Læsetid: 5 min.

Samtidskunstens dialog med Reformationen er mumlende og uklar

I anledning af 500-året for Martin Luthers teser mod den katolske kirkes afladshandel har 25 samtidskunstnere forsøgt sig udi værker, der tematiserer Reformationen
Ulrik Møller: ’Udsigt over Vester Aaby (Tese 62)’. 2016.

Ulrik Møller: ’Udsigt over Vester Aaby (Tese 62)’. 2016.

Anders Sune Berg

24. marts 2017

Det går ikke stille af sig, at det i år er 500 år siden, Martin Luther hamrede sine teser mod den katolske afladshandel op på kirkedøren i Wittenberg. Dermed indledte han det, vi i dag kender som Reformationen.

Jubilæumsåret fejres behørigt i det protestantiske Danmark. På billedkunstområdet sker det blandt andet med udstillingen TESER. Danske samtidskunstnere i dialog med Reformationen, som i 2017-18 kommer til at rejse rundt til forskellige museer i Danmark for at ende i selve Wittenberg hen over sommeren 2018.

Udstillingen er kurateret af museumsdirektør Dagmar Warming i samarbejde med kunstkritikerne Henrik Wivel og Lisbeth Bonde. De har inviteret 25 danske kunstnere til at lave værker til udstillingen.

Temmelig forudsigeligt er der kommet et blandet resultat ud af det. Det ligger naturligvis i den tematiske gruppeudstilling som genre, at en vis grad af stilistisk og formel uensartethed følger med. Deraf det forudsigelige. Det er tematikken, som forener de udstillede værker, ikke deres udtryksform.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer