Læsetid: 3 min.

En dyster fornøjelse

Heksen er en hilsen fra en uregerlig og nådesløs natur i Robert Eggers’ subtile horrordebut, ’The Witch’
Anya Taylor-Joy som den 16-årige datter Thomasin i ’The Witch’.

Anya Taylor-Joy som den 16-årige datter Thomasin i ’The Witch’.

Pulse Films

5. maj 2017

Det er en rædselsfuld verden, der stille og roligt åbenbarer sig i Robert Eggers debutspillefilm The Witch. En familie af puritanske engelske kolonister forvises fra deres koloni i 1630’ernes New England på grund af religiøse uoverensstemmelser.

Familieoverhovedet William (Ralph Ineson) er endnu mere dedikeret til sin gudsfrygt end de andre og påtager sig opgaven at starte et lille isoleret Guds rige længere ude i skoven med sin kone Katherine (Kate Dickie) og deres fem børn. Her dyrker de majs og avler geder, beder og minder hinanden om, at alle er syndere.

En dag forsvinder det udøbte spædbarn Samuel, mens den 16-årige datter Thomasin (Anya Taylor-Joy) passer ham. Et øjeblik holder hun sig for øjnene, og væk er han. Man ser en kutteklædt skikkelse løbe gennem skoven med barnet i armene, og så er djævelen ellers løs i denne usædvanligt elegante horrorfilm.

Robert Eggers har ikke overdænget sin film med rædsler, men den subtile dosering af skrækindjagende synsindtryk er tilstrækkelig til at skabe et stabilt niveau af uhygge. De overnaturlige elementer er effektivt rædselsvækkende, lige akkurat tydelige nok til at indprente sig, men ikke mere udpenslede, end at man må finde sig i at være grundlæggende usikker på, hvad der egentlig foregår.

Ligesom familiemedlemmerne er det, hvad der afføder en tiltagende indbyrdes mistro, som i sig selv er uhyggelig at se udfoldet. Det er svært at se de to små tvillinger Mercy og Jonas vimse rundtossede omkring med deres rim og remser og deres fantasifulde samtaler med familiens sorte gedebuk uden at læse noget diabolsk og faretruende ind i det.

Der er mørke kræfter på færde i den lille grålige koloni, selv om familien forklarer Samuels forsvinden med, at han er blevet taget af ulven. Majshøsten er ikke god nok, så William og den næstældste, sønnen Caleb, går i skoven for at jage. Caleb kan ikke få det til at passe, at Gud har ladet Samuel forsvinde, og det er svært at acceptere, at han måske brænder for evigt i helvede. Der er heller ikke meget håb at hente i skoven, hvorfra de går tomhændede hjem fra jagt.

En enkelt hare har stirret på dem, men ingenting har de fanget. Haren vender i øvrigt tilbage som en lille påmindelse fra den natur, der er ude af den puritanske families hænder. Det er også netop sådan, man kan betragte heksen i filmen – som en hilsen fra en uregerlig og nådesløs natur.

Regulært djævelskab

At djævelen, djævelskab og hekseri faktisk findes er et uomgængeligt udgangspunkt for familien og det liv, de prøver på at leve, i The Witch. Men præcis hvor og hvordan djævelskabet kommer til udtryk, er der tvivl om. Der bliver refereret til djævelskab og hekseri i de lege, Mercy og Jonas leger, i Thomasins trusler og i forældrenes bekymrede belæringer.

Det absolut onde og ugudelige er en hjørnesten i deres verden, men det er stadig ikke til at pege på, præcis hvorfra ondskaben udgår. En del af filmens replikker er taget fra det omfattende historiske materiale, Robert Eggers har studeret forud for filmen: retsbøger, dagbøger, folkesagn, eventyr og andre skriftlige beretninger fra 1600-tallets engelske kolonier i New England.

Sammen med et intenst knirkende, hvinende og susende lyddesign er de gravalvorligt gudsfrygtige replikker med til at etablere et filmisk rum, hvor mindre enkeltstående elementer kan generere godt med skræk og rædsel. I virkeligheden gyser man mere over den klaustrofobi, det på en gang skråsikre og rådvilde religiøse verdenssyn afføder, end over de overnaturlige elementer i sig selv.  

’The Witch’. Manuskript og instruktion: Robert Eggers. Amerikansk. Månedens film i Cinemateket, hvor den vises 4.-14. maj

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu