Illusionen om passionen

Marion Cotillard lider i skønhed og er stilfuldt besat i Nicole Garcias romantiske karakterstudie ’Elsk mig’
Der går romantisk fantasidrama i Nicole Garcias ’Elsk mig’.

Angel Film

28. april 2017

Gift dig, eller kom på galehuset.

Det er meldingen fra forældrene til Gabrielle (Marion Cotillard), da hun endnu en gang har ydmyget familien ved at lade alle omkring deres lille lavendelfarm i Provence opleve hendes ustoppelige begær efter den store kærlighed.

Denne gang kastede hun offentligt sine overvældende følelser på landsbyens gifte skolelærer, og hans afvisning fik hende til at løbe desperat væk fra alle. Hun blev fundet i en grøft, og nu orker forældrene ikke mere; Gabrielle skal gifte sig med den spanske sæsonarbejder José (Àlex Brendemühl), som får en pæn portion penge for at tage sig af problembarnet. Ellers fører hendes tanker og opførsel til en indespærring i Marseille.

Gabrielle vælger ægteskabet, men gør det fra starten klart for den velmenende José, at hun aldrig vil komme til at elske ham. José accepterer vilkårene, og de flytter til kystbyen La Ciotat for at etablere deres alternative liv sammen. Indtil nu tror man, at Nicole Garcia og hendes faste manuskriptforfatter Jacques Fieschi vil fortælle om en mentalt ustabil og rebelsk kvinde, som gør oprør mod normerne og kasserne i Frankrig anno 1950’erne.

Men da Gabrielle bliver sendt til en anstalt i de schweiziske alper for at blive behandlet for nyresten, går der romantisk fantasidrama i historien, for her møder hun indbegrebet af den perfekte mand fra sine kærlighedsdrømme. Den syge soldat André Sauvage (Louis Garrel) er flot og helt alene i verden. Han lider og har brug for selskab. Og så ser han dragende ud, når kameraet filmer hans svækkede krop anrettet mellem de hvide lagener, eller når han spiller klaver, så den smukke melodi »Juni« fra Tjajkovskijs Årstiderne nu bliver filmens melankolske tema.

Venter på Manden

Med Sauvages sengeliggende ankomst får Marion Cotillard lov til at leve hele registeret ud. De ender med at have en affære, og omdrejningspunktet i Gabrielles liv bliver sidenhen, hvornår han vil sende bud efter hende. Hun får sønnen Marc og bliver i sit ægteskab med José imens. Det store spørgsmål er så, om monsieur Sauvage nogensinde giver lyd fra sig – og hvad der vil ske, hvis han gør det.

Man ville ønske, at man kunne engagere sig mere i Gabrielles store livsdrama, for den dygtige Cotillard lider i skønhed og er stilfuldt besat, mens hun venter og vrider sig, længes og løber væk fra realiteterne. Hen til postbilen, ud i havet, væk fra familien.

Rebellen forsvinder gradvist til fordel for resignationen, og det, der tegnede til en oprørshistorie om en kvinde, som sanseligt stiller sig med løftede skørter i floden for at mærke vandet mod sin krop, bliver et mere traditionelt romantisk drama om at vente på Manden.

Historien, som er baseret på en italiensk bestseller af Milena Agus, kommer aldrig under huden på Gabrielles komplicerede følelsesliv, mens hun selvcentreret støder både os og andre fra sig. Meget er elegant filmet og forløst, men den afsluttende twist er ikke så revolutionerende, som Garcia håber. Slet ikke når den bliver efterfulgt af en sidste scene, som på irriterende vis skal glatte ud og normalisere.

Historien om Gabrielles valg af ægteskab frem for galehus vil sikkert gå hjem hos fans af historisk melodrama og smukke landskaber. Jeg havde hellere set Cotillard og Garcia udforske oprøret, galskaben og konflikterne mere.

’Elsk mig’. Instruktion: Nicole Garcia. Manuskript: Nicole Garcia og Jacques Fieschi. (Grand Teatret og Dagmar Teatret i København, Café Biografen i Odense, Øst for Paradis i Århus m.fl.)