Angsten for anmelderen

’Status’ er blevet en blændende afdækning af kunstnerens følsomhed – og anmelderens utilregnelighed – i Husets Teaters modige dramatisering af Erlend Loes roman
Tammi Øst dirrer hudløst troværdigt af nervøsitet i rollen som lyrikeren over for Morten Burians ordflommede foredragsredaktør i Husets Teaters brutale Erlend Loe-forestilling ’Status’.

Tammi Øst dirrer hudløst troværdigt af nervøsitet i rollen som lyrikeren over for Morten Burians ordflommede foredragsredaktør i Husets Teaters brutale Erlend Loe-forestilling ’Status’.

Henrik Ohsten Rasmussen
5. maj 2017
Delt 81 gange

Glem alt om en passende distance mellem kunstner og anmelder under teaterforestillingen Status. Skuespilleren Tammi Øst sidder i hvert fald med et nervøst blik nærmest oppe på skødet af denne anmelder på Husets Teater – og snart humper skuespilleren Morten Burian forbi mig og min anmelderblok, bare et knæ væk.

For i denne forestilling bliver skuespillerkunsten kastet lige op i fjæset på anmelderen og alle andre tilskuere: til skue, til oplevelse, til bedømmelse.

Skuespillerne sætter modigt deres rystende kroppe og svedige hænder til skue. Ikke i en spotlight på en fjern koncertscene, men få meter væk på scenen. Her er der vitterligt intet at gemme sig bag – ikke et lærred eller en bogryg eller en skærm. Her består kunsten af kunstnerne selv. Lykkeligvis.

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Ejvind Larsen
    Ejvind Larsen
Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu