I ’The Handmaid’s Tale’ er kvinder den herskende klasses avlsdyr

Når genren er bedst, åbner science fiction vores øjne for nutiden ved at fremskrive udviklingen og vise os en mulig fremtid. Det gør tv-serien ’The Handmaid’s Tale’, der både er et feministisk kampråb og en skarp, universel fortælling om uvidenhed, frygt og undertrykkelse
Elisabeth Moss spiller Tjenerinden Offred i tv-serien ’The Handmaid’s Tale’, der foregår i et fremtidssamfund, hvor kvinder ingen rettigheder har.

HBO

29. april 2017

Forestil dig at leve i et samfund, hvor du ikke er herre – eller dame – over din egen krop og dit eget sind. Hvor andre mennesker bestemmer, hvad du må foretage dig, hvad du må læse, ja, hvad du må tænke. Hvor du er blevet frataget din identitet og personlighed. Hvor du som ung, fødedygtig kvinde er underlagt den herskende klasses strenge tro og regler, og hvor du som et andet avlsdyr skal stå til rådighed for det ægtepar i toppen af samfundet, som du er blevet placeret hos.

Hun er ufrugtbar, og en gang om måneden skal han forsøge at gøre dig gravid i et bizart ritual – en art organiseret, statssanktioneret voldtægt – hvor hans kone også er involveret, og som er fuldstændig blottet for enhver form for lyst og gensidighed.

Og skulle du nægte og forsøge at gøre oprør, bliver du enten lemlæstet eller slået ihjel.

Det er hverdagen for Offred (brillante Elisabeth Moss), hovedpersonen i Bruce Millers både spændende og skræmmende tv-serie, The Handmaid’s Tale, der kan ses på HBO og er baseret på en science fiction-roman, Tjenerindens fortælling (1985), af den canadiske forfatter Margaret Atwood.

Se om du er enig…

Else Marie Arevad

Jeg husker operaen Tjenerindens Fortælling opført på Det Kongelige Teater i 1990. Den var fremragende.

Rikke Nielsen

Så den ved et tilfælde og har tænkt meget på den siden.

Især blev jeg meget påvirket af fortællingen af tiden inden diktaturet trådte i kraft; befolkningen var blevet fyldt med propaganda omkring de farlige terrorister og har ad den vej accepteret indskrænkninger af deres personlige rettigheder. Indtil det en dag var for sent, og det ikke var de italesatte terrorister, men dem, der italesatte terroristerne, som overtog magten og fratog alle kvinder deres basale rettigheder.

Svarer godt til min egen fornemmelse af, hvor faren for vores alles frihed v i r k e l i g befinder sig; blandt dem, der forsøger at indskrænke vores personlige rettigheder for at beskytte os mod noget ondt.

Der er meget fokus på kvindeundertrykkelsen i serien, men jeg tror ikke, man skal glemme, at alle er undertrykte - også dem i toppen af hierakiet.

Lad os hjælpe hinanden med at passe på vores alles rettigheder - også minoriteternes.

Tina Sommer, randi christiansen, Lise Lotte Rahbek, Martin Åberg, Torben Jensen, Hans Aagaard, Bjarne Andersen, ingemaje lange og Fam. Tejsner anbefalede denne kommentar
Margrethe Nørskov

Her er vi vist vidne til verdenshistoriens største projektion. Islam og dertil hørende muslimer, som Informationsegmentet ikke kan få nok af, den samme islam er nok den mest kvindehadske, totalitære, politiske ideologi, verden har set. Her er kvinder avlsdyr. Mænd kan holde fire styks af disse kvæg ad gangen, smide dem ud og tage fire nye friske, hvis det passer herren og behandle dem stort set som det passer ham. Med profetens muhammeds godkendelse til at skære klitoris af dem, om nødvendigt, hvis avlskvæget bisser lidt for meget.

Den elendighed skal den demokratiske valgte præsident Donald Trump så hænges op på - jo han blev faktisk DEMOKRATISK valgt, på trods af, at næsten samtlige store medier var blevet enig om, de ville have Hillary til præsident. Derfor heksejagten mod Trump og den totale beskyttelse af Hillary, så hun ikke blev konfronteret med, hvor bundkorrupt hun har ageret. Blandt andet med store finansielle tilskud Fra Saudi Arabien, det mest demokrati- og kvindehadske styre i verden. Se blandt andet dokumentaren "Clinton Cash".

Jo serien kigger ind i en ikke så fjern fremtid for både Europa og USA, hvis Trumphaderne får magt, som de har agt og derfor fortsætter med at lade krokodillen, islam, fortære vores frihed, luns for luns. Vi ser det hver eneste dag. Velbekomme.

randi christiansen

Demokratisk valgt? Trump blev valgt, fordi han forstod præcis, hvad han skulle sige til og love en bestemt gruppe vælgere, så de stemte på ham. Når der skal leveres, står disse vælgere selvfølgelig sidst i køen efter den sædvanlige ene procent og co, som sørger først for sig selv, og så må fanden tage de sidste. Tror nogen seriøst på, at trump vil ændre på den fordelingsnøgle? Herudover er hans forretningsmodel et kæmpestort, røverisk overgreb på de fællesejede overlevelsesressourcer, men hvis man er en dygtig og forførerisk showmand, kan man bilde pøbelen hvad som helst ind ligefra at 'enhver er sin egen lykkes smed' til at der venter '70 jomfruer i himmelen', og ligeledes at 'trump er den lille mands ven'. Skindemokrati, vil jeg kalde det, når man holder folket hen i uvidenhed og armod, så de ikke kan træffe et informeret og oplyst valg.

June Pedersen

Har set de første tre afsnit af serien på HBO Nordic. Den er fremragende og virkelig skræmmende på samme tid! Bogen og serien er muligvis fiktion, men der er uhyggeligt mange elementer man kan genkende fra virkeligheden, så i den forstand er der faktisk desværre ikke så meget fantasi over den. Men en stor anbefaling herfra. Jeg glæder mig til de næste syv afsnit, og må vist hellere få læst bogen også.