Læsetid: 5 min.

Verdis ’Requiem’ er verdsligt og vedkommende

Verdis ’Requiem’ kan stadig trække et stort publikum. Men komponistens på én gang umiddelbare og grandiose stil er en truet kunst
17. februar 2017

I den forgangne uge kastede DR SymfoniOrkestret og DR KoncertKoret sig ud i hele tre opførelser i rap af Giuseppe Verdis Requiem – alle sammen udsolgt.

Verdi havde i anledning af komponisten Giacomo Rossinis død i 1868 opfordret forskellige komponister til at komponere en sats til et requiem for Rossini. Selv komponerede han et Libera me, som én af de sidste satser i dødsmessen.

På grund af uenigheder blev messen dog aldrig til noget. Verdi var operakomponist og forsvor, at han skulle skrive en hel messe selv med henvisning til, at dem var der da nok af.

Ikke desto mindre blev tanken fem år senere, i 1873, igen aktuel for Verdi, da forfatteren og tænkeren Alessandro Manzoni gik bort. Verdi var en stor beundrer af Manzoni, og nu meddelte han, at for denne mand ville han komponere en hel dødsmesse og ansøgte bystyret om økonomisk støtte til projektet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu