Berusende Mexico City-digte

Thomas Bobergs nye rejsedigte fungerer bedst der, hvor han tør give slip og poetisk giver los
Den katolske kirke ser med skeptiske øjne på mexicanernes tiltagende dyrkelse af dødsgudinden Santa Muerte, som Thomas Boberg opsøger i ’Mexicocitydigte’. Han søger ind i Mexico Citys berygtede sortbørsområde Tepito, hvor turister frarådes at komme. På billedet ses 18-årige Brandon Josue Fuentes netop i Tepito, hvor han drikker til ære for Santa Muerte, som der er et særligt tempel for i Tepito.

Rebecca Blackwell

11. marts 2017

To hensigter mødes, støder sammen og strides om herredømmet i Thomas Bobergs digte fra og om Mexico City. Den ene vil ’skrive virkeligheden’, dvs. afbilde byen så nøgent og direkte som muligt. Den anden vil, hvis man kan sige det sådan, ’skrive skriveren’, dvs. reflektere over teksternes rastløse, søvnløse, jegløse jeg, en skyggeeksistens, en selviagttagende sprogkrop, der søger ned i den sorteste tanke i håb om dér at finde ind til selveste poesien.

Når det kommer til stykket, og det gør det jo altid, for nu at bruge en vending fra bogen, bliver det den første hensigt, der sejrer. I bogens første halvdel holdes den beskrivende distance, og intellektet ordner de flygtige indtryk i analytisk styrede tekster, men efterhånden giver den skrivende sig hen og forvilder sig ind i byens myldrende labyrint.

Og da overgangen er sket, leverer Boberg en tisiders suite med digte fra en bus: flossede, desperate, med sønderbrækkede, hakkende linjer, hvor ordene snarere bliver stammet frem end ligefrem skrevet, og hvor det går op for én, hvorfor netop denne bog måtte sættes med en skrivemaskines upolerede typer.