Filmredaktionen anbefaler CPH:DOX-film

Scenerne i ’Safari’ ligner nærmest etnografisk materiale fra gamle dage, kameraet er bare vendt mod jagtturister i Afrika, der smører deres store hvide maver ind i solcreme, læser højt af prislisten over byttedyr og udtaler sig om jagt, natur, død og racisme.

CPH:DOX

17. marts 2017

Dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX er i gang. Her anbefaler Ralf Christensen og Lone Nikolajsen fra Informations filmredaktion syv film fra festivalen. Fra polske venskaber over Europas flygtningekrise til portugiske fridykkere.

All These Sleepless Nights

Adgang og tillid er afgørende faktorer i fortællingen om to polske, unge mænds venskab og om kærligheden, der spænder ben for det. Vi følger Krzysztof og hans bedste ven på deres filosofiske nattevandringer og i deres hedonistiske udskejelser i Warszawa i selv de mest intime stunder. Men stil er lige så central for denne utrolig smukt fotograferede, stærkt cinematiske hybriddoku, som er formidlet med oceanisk steadycam og under et eksplosivt soundtrack. Givetvis yderligere forstærket af en del iscenesættelser undervejs, hvilket tjener et højere formål: at fortælle ungdommens opdagelse af livet, at fortælle, at verden altid står til forhandling og fornyet undersøgelse.

Instruktør: Michal Marczak. Polsk. Vises 22. marts og 25. marts i Cinemateket

Bunch of Kunst

En alternativ titel kunne være Bunch of Cunts. Den profane humor har en central anpart i den forrygende Nottingham-duo Sleaford Mods. Nutidens mest usandsynlige og alligevel mest rigtige stjerner. De lyder som en intelligent og rasende arbejderklassefar i rablende monolog nede på pubben – tilsat et beat skruet sammen af en redneck. Og det er ikke så langt fra sandheden, som det kan erfares i denne fine musikdokumentar om to aldrende (over 40), sympatiske udskud, der fandt en måde at få galden til at flyde frit, så vi alle kan danse til den. Kapitalismekritik-og-slagsmålsretorik-a-go-go.

Instruktør: Christine Franz. Engelsk. Vises 18. marts i Empire og 23. marts i Bremen

Gray House

Floder. Olieindustri. Tomme korridorer. Fængsel. Skævt hængende lampeskærm. Sovende kvinde i udtjent sofa. Tingenes fortælling. Naturens tavshed. Menneskers ensomhed og skuffelser. Fem drømmelignende og alligevel realistiske scenarier fra USA’s arbejderklasse. Fortalt af talking heads i skrigbleg belysning og i smukke billeder af eksteriør og interiør – typisk i faste, lange indstillinger, der tvinger os til selv at bygge fortællinger. Og underneden: fuglefløjt, frackingindustri, aircondition og et dronende, dissonant strygersoundtrack, der ikke lover godt for civilisationen.

Instruktører: Austin Lynch og Matthew Booth. Amerikansk. Vises 21. og 24. marts i Empire Bio og 23. marts i Palads

Stranger in Paradise

Al hæder og ære til film, der dokumenterer vilkårerne på flugt mod Europa og i de europæiske flygtningelejre. Stranger in Paradise er ikke en af dem, men tegner ikke desto mindre et relevant og ubehageligt billede af Europas flygtningekrise. Filmen hensætter flygtningenes møde med Europa til et klasseværelse, hvor en skuespiller fremfører henholdsvis et højrekonservativt, et humanistisk og et lettere febrilsk realpolitisk standpunkt. Det får ikke krisen til at fremstå mere simpel.

Instruktør: Guido Hendrikx. Hollandsk. Vises  20. marts i Empire Bio (mød instruktøren + digtoplæsning),  22. marts i Grand Teatret og 24. marts i Palads

The Challenge

Der er ingen hovedpersoner og kun ganske lidt dialog i The Challenge. Til gengæld er der aldeles fantastiske billeder af Saudi-Arabiens ørkenlandskaber og rigmandsboliger, hvor et fællesskab af saudiske rigmænd udfolder sig. Omdrejningspunktet for det mandefællesskab, filmen handler om, er beherskelsen af dyr og maskiner. En gruppe kører gennem ørkenen på motorcykler og standser for at bede. En mand kører rundt i en sportsvogn med en tam gepard på passagersædet. Og først og fremmest er der jagtfalkene, som vises frem, trænes og sælges, inden denne storslåede og lavmælte film skildrer et falkonerstævne i ørkenen.

Instruktør: Yuri Ancarani. Italiensk. Vises 17. marts og 26. marts i Cinemateket og 21. marts i Dagmar

Safari

Pludselig er safariindustrien indlysende interessant. Det skyldes, at jeg har set Safari af den østrigske mester i statisk og diskret komisk udstilling af hvide menneskers måde at være i verden på, Ulrich Seidl. Små mennesker i store billeder. Scenerne ligner nærmest etnografisk materiale fra gamle dage, kameraet er bare vendt mod jagtturister i Afrika, der smører deres store hvide maver ind i solcreme, læser højt af prislisten over byttedyr og udtaler sig om jagt, natur, død og racisme. I den amerikanske Trophy om samme emne klippes der mellem uenige naturbevarelseseksperter, put and take-lignende krokodillefarme og en safarijagtmesse i Las Vegas.

Instruktør: Ulrich Seidl. Østrigsk. Vises 19. marts (med introduktion) og  26. marts i Grand Teatret

Ama-San

Matsumi, Mayumi og Masumi, tre japanske kvinder, som viderefører en efter sigende mere end tusindårig tradition for undervandsfangst udført af kvindelige fridykkere. Man ser dem svømmende under havets overflade og siddende rundt om bordet med dagens fangst. En smuk og rolig skildring af den traditionelle levevis, fortroligheden med havet og fejringen af fangsten, der ikke er båret frem af nogen udpræget konflikt – det er snarere jagten på smukke billeder af havet og livet med det, der driver værket.

Instruktør: Cláudia Varejão. Portugisisk. Vises 18. marts i Empire Bio, 23. marts i Grand Teatret og 26. marts i Gloria

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.