Læsetid 3 min.

Kærester for altid

Susse Wold og Bent Mejdings fortolkning af ’Kærestebreve’ er blevet funklende og ubændigt kærlighedsteater. Med masser af livlige vokaler og drømme om fri sex
Susse Wold og Bent Mejding stråler kåde og kampklare i deres imponerende stærke opsætning af ’Kærestebreve’.

Susse Wold og Bent Mejding stråler kåde og kampklare i deres imponerende stærke opsætning af ’Kærestebreve’.

Elona Sjøgren
31. marts 2017

Så sidder Susse Wold og Bent Mejding dér ved siden af hinanden og læser kærestebreve op for hinanden – og for os. Okay, det er ikke deres egne kærestebreve. Men de spiller faktisk stykket så levende, at det næsten lige så godt kunne have været deres eget forhold, de talte om.

Kærestebreve af den amerikanske dramatiker A.R. Gurney er en fin oplæsningsberetning om to mennesker, der elsker hinanden fra første blik, men som alligevel ikke kan finde ud af at være kærester. Selv om de ihærdigt prøver på det hele livet igennem.

Susse Wold smiler, og Bent Mejding nikker listigt på kælderscenen nede under Det Ny Teater. Dette legendariske par i dansk showbiz har ikke alene været sammen i over 40 år. De har også spillet Kærestebreve sammen for ti år siden. Og når de gentager succesen nu, så er det for at fejre Bent Mejdings 60 års skuespillerjubilæum – 60 år, den er god nok! – og for at markere hans farvel til scenen.

Erotisk godtepose

Det er rendyrket stjerneteater, dette her. Disse to skuespillere sidder ved et langt, sort bord, der er helt enkelt og blot dekoreret med en sort lampe og tre stiliserede roser i Erik Buchs elegante scenografi. Bent Mejding er i et tidløst jakkesæt, og Susse Wold er i en designerlækker, sort kjole af Birgit Lindblad. De ligner sig selv. Ikonisk smukke og uhyggeligt veloplagte.

Og så læser de ellers højt af de breve, som de har skrevet til hinanden, lige siden de fik øje på hinanden i 2. klasse.

Umiddelbart fornemmer man, at det er Susse Wold, der skal stråle denne aften – og at Bent Mejding skal holde sig høfligt  tilbage for sin underskønne kvinde. Hun indleder da også med tuttenuttemund og teenageflirt i øjnene, mens han skurrer drengenervøst med stemmen. Og hun åbner så straks for sin erotiske godtepose og bliver udfordrende og uforligneligt impulsiv i sine præcise sætningsmelodier, mens han forsøger at følge med i hormonberuselsen. Med hele det kejtede, unge mindreværd, der ligger på lur – sammen med masser af skråsikre drømme om fri sex.

Ægte alfahan

Men så tager fanden ved Bent Mejding. Hans mimik bliver hidsig og vild, og pludselig markerer han sig som alfahan med territorium. Der vælter trykbølger af power gennem salen. Han kæmper ærgerrigt og nådeløst for at score sin udvalgte, og han bruger både hviskekærtegn og hvislende bid for at få hende. Det pirrer hende. Og det er stærkt. Men så kommer der igen forviklinger til…

Undervejs tænkte jeg tilbage på dengang, disse to skuespillere spillede denne forestilling for ti år siden. Deres nye tolkning virker langt mere ærlig og brutal. Dermed ligger den også milevidt fra Bodil Kjer og Ebbe Rodes fortolkning i perioden 1989-97, hvor disse noble skuespillere spillede Kærestebreve uendeligt elegant, men også som en fortælling om to gamle mennesker og noget skrøbeligt, der var engang.

Med den 78-årige Susse Wold og 80-årige Bent Mejding i denne Kærestebreve anno 2017 oplever man to lidenskabelige mennesker, der fletter sig ind i hinandens kroppe og liv, som om det både var deres allerførste og allersidste elskov. Deres stemmer er i hvert fald så fyldte med energi, som var de stadig i 30’erne.

»Du er klippen i mit liiiiivvvvv,« siger Susse Wold til Bent Mejding. Og hendes livlige vokal afslører, at hun mener det.

Forrygende farvel

Det tjener teaterdirektør Niels-Bo Valbro til ære, at han har inviteret parret indenfor til denne forrygende farvelforestilling. Havde det ikke været for Bent Mejding som teaterdirektør og sparringspartner, så havde Det Ny Teater fra 1908 næppe gennemgået den afgørende renovering, der lod huset genåbne i 1994, fuldstændig funklende.

Og havde det ikke været for Bent Mejdings egen iscenesættelse af Kærestebreve – og havde det ikke været for Susse Wolds befriende oprigtighed og evige trang til at fortælle om alt det mislykkede i deres forhold – så havde forestillingen ikke været så flabet og dynamisk og så gennemlækkert erotisk, som den nu lykkeligvis er blevet. En parbedrift.

Indrømmet: Jeg blev overrumplet af våde øjne undervejs. Selv undgår Susse Wold og Bent Mejding al sentimentalitet. Disse to elskende spiller upatetisk og kampklart op mod hinanden helt frem til sidste replik: Ubændigt tiltrukket af hinanden. Og uudgrundeligt smukt.

’Kærestebreve’. Tekst: A.R. Gurney (’Love Letters’, 1988). Oversættelse og iscenesættelse: Bent Mejding. Scenografi: Erik Buch. Kostumer: Birgit Lindblad. Sceneriet under Det Ny Teater til 7. maj 2017 samt på turné efteråret 2017

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv en gratis måned med uafhængig kvalitetsjournalistik

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu