Læsetid: 3 min.

Atmosfærerig debutroman

Her er han så igen, den forførende kinesiske mand, nu i Singapore. Debutanten Sanne Gottlieb viser i ’Sleep stalker’, at hun kan få en spændingshistorie til at fungere
Det er en mærkelig historie og noget af et ’brød’, Sanne Gottlieb har slået op med sin romandebut, ’Sleep Stalker’.

Det er en mærkelig historie og noget af et ’brød’, Sanne Gottlieb har slået op med sin romandebut, ’Sleep Stalker’.

Sigrid Nygaard

11. marts 2017

I Sofia Coppolas ny-klassiske film Lost in translation har vi at gøre med en amerikansk kvinde, der er medfølgende hustru til en mand, som af arbejdsmæssige grunde opholder sig i Tokyo.

Imens sidder hun på et hotel og dødkeder sig, men møder heldigvis en interessant skuespiller og landsmand, som hun kan fordrive tiden med.

Cirka det samme sker i Sanne Gottliebs debutroman Sleep Stalker, hvis man skifter Tokyo ud med Singapore, den amerikanske kvinde med en europæisk og skuespilleren med en læge.

Men med den forskel, at hvor filmen er strikt realistisk, bevæger romanen sig snart ud over rammen og ind i et fantasibåret område. Det giver god mening, at den indledes med et citat fra Lewis Carrolls Alice i eventyrland: »I wonder if I’ve been changed in the night«.

Når manden sover grundigt i sin seng, står Corinne, hovedpersonen, op og ikke bare op, men ud af sin krop og begiver sig på søvngænger-vis ud i byen. Kroppen er nu alligevel med, men den kan ikke ses, for det er som i gamle eventyr, hvor man tog en hvid pind i munden og derved blev usynlig. Hun kan gå gennem vægge og ind i andre personer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu