Læsetid: 3 min.

’Godless’ tænder lys i et bulgarsk mørke

Bulgarske Ralitza Petrova blander poetiske abstraktioner og brutal socialrealisme i sin barske, civilisationskritiske spillefilmdebut, ’Godless’
Irena Ivanova spiller hjemmesygeplejersken Gana, der får en menneskelig og moralsk vækkelse i Ralitza Petrovas barske drama ’Godless’.

Irena Ivanova spiller hjemmesygeplejersken Gana, der får en menneskelig og moralsk vækkelse i Ralitza Petrovas barske drama ’Godless’.

41 Shadows

9. marts 2017

Jeg må tilstå, at jeg har set meget få bulgarske film i mit liv, men efter at have set Ralitza Petrovas Godless, der på én gang er en brutal udlevering af et menneskeligt og moralsk falleret land og en påmindelse om poesien, skønheden og håbet midt i al elendigheden, tænker jeg, at jeg hellere må få set nogle flere.

Filmen, der er løst inspireret af virkelige begivenheder, er en følelsesmæssig mavepumper, næsten ubærlig i sin kompromisløshed, men fordi den er så mørk, skinner de små glimt også så meget desto mere igennem undervejs.

Fabelagtige, intense Irena Novanova spiller hjemmesygeplejersken Gana, der et sted i den snedækkede, nedslidte bulgarske provins stjæler identitetskort fra de ældre, senile mennesker, hun plejer, og sælger dem til korrupte politifolk og lyssky forretningsfolk.

Hendes næsten udtryksløse, nærmest lammede ansigt dækker over en dyb smerte og livslede, som hun dulmer med den morfin, hun stjæler på sin arbejdsplads, men da hun møder den aldrende Yoan (Ivan Nalbantov), begynder hun at vågne fra sin eksistentielle og fysiske døs. Yoan bliver nemlig anklaget for storstilet økonomisk svindel, fordi det identitetskort, Gana har stjålet fra ham, er blevet misbrugt.

Og alt imens hun følger Yoan til de seancer, han som dirigent har med sit kor – og dér hører smuk musik, som står i skarp kontrast til de trøstesløse omgivelser – plages hun i højere og højere grad af sin samvittighed og et behov for at gøre et eller andet ved situationen.

Abstrakt dimension

Umiddelbart er Godless en deprimerende affære, der minder om, hvor galt det står til, når man rejser ud i det Europa, der egentlig ikke ligger så langt fra Danmark.

Ralitza Petrova, der tilhører en ung, fremadstormende og ambitiøs generation af filmskabere med social og politisk bevidsthed, retter en anklagende finger mod et samfund, som tilsyneladende har givet op.

Det er et samfund, hvor alle bevæger sig rundt i mere og mere depraverede mønstre, tilsyneladende ude af stand til at bryde fri og tage ansvar.

Det gælder både Gana, der tager toppen af desperationen med stoffer, og en lokal politichef og dommer, der kaster sig ud i seksuelle orgier i et forsøg på enten at føle noget eller undslippe den triste tilværelse, de har skabt for sig selv.

Godless er med andre ord en film, der opererer på både det overordnede, systemiske plan og nede blandt helt almindelige mennesker.

Der er noget meget symbolsk i, at Gana stjæler, og andre misbruger, identitetskort fra senile mennesker og på den måde tager den sidste rest af sjæl og værdighed fra dem. Det er i sandhed et sygt samfund, hvor den slags kan ske.

Men selv om det er en umådeligt barsk film, er der også lys i Godless. Ikke i form af en forloren slutning, der binder alle løse ender sammen, men fordi Gana oplever en menneskelig og moralsk vækkelse, der minder hende og publikum om, at man altid har et valg, også selv om det valg kan få alvorlige konsekvenser.

Oven i det kommer et inciterende billed- og lydarbejde – det sidste af danske Peter Albrechtsen, filmen er delvist finansieret af danske penge – og enkelte, næsten ekspressionistiske scener, der giver filmen en mere abstrakt og eventyrlig dimension.

Det kan godt være, at situationen er gudløs, men den er heldigvis ikke håbløs.

Godless. Instruktion og manuskript: Ralitza Petrova. Bulgarsk-dansk-fransk (Empire Bio og Vester Vov Vov i København, Valby Kino, Værløse Bio, KulturBiografen Frysehuset Holbæk, Nicolai Bio, Kolding og Øst for Paradis, Aarhus)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu