Angsten for anmelderen

’Status’ er blevet en blændende afdækning af kunstnerens følsomhed – og anmelderens utilregnelighed – i Husets Teaters modige dramatisering af Erlend Loes roman
Tammi Øst dirrer hudløst troværdigt af nervøsitet i rollen som lyrikeren over for Morten Burians ordflommede foredragsredaktør i Husets Teaters brutale Erlend Loe-forestilling ’Status’.

Tammi Øst dirrer hudløst troværdigt af nervøsitet i rollen som lyrikeren over for Morten Burians ordflommede foredragsredaktør i Husets Teaters brutale Erlend Loe-forestilling ’Status’.

Henrik Ohsten Rasmussen
5. maj 2017
Delt 81 gange

Glem alt om en passende distance mellem kunstner og anmelder under teaterforestillingen Status. Skuespilleren Tammi Øst sidder i hvert fald med et nervøst blik nærmest oppe på skødet af denne anmelder på Husets Teater – og snart humper skuespilleren Morten Burian forbi mig og min anmelderblok, bare et knæ væk.

For i denne forestilling bliver skuespillerkunsten kastet lige op i fjæset på anmelderen og alle andre tilskuere: til skue, til oplevelse, til bedømmelse.

Skuespillerne sætter modigt deres rystende kroppe og svedige hænder til skue. Ikke i en spotlight på en fjern koncertscene, men få meter væk på scenen. Her er der vitterligt intet at gemme sig bag – ikke et lærred eller en bogryg eller en skærm. Her består kunsten af kunstnerne selv. Lykkeligvis.

 

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu