samt et kommercielt krav fra lytterne, må man gå ud fra.

Det er derfor også interessant, at de i højere grad end tidligere synliggør denne position, med Jesus-figuren blandt andet, og at de åbner for en eller anden form for følsomhed i den figur, når de på »Langt Væk Fra Vestegnen« giver plads til dødsangst.

Og læg mærke til, at det ikke er rockstjernens dødsangst, ikke faren for en overdosis. Det er sgu canceren, sygdommen, der langsomt æder dig op, som rumsterer i deres hoveder:

»Du danser for mig/ jeg fester bare/ for ingen ved, hvornår canceren kommer efter dig/ bider dig i endetarmen/ tager dine venner fra dig/ der er kø til krematorierne på Vestegnen.«

100% Jesus viser Suspekt, at de stadig kan skrue fede beats og velfungerende lyrics sammen – de står stadig som nogle af de absolut dygtigste i Danmark.

Og så dykker de altså ned i ting, der virker presserende for dem selv, nu hvor de er ved at blive voksne. Hvilket åbner for muligheden for, at de nærmest selv stiller spørgsmålet om, hvordan Danmark så forholdsvis ukritisk er blevet Suspekt i første omgang.

Hvilket unægtelig gør dem mere interessante.

Suspekt: ’100% Jesus’ (Universal Music)

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu