Læsetid: 2 min.

Et fortryllende raritetskabinet

Todd Haynes’ ’Wonderstruck’, der deltager i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, er en meget fin og familievenlig film om familier, venskaber og vigtigheden af at kende til fortiden
12-årige Ben (Oakes Fegley, tv.) får en ny ven, da han stikker af til New York, i Todd Haynes’ ’Wonderstruck’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

12-årige Ben (Oakes Fegley, tv.) får en ny ven, da han stikker af til New York, i Todd Haynes’ ’Wonderstruck’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

18. maj 2017

CANNES – Fortid blandes med nutid, drømme med virkelighed, stumfilm med talefilm og sort-hvid med farve i Todd Haynes’ fortryllende nye film, Wonderstruck. Filmen, der er baseret på en bog af Brian Selznick, der også skrev bogen bag Martin Scorseses Hugo, er ligesom Hugo en film om barndom, familie, venskab, fantasi og det at finde sin plads i verden.

Der fortælles to parallelle historier i filmen: Den ene foregår i filmens nutid i 1977, hvor 12-årige Ben (Oakes Fegley) har mistet sin mor (Michelle Williams) og nu er draget alene til New York for at finde den far, som moren aldrig ville fortælle ham om.

Filmens anden historie foregår i 1927 – og er fortalt som stumfilm – hvor en døv, 12-årig pige, Rose (Millicent Simmonds), stikker af fra sin strenge far for at opsøge sin mor (Julianne Moore), der er berømt skuespillerinde i New York.

Rose ender på Det Naturhistoriske Museums raritetskabinet, hvor hendes storebror, Walter, arbejder, og hvor Ben også ender, bare 60 år senere.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu