Læsetid: 4 min.

Ønsket om at vide mere vokser eksplosivt under læsningen

Ilija Trojanows stærke og underholdende romanfortælling fra det bulgarske diktatur beskriver den politiske fanges fortvivlede vrede og diktaturstatens forrykthed med en paradoksal blanding af indlevelse og omsvøb, der vækker læserens nysgerrighed efter mere
Stilen i Ilija Trojanows nye roman ’Magt og modstand’ er ironisk og fuld af overdrivelser.

Stilen i Ilija Trojanows nye roman ’Magt og modstand’ er ironisk og fuld af overdrivelser.

4. marts 2017

Konstantin har afsonet ti års fængsel, flere af dem i isolation, for et attentat mod en Stalinstatue og for at konspirere mod det kommunistiske regime.

Metodij er hans antipode, systemets håndlanger, der angav Konstantin allerede tilbage i skoletiden og siden har bekæmpet ham som diktaturstatens både reelle og symbolske fjende. Deres gensidige foragt er grænseløs, den er også mytisk, de er guder fra hver sit rige, der står over for hinanden.

De to fortællespor – Konstantins og Metodijs – går gennem romanen som et dybt sår i Bulgariens historie fra tiden omkring Anden Verdenskrigs afslutning og frem til nutiden. Dækket til, fortiet og løjet om, aldrig helet.

Konstantin gransker sin sag i statens arkiver (hvem overvågede mig? Hvem stak mig? Hvem af mine medindsatte var i virkeligheden agent?), i det omfang den nye og angiveligt demokratiske stat vil stille sagsakterne til rådighed.

Metodij, den tidligere statsleders højre hånd – eller én af dem, har fundet sig godt til rette i postkommunismens mærkeligt spaltede samfund. Her er meget, som det altid har været, først og fremmest er det stadig det anonyme og skyggeagtige nomenklatura, der sidder tungt på sandheden.

En diffus troskab

Stærkest indtryk i Ilija Trojanows (f. 1965) roman gør Konstantins utrættelige og udefra set irrationelle forsøg på at trænge til bunds i sin historie. Hans retfærdighedssans er usvækket, det samme er hans vrede mod systemet og mod Metodij og hans netværks immuniserede magt.

Flot skildring af en stolt karakter, som både er Konstantins styrke og hans svaghed.

Ilija Trojanow, der skriver på tysk, opdagede, at den bulgarske oversætter af hans roman ’ Magt og modstand’ havde arbejdet for det hemmelige politi i Bulgarien, og han kunne efterfølgende konstatere, at oversætteren flere steder i oversættelsen havde ændret teksten.
Læs også

Til billedet af den bedrøvelige anarkist hører hans nærmeste omgivelser, en lejlighed på 14. etage i et faldefærdigt boligbyggeri i byens udkant. Her er elevatoren kronisk ude af drift, loftlyset er defekt, omkring højhussiloerne hober ukrudt og byggeaffald sig op.

I lejligheden for enden af gangen bor Dora, en ensom sygeplejerske i en fremskreden alder, der nærer visse forhåbninger til sit forhold til Konstantin. Dem har han imidlertid svært ved at indfri, hans hoved er fuldt af noget andet, hans krop er ødelagt. Som det sigende hedder:

»Fængselsopholdet er en gæld, der inddrives igen og igen.«

Omvendt er det Metodijs tekstspor, der er det mest underholdende. Hans skamløst amoralske, magtliderlige og selvglade svælgen i fordums storhed er grotesk vittig. Noget lignende gælder hans behændige evne til glide af på en påstået faderskabssag.

Metodij står ikke til ansvar over for noget ud over sig selv og på en vis diffus måde over for parti og system, hvis sandheder og idealer er nogenlunde lige så diffuse. Selv partiets og statens øverste, Zjivkov, viser sig at være en forræder.

Sløjfer af løgn og undvigemanøvrer

Ilija Trojanow har som research til bogen lavet en række interviews og indsamlet et omfattende skriftligt kildemateriale på begge sider af kridtstregen, dvs. både blandt tidligere politiske fanger og blandt ansatte i den bulgarske sikkerhedstjeneste.

Det dokumentariske spor er synligt i form af autentiske efterretningsrapporter med deres egen absurde humor (bl.a. rapporter om bemeldte attentat udført af Konstantins terrorgruppe, i rapporterne kaldet »Uhyrer«, mod »busten af Josef Djugasjvili (Stalins oprindelige navn, red.) i ’Frihedens Park’ klokken 19.30, den 25. februar 1953.«).

Det dokumentariske viser sig også ved en stor tæthed af navne og begivenheder og lag på lag af digressioner, som sænker tempoet i handlingen. Det sidste kan indimellem virke anstrengende, men rummer sin egen psykologiske mening som en gentagelse af opklaringens inerti og hovedpersonens tilbagevendende oplevelse af at glide ind i de samme sløjfer af løgn og undvigemanøvrer.

Indlevelse og omsvøb

Der er en anden vigtig og beslægtet dobbelthed i romanen, der har at gøre med fiktionslitteraturens forhold til virkeligheden.

Stilen er ironisk, fuld af overdrivelser, lystig både over sine egne og den forrykte verdens mange indfald. Meget europæisk, meget underholdende (i øvrigt samme stil som i de to andre romaner, der er kommet på dansk af Trojanow, Verdenssamleren og Isbrud, der begge handler om helt andre ting).

Som regel fungerer det godt, let, befriende som små forskydninger, der tydeliggør Konstantins tungsind og Metodijs og diktaturstatens vanvid.

Men indimellem – eller i andre lag af historien – er det, som om den udpræget litterære stil og indfaldenes lethed trækker spændingen ud af den dokumentariske beretning og læserens forestilling om virkelige menneskeskæbner. Man aner dem, kildematerialets levende mennesker, som spor og skygger, men føler ikke, at man kommer på helt tæt hold af dem i de fiktive karakterer, som er blevet til omkring dem.

Indlevelse, omsvøb; begge dele er der på samme tid. Forklaringen kan ligge i forholdet mellem fiktion (med alle dens ironiske forskydninger) og dokumentar i Trojanows roman eller i fiktionslitteraturens sammensatte væsen i det hele taget.

Forklaringen kan også være den banale, at min (og muligvis andre danske læseres) viden om den bulgarske diktaturstat, denne diktaturstaternes fjerne provins, er så lille, at ønsket om at vide mere vokser eksplosivt under læsningen.

’Magt og modstand’. Ilija Trojanow. Oversat af Jacob Jonia. Tiderne Skifter. 368 sider. 300 kroner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Hans Aagaard
Hans Aagaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu