Læsetid: 5 min.

Af alle vrede, hvide, amerikanske mænd fra det landlige USA, er John B. McLemore den mest interessante

Holdet bag ’Serial’ er på sporet af en excentrisk urmager fra Alabamas livslede i en ny enestående og rørende podcast
Holdet bag ’Serial’ er på sporet af en excentrisk urmager fra Alabamas livslede i en ny enestående og rørende podcast

S-town pressemateriale

7. april 2017

Alt for mange ting er ikke, som de skal være. Det er udgangspunktet for John B. McLemore, en excentrisk urmager fra en lille flække i Alabama, der skriver til radioproduceren Brian Reed fra det amerikanske fyrtårn inden for historiefortællende radio This American Life.

Det er udgangspunktet for hans breve, der opfordrer Reed til at efterforske historierne om en ustraffet morder og en tolereret overgrebsmand i den lokale politistyrke i Woodstock, Bibb County, Alabama, hvor John har boet hele sit liv.

At tingene – herunder klimaet, økonomien, myndighederne, uddannelsesniveauet, lovlydigheden, den offentlige og private moral – ikke er, som de skal være, er også udgangspunktet for hvert eneste øjeblik i Johns tilværelse. Det opdager Brian Reed hurtigt, da han rejser til Woodstock med sit optageudstyr for at undersøge, om der er noget om de nævnte kriminalhistorier.

En rejse, der bliver begyndelsen på den fremragende dokumentariske podcast S-Town, der i løbet af syv afsnit på knap en time hver fortæller historien om John og alt det, der er galt. Ikke mindst med den shit-town af en by, John McLemore betegner Woodstock som.

Podcast: Hør Informations nye podcast Radio Information, hvor vi også snakker om vores anmeldelse af S-Town

John B. McLemore bor i en landejendom, han har arvet fra sin bedstefar, med sin demente mor i det ene hus, de 13 herreløse hunde, han har taget til sig, i det andet hus, et urmagerværksted, en masse skov omkring sig og delstatens største hækkelabyrint i baghaven. Han er ungkarl, lever af at reparere antikke ure, og så er han notorisk sortsynet.

I et forsøg på at bryde den linde strøm af forbandelser og beklagelser over den nære og fjerne verdens elendighed, John møder ham med, peger Brian Reed på en flaksende sommerfugl. Den er flot, påpeger han. Der var mange flere af dem før i tiden, påpeger John og betragter sommerfuglen som et stikord til en længere monolog om den rædderlige menneskehed, der på grund af sin ubærlige grådighed og dumhed har sat miljøet over styr.

Ikke en ny ’Serial’

S-Town er produceret af mange af de gode kræfter, der stod bag true crime-podcasten Serial, men der er ikke tale om en ny sæson af This American Lifes skelsættende spinoff. Serial gjorde i 2014 et rekordstort antal mennesker verden over besatte af spørgsmålet om, hvorvidt gymnasieeleven Adnan Syed fra Baltimore i virkeligheden havde myrdet sin ekskæreste Hae-Min Lee tilbage i 1999. Serials vært Sarah Koenig gik dengang til værks som en vedholdende amatørdetektiv med ekstraordinære evner til at holde det radiofoniske billede klart.

Afsnit efter afsnit fik man afdækket hullerne i de forklaringer, myndighederne havde lagt til grund for Syeds dom, og de mulige alternative forklaringer, der tegnede sig. Sarah Koenig vidste ikke selv, hvor hendes og resten af Serial-holdets efterforskning ville ende.

Det gav lytterne en enestående følelse af at være en verdensomspændende flok af sandhedssøgende individer, der sammen fulgte en efterforskning på nærmeste hold. Serial belyste det amerikanske retssystems kringelkroge og faldgruber så godt og så grundigt, at det ikke føltes skuffende, da Koenig til allersidst måtte afstå fra at besvare spørgsmålet om Syeds skyld.    

’Serial’ zoomer længere ud i sin anden sæson. Podcasten handler ikke længere om et mord i privatsfæren, men om konsekvenserne af at få en dårlig idé i en mislykket krig
Læs også

Anden sæson af Serial tog også en sag om en enkelt mands mulige skyld op. Denne gang drejede det sig om soldaten Bowe Bergdahl, som efter at have forladt sin post i Afghanistans ørken var blevet taget til fange og nu skulle retsforfølges.

Igen var der et kæmpe materiale at finde en farbar vej i, og efter almindelige dokumentariske standarder var der tale om en præstation, men sammenlignet med den første stærkt afhængighedsskabende sæson føltes beskrivelsen af militærrettens spidsfindigheder som lidt af en ørkenvandring.   

I modsætning til Serial er man ikke tvunget til at vente på afsnittene af S-Town. Alle syv lå klar den 28. marts, og selv om S-Town lægger ud med nogle lokale sager, der skal opklares, skifter podcasten mellem genrerne med samme elegance og troværdighed, som første sæson af Serial skiftede mellem teorier.

Af alle vrede hvide mænd

Kriminalhistorien fortaber sig til fordel for et knap syv timer langt portræt af en vred hvid mand og hans såkaldte lorteby med lange digressioner om den ædle urmagerkunst, John B. McLemore havde sjældne evner inden for, om sydstatsracisme, byudvikling, forskellige former for kærlighed, og hvorfor man overhovedet gider leve.

S-Town er på grund af sin mangestrengede struktur og sin skildring af mere og mindre fatale forviklinger mellem særlinge fra sydstaterne blevet sammenlignet med en roman – særligt med genren southern gothic, forfattere som William Faulkner og Flannery O’Connor er kendt for. Den sammenligning giver mening, fordi podcasten udfolder et miljø og en skæbne på en mere tankevækkende og indlevende måde end noget andet, jeg har hørt i det format.  

Brian Reeds eftertænksomme speak fletter sig sammen med Johns bandende og sværgende talestrøm og med reportagescener. Der reporteres fra Woodstocks rådhus, en trailerpark, adskillige ursamlere og tidsmålingsentusiasters private hjem og fra den hemmelige smugkro, der gemmer sig i den lokale tatoosalons baglokale, hvor hvide rednecks mødes i et miljø med god plads til fuldskab, racisme og afmagtsdrevet raseri.

Brian Reed er til stede i det hele med bevidstheden om at være en outsider, der må underinformere om sine progressive værdier og sin sorte kone for at passe ind, men det er ikke en rolle, han overspiller.

Et videbegærligt college dropout

Af alle vrede, hvide mænd fra det landlige USA, som forskellige medier har interesseret sig for før, under og efter Trumps sejrstog, er John B. McLemore den mest interessante, fordi han går på tværs af alle de modsætningsforhold, der normalt gælder i historien om den vrede hvide mand. Han er et videbegærligt college dropout, der raser over sine naboers manglende viden og belærer sine håndværkere om astronomi, kemi og klimaforandringer.

Han hader de lokale bonderøves tatoveringer, men er selv dækket af dem under sin T-shirt. Han insisterer på, at der ikke er nogen fremtid, men gør alligevel, hvad han kan, for at give sin unge protegé (og tatovør) Tyler Goodson forudsætningerne for et godt liv på trods af en hård begyndelse.

Det gennemgående spørgsmål, som Brian Reed forsøger at besvare i S-Town, handler om, hvor John B. McLemores sortsyn kommer fra. Der er forklaringer nok til syv timers podcast: den akutte politiske desperation over at være alene om at tage klimaforandringerne alvorligt, de eksistentielle vanskeligheder ved at være en homoseksuel mand i et homofobisk machosamfund og de medicinske konsekvenser ved at arbejde med giftige kviksølvslegeringer så ofte, som John gør det.

Brian Reed er både loyal og kritisk i sin undersøgelse af hovedpersonens livslede, som også sammenholdes med citater fra Johns egne alenlange tekster om, hvad der definerer et meningsfuldt liv. At Brian Reed samtidig formår at belyse John B. McLemores fortid og de lommer af håb, den rummede, gør S-Town til en enestående og rørende dokumentarserie at høre på.   

Alle syv afnit af S-Town kan podcastes og findes på s-town.com

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu