Father John Misty forvandler den menneskelige tragedie til komedie

På sit tredje album under kunstnernavnet Father John Misty tager amerikanske Josh Tillman aggressivt velformuleret livtag med allehånde menneskelige dårskaber, inklusive sine egne. Resultatet er imponerende
Musikalsk balancerer Tillman et sted mellem 1970'ernes frodige singer/songwriter-scene og den moderne indiefolk med den akustiske guitar og klaveret som de centrale instrumenter, gerne garneret med diskret arrangerede strygere. Foto: Guy Lowndes/Pressefoto

Musikalsk balancerer Tillman et sted mellem 1970'ernes frodige singer/songwriter-scene og den moderne indiefolk med den akustiske guitar og klaveret som de centrale instrumenter, gerne garneret med diskret arrangerede strygere. Foto: Guy Lowndes/Pressefoto

15. april 2017

Det er en ordentlig mundfuld, den gode Father John Misty (som en vittig hund her på redaktionen har døbt Fætter John Fugtig!) hoster op med på sit tredje album, Pure Comedy.

At han er et arbejdsjern, hersker der ikke tvivl om. Den 35-årige amerikaner udsendte i 00'erne en 7-8 album under sit ’rigtige’ navn, J. Tillman (J’et står får Joshua, hans venner kalder ham Josh), samtidig med at han var løst medlem af en række orkestre, heriblandt The Lashes og Fleet Foxes samt Jonathan Wilsons band. Derudover har han leveret materiale til kunstnere som Lady Gaga og Beyoncé og stadig fundet tid til at komponere filmmusik. Slacker er han ikke.

Men som solokunstner nåede han et større publikum i 2012, da han med albummet Fear Fun forlod den indadvendte indierockstil, han havde dyrket under eget navn, til fordel for et mere spraglet og melodisk indbydende udtryk med rablende, ofte galgenhumoristiske tekster om snart sagt alt mellem himmel og jord.

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu