Læsetid 4 min.

Ærlig ungdoms-r’n’b fra Amerika

Det texanske r’n’b-stjerneskud Khalid åbner med sin fine debutplade for en oprigtighed, der måske, som han selv lægger op til, kan fungere som en modvægt til den politiske turbulens i USA. Oakland-sangeren Kehlani vokser med sit debutalbum til en helstøbt kunstner
Det texanske r’n’b-stjerneskud Khalid åbner med sin fine debutplade for en oprigtighed, der måske, som han selv lægger op til, kan fungere som en modvægt til den politiske turbulens i USA. Oakland-sangeren Kehlani vokser med sit debutalbum til en helstøbt kunstner
Sony Music
21. april 2017

Da Time Magazine spurgte det kun 19-årige amerikanske r’n’b-talent Khalid, hvorfor r’n’b-genren bevæger sig i en mere nedbarberet og chilleren retning, på et tidspunkt hvor den amerikanske nation står midt i en heftig politisk brydningstid, svarede Khalid, at det hænger sammen med, at vi har brug for autenticitet i disse tider:

»Nu til dags er der megen uærlighed. Det at prøve at finde sig selv er noget af det sværeste. Jeg tror, at når jeg fortæller ærligt om de ting, jeg er gået igennem, så lytter folk og hører det autentiske i det.«

Når man lytter til Khalids debutplade, American Teen, giver denne udtalelse en hel del mening. For en af de store kvaliteter ved pladens 15 numre er netop, at Khalid igennem sine ganske fine coming of age-sange finder ind til en ungdommelig oprigtighed, der måske faktisk kan give en følelsesmæssig og måske også værdimæssig modvægt til de storpolitiske ting, der sker omkring os.

Lidt ligesom den norske tv-serie Skam, tænker jeg. Selv om Khalid dog ikke dykker helt så intelligent ned i ungdommens brønd som nordmændene. Blandt andet fordi hans lyrik ind imellem kammer en lidt over og ender med at blive en tand for banal.

Hypet via Snapchat

Khalid opnåede en ret heftig hype, da den jævnaldrende realitystjerne Kylie Jenner tidligere på året fremhævede hans lækre r’n’b-single »Location« via sin Snapchat-konto, i øvrigt samme dag som Khalid afsluttede high school i sin hjemby El Paso, Texas.

Den hype har på kort tid gjort ham til en af de helt centrale unge stemmer på den amerikanske r’n’b-scene, og på American Teen tager han den rolle på sig og undersøger den amerikanske ungdom gennem et følsomt musikalsk udtryk og en enkel, ligefrem lyrik.

På titelnummeret »American Teen«, der er rig på trommemaskiner og glitrende, luftige synths, er han høj på sin ungdom og på et eller andet stof, som en af hans venner deler ud, mens de kører i en Uber, og som Khalid fraværende indtager.

På den lettere tropiske »8TEEN« synger han om en spirende forelskelse, om at frygte for sin mors vrede, når ens bil lugter af pot, og om at være på grænsen til at være voksen, mens man stadig bor hos sine forældre.

Og på det tilbagelænede r’n’b-track »Location«, er han frustreret over en kærlighed, som begrænser sig til Twitter, når han nu langt hellere vil mødes i virkeligheden, i kød og blod:

»I don’t wanna fall in love off of subtweets, so/ Let’s get personal/ I got a lot of cool spots that we can go

Hvor teksterne indimellem truer med at blive en tand for banale i deres jagt efter det oprigtige, tilføjer de minimalistiske, men detaljerede produktioner og Khalids fremragende vokal – der er ru og varm som en kattetunge – den musikalske dybde, som gør det hele værd at beskæftige sig med. American Teen står som en fin debut, der lover godt for det purunge talents fremtid. Ikke mindst hvis han klarer den musikalske overgang fra barn til voksen.

USA har talent

Khalid er på ingen måde den eneste lysende stjerne blandt de helt unge amerikanske r’n’b-sangere. Blandt andet har den 21-årige Oakland-sanger og rapper Kehlani endelig gjort sig fri af de kontraktmæssige bånd, som hun blev fanget af i forbindelse med, at hun som en del af popgruppen PopLyfe deltog i America’s Got Talent.

Og nu er hun aktuel med sit egentlige debutalbum, SweetSexySavage, der følger op på hendes to succesrige mixtapes, Cloud 19 og You Should Be Here.

SweetSexySavage er ligeledes en coming of age-plade, hvor Kehlani både finder og fremstiller sig selv i overgangen fra barn til voksen. En overgang, som synes at have været særligt præget af modgang for den unge sanger, der både har været hjemløs og tæt på at begå selvmord.

SweetSexySavage lander hun på begge ben som kunstner og måske også som menneske. Pladen er helstøbt og rig, med et personligt udtryk, hvor der også er plads til, at hun trækker tydelige forbindelser til 00’er-kunstnere som Akon, ikke mindst på et nummer som »Undercover«. Og til 90’er-ikonerne i TLC, hvilket også understreges af pladens titel, der er et tydeligt nik til TLC’s plade fra 1994, CrazySexyCool, (som det amerikanske musikmedie Pitchfork også fremhæver).

SweetSexySavage rammer ret godt et udtryk, der er både ’sødt,’ ’sexet’ og en lille smule ’vildt’, hvilket dog alt sammen primært synes at referere til hendes seksualitet. Et udtryk, som den opnår igennem de ret fremragende kompositioner og produktioner og så igennem Kehlanis dirty kattekillingestrofer.

Og selvom pladen giver indtryk af at være en smule mere kalkuleret end Khalids debut, er der også her en oprigtighed på spil, som især kommer til udtryk igennem den selvransagelse, hun lægger for dagen på et nummer som »Keep On«, hvor hun som en gammel hankat kryber til korset over for sin trofaste elsker.

Khalid: ’American Teen’ (RCA Records/Sony Music). Kehlani: ’SweetSexySavage’ (TSNMI/Atlantic Records)

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu