Læsetid: 2 min.

Hun kaster sig ned under flyglet og bliver en påmindelse om skjulte længsler

Psykoanalytikeren Lou Andreas-Salomé genopstår som et magnetiserende, tredelt lystvæsen i Suzanne Brøgger og Karsten Fundals forunderlige trioforestilling ’Koncert for Lou’
Noderne flyver rundt i rummet, mens Lou frigør sig fra borgerskabets idé om den pligtopfyldende, monogame og gravide hustru. Her er det Line Bie Rosenstjerne som Lou mellem flyglerne i Koncert for Lou.

Noderne flyver rundt i rummet, mens Lou frigør sig fra borgerskabets idé om den pligtopfyldende, monogame og gravide hustru. Her er det Line Bie Rosenstjerne som Lou mellem flyglerne i Koncert for Lou.

Nikolai Østergaard

9. marts 2017

To flygler står midt på scenen – et sort og et hvidt. Og mellem flyglerne står en kvindekrop, der dyrker alle følelser fra lyst til liderlighed. Hun synger ubændigt smukt. Når hun da ikke glider over i sit talende jeg og forklarer om sin trang til den ultimative frihed – som kvinde og som kunstner. Eller når hun spiller så vilde toner på klaveret, at øjnene knap kan følge fingrene.

For denne Lou er én kvinde og dog tre kvinder på samme tid: den syngende, den talende og den spillende. Iført smukke sorte blonder af kostumedesigneren Camilla Lind – og heftige maskestreger over øjnene og stramme læderbælter, der kun venter på at blive snørret ud …

Lou spurter. Hun står helt rank. Hun kaster sig ned under flyglet. Og hun glider ind i tilskuerens bevidsthed som en påmindelse om kroppens skjulte længsler.

Negle på flygelstrenge

Det er Musikteater SaltoMortale, der besøger Republique med Koncert for Lou – altså en hyldest til den frigjorte, kvindelige psykoanalytiker Lou Andreas-Salomé (1861-1937), der både blev muse for Nietzsche og Freud og for digteren Rilke.

Suzanne Brøgger har skrevet en intim og betroelsesagtig tekst til denne særlige koncerthybrid. Ordene er klare og upatetiske i deres søgen efter kvindefriheden uden for datidens borgerskabs kvælende krav om monogami og moderskab.

Men det er komponisten Karsten Fundal, der har løftet historien op til et magnetiserende værk, hvor tonerne perfekt udtrykker denne kvindes ønske om at få lov til at leve sit liv efter sine egne idéer. Her er skønsang, men her er også ilter knipsen med negle på flygelstrenge – og trommestikkeslag under bunden af flyglet.

Komponisten Karsten Fundal rammer en formidabel kvindelyd i sin musik. Han har bl.a. skrevet operaen Leaves til Efterklang i Kommunehospitalets atombeskyttelseskælder i 2015, og han er også komponisten bag den dansk-syriske dokumentarfilm Last Men in Aleppo. Og i Koncert for Lou viser han igen sin særlige evne til at få den svære musik til at lyde helt enkelt og mainstreamlækkert. Og så er hans musik endda også morsom.

Frihed uden børn

De tre Lou-performere udgør en sjælden og fascinerende trio i Line Paulsens veloplagte iscenesættelse og Christoffer Gulløvs dramatiske lys. Den klassiske sanger Cille Buch står med sit iltre, lysende gloriehår og synger så renfærdigt, at man som moderne kvinde virkelig kan mærke den tvang, denne Lou konstant var udsat for, når hun nægtede at binde sig til én mand – og nægtede at få børn.

Den klassiske pianist Charlotte Thaning sidder rank ved flyglet og spiller hele Lous temperament frem – fra lykketriller med en enkelt delikat hånd til barske protestakkorder med balderne bragende ned i tangenterne med rasende bump.

Og skuespilleren Line Bie Rosenstjerne har en vildskab i sig, som om hun fik sin urkraft direkte fra en utæmmet matriarkalsk stamme et sted. Det er overvældende, sådan som hun i sin lillebitte, pigede krop kan nydefinere et kvindeideal.

Koncert for Lou er sæsonens musikdramatiske overraskelse. En æstetisk lækkerbisken – med fri lyst til alle.

Koncert for Lou. Tekst: Suzanne Brøgger. Musik: Karsten Fundal. Iscenesættelse: Line Paulsen. Kostumer: Camilla Lind. Lys: Christoffer Gulløv. Musikteater SaltoMortale på gæstespil på Republique. Til 11. marts 2017.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu