Læsetid 4 min.

Portræt af kunstneren som ung mand

Dokumentarfilmen ’David Lynch – The Art Life’ skildrer David Lynchs udvikling som kunstner, fra maleri til film, og er samtidig en intim og personlig fortælling om en unik billedmagers liv og opvækst. Og en glimrende optakt til den nye sæson af ’Twin Peaks’, der kommer i maj
21. april 2017

Det var, da han gik i gymnasiet i Virginia, at David Lynch besluttede sig for, at han ville være kunstner. Gennem en skolekammerat, hvis far, Bushnell Keeler, var maler, opdagede den senere filminstruktør, at man rent faktisk kunne blive kunstner, og han fik samtidig smag for det, han kalder the art life – det kunstneriske liv – hvor man drikker kaffe, ryger cigaretter og maler.

Og det har Lynch så gjort lige siden, ikke mindst i den dansk-amerikanske portrætfilm, David Lynch – The Art Life, der går endog meget tæt på den amerikanske multikunstner. Lynch bevæger sig rundt i sit værksted og atelier i Los Angeles og bygger og maler, mens han til en stor, gammel radiomikrofon fortæller historier fra sin barndom og ungdom – og hans lille datter leger med modellervoks eller maler ligesom sin far.

71-årige David Lynch er født i 1946 Missoula i Montana og til dels opvokset i Boise i Idaho. Han beskriver sin barndom som lykkelig og tryg med to søskende og en mor og en far, der gav ham frihed og opmuntrede hans kreativitet – han tegnede med sin mor og byggede ting med sin far. Familien flyttede siden til Virginia, fordi faren fik arbejde i Washington, og det var en til at begynde med en mørk tid for Lynch, der hang ud med de forkerte mennesker ogkom på afveje. Men så var det, at han mødte Bushnell Keeler og begyndte at male.

Bevægeligt maleri

Efter gymnasiet flyttede David Lynch på egen hånd til Boston og siden til et forfaldent Philadelphia for at gå på kunstskole. Det var både her, han mødte sin første kone, Peggy, fik en datter, Jennifer – der selv er filminstruktør – og bevægede sig fra maleriet til de levende billeder. En dag, han sad på skolen og kiggede på et af sine malerier, begyndte det at bevæge sig, og han tænkte ved sig selv, »et maleri, der bevæger sig, men med lyd.«

Lynch fik et legat til en filmskole i Los Angeles, og det var her, han lavede sine første film, ikke mindst debutspillefilmen, Eraserhead (1977), hvis tilblivelse han beskriver som en på alle måder fantastisk og frigørende oplevelse. Han var på rette kurs.

Og her slutter David Lynch – The Art Life, der altså er et portræt af kunstneren som ung mand, og som på smukkeste vis får skildret hans kreative rejse og udvikling – fra maleriet, som han aldrig har forladt, til filmen. Man må altså ikke forvente en film om film som Elefantmanden (1980), Blue Velvet (1986), Wild at Heart (1990) eller Mulholland Drive (2001).

David Lynch – The Art Life er dog en meget sanselig film, der ligesom Lynch selv bygger lag på lag af lyde, musik og billeder, hvilket giver én en fornemmelse af, at man træder helt ind i kunstnerens særegne verden. Billederne er fulde af tekstur og stemning, og man ser ikke kun Lynch arbejde på sine malerier, men får også fortalt hans historie med en lang række af hans egne værker.

Man får en god fornemmelse af de ting, der fascinerer David Lynch – ikke mindst forfaldet, kaosset og frygten, han blandt andet mødte i Philadelphia – og enkelte af de gådefulde drømme og oplevelser, han husker fra sin barndom og ungdom, forekommer sigende i forhold til det mørke og den uudgrundelighed, man finder i instruktørens mest foruroligende film.

Optakt til Twin Peaks

David Lynch – The Art Life er den tredje film, som amerikanskfødte Jon Nguyen, der bor i Danmark, har lavet om David Lynch, og den er et personligt portræt af en unik kunstner. Skelettet i filmener de historier, Lynch fortæller om sig selv og sit liv, og han er så god til at fortælle, at det ikke føles, som om han bliver interviewet. Snarere er det som at lytte til en nær ven eller et familiemedlem, der tænker tilbage, husker ting og åbner sig for én. Der er varme, humor, nysgerrighed og forundring i hans stemme, hvilket skaber en sjælden intimitet.

Og selv om man ikke kommer med ind i privaten – man ser datteren, atelieret og værkstedet, men ikke Lynchs kone eller hjem – virker det alligevel, som om man kommer ind på livet af kunstneren og mennesket bag.

David Lynch – The Art Life eren god ogspændende film og brillant optakt til en af årets store begivenheder, nemlig genkomsten af Lynch og Mark Frost banebrydende tv-serie, Twin Peaks, i slutningen af maj. Jeg synes i hvert fald godt, at jeg nu kan se, hvor mysterierne og mørket bag den pæne, velfriserede facade i så mange af Lynchs værker kommer fra.

’David Lynch – The Art Life’ vises i Empire Bio, Grand Teatret, Park Bio, Vester Vov Vov i København, Gentofte Kino, Valby Kino, Café Biografen i Odense, Nicolai Biograf i Kolding, Øst for Paradis i Aarhus og Biffen i Aalborg

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis