Læsetid: 2 min.

Verdensklasse dans uden relation til Aarhus 2017

’Tree of Codes’ i Musikhuset Aarhus er en sansemættet, højenergisk oplevelse fra start til slut. Men som Aarhus 2017-højdepunkt virker den som en fejlsatsning
29. april 2017

Langsomt. Ganske langsomt, som gennem tykt mudder, løfter den ene danser sin fod. Vristen er strakt. Foden forlænger det slanke, muskuløse ben.

Bevægelsen er i slowmotion og synes på samme tid umulig og legende let. De to på scenen lige her er Daniela Neugebauer og Fukiko Takase. Begge fra Company Wayne McGregor, som de fleste af danserne i Tree of Codes.

Omkring dem ses Olafur Eliassons visuelle design. Som i værket Your Rainbow Panorama på toppen af Aros benytter Eliasson lys, glas og farver. Her tilsat spejle, der skaber effekter ikke bare på scenen, men i hele den store sal i Musikhuset.

Lyskegler panorerer hen over salen og inddrager publikum som motiv på scenens bagvæg i et kæmpestort spejl.

Lys, farver og kropslighed

De 14 dansere – hvoraf de fem er lånt fra et af de mest prestigefyldte balletkompagnier i verden, Ballet de l’Opéra de Paris –  begynder første scene i mørke. Iført små, lysende prikker, der markerer deres graciøse bevægelser og drejninger over den kulsorte scene. Efterfølgende næsten helt ens.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu