Læsetid 1.38 min.

Et fortryllende raritetskabinet

Todd Haynes’ ’Wonderstruck’, der deltager i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, er en meget fin og familievenlig film om familier, venskaber og vigtigheden af at kende til fortiden
12-årige Ben (Oakes Fegley, tv.) får en ny ven, da han stikker af til New York, i Todd Haynes’ ’Wonderstruck’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

12-årige Ben (Oakes Fegley, tv.) får en ny ven, da han stikker af til New York, i Todd Haynes’ ’Wonderstruck’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

18. maj 2017

CANNES – Fortid blandes med nutid, drømme med virkelighed, stumfilm med talefilm og sort-hvid med farve i Todd Haynes’ fortryllende nye film, Wonderstruck. Filmen, der er baseret på en bog af Brian Selznick, der også skrev bogen bag Martin Scorseses Hugo, er ligesom Hugo en film om barndom, familie, venskab, fantasi og det at finde sin plads i verden.

Der fortælles to parallelle historier i filmen: Den ene foregår i filmens nutid i 1977, hvor 12-årige Ben (Oakes Fegley) har mistet sin mor (Michelle Williams) og nu er draget alene til New York for at finde den far, som moren aldrig ville fortælle ham om.

Filmens anden historie foregår i 1927 – og er fortalt som stumfilm – hvor en døv, 12-årig pige, Rose (Millicent Simmonds), stikker af fra sin strenge far for at opsøge sin mor (Julianne Moore), der er berømt skuespillerinde i New York.

Rose ender på Det Naturhistoriske Museums raritetskabinet, hvor hendes storebror, Walter, arbejder, og hvor Ben også ender, bare 60 år senere.

Og således flettes de to historier sammen på ganske underfundig, overraskende og bevægende vis i Wonderstruck, der nok så vigtigt også er titlen på en bog, som Ben finder blandt sin mors efterladte ting, og som fortæller om, hvordan gamle dages raritetskabinetter udviklede sig til det, vi i dag kender som museer.

Genopleve barndommen

Vigtigheden af at kende og forholde sig til det, der går forud, er et gennemgående tema i Brian Selznicks forfatterskab, og når det er så flot omsat til film som i Hugo og nu Wonderstruck, er det umuligt ikke at blive forført af.

Selznick – og Martin Scorsese og Todd Haynes – elsker fysiske objekter, det være sig bøger, fotografier, postkort, vinylplader og udstoppede dyr, og de personlige historier, der hører til, og som er med til at give dem liv og gør dem til et bindeled mellem fortid og nutid.

Wonderstruck er en smule rodet fortalt – man får næsten fornemmelsen af, at Haynes har klippet en række scener ud – og den bliver måske også vel sentimental mod slutningen. Men det gør nu egentlig ikke noget, når der er tale om så fin og følsom en historie som her. Desuden har Haynes ret godt styr på de to perioder, 1920’erne og 1970’erne, og det har tydeligvis moret ham at iscenesætte to så forskellige udgaver af New York.

At se Wonderstruck er på sin vis som at genopleve sin barndom, hvor man første gang så nogle af de eksotiske artefakter, som et museum bød på, og ind i mellem blev bange, når man så et særligt drabeligt udstoppet dyr eller et kranium med store tænder. På den måde er det også den helt rigtige titel til historien: Man bliver ramt af det under, som naturen og historien er, på én gang genkendelig og farlig.

Wonderstruck er endnu ikke i dansk biografdistribution. Mere fra filmfestivalen i Cannes, der fortsætter indtil den 28. maj, i avisen, her på information.dk og på Twitter: @monggaard

www.festival-cannes.fr

Cannes 2017

Filmfestivalen i Cannes fylder 70, og årets officielle program byder på alt fra Roman Polanski, Lynne Ramsay og Fatih Akin til Bong Joon-ho, Sofia Coppola og Michael Haneke.

I år har der dog også sneget sig en slange med ind i det filmkunstneriske paradis: Streamingtjenesten Netflix, der har produceret to af filmene i hovedkonkurrencen. Det har medført protester fra den franske filmbranche og har fået festivalen til at ændre sine regler.

Informations filmredaktør rapporterer fra det sydfranske, hvor den traditionelle filmkultur og biografoplevelse kæmper for overlevelse.

Seneste artikler

  • Det gør stadig ondt, når Haneke rammer

    22. maj 2017
    Den dobbelte østrigske Guldpalme-vinder, Michael Haneke, fortsætter med at hudflette Europa i sin nye og ironisk betitlede film, ’Happy End’, der deltager i hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes
  • Den svære kosmiske kærlighed

    22. maj 2017
    Instruktøren John Cameron Mitchell og forfatteren neil Gaiman viser sig at være en god kombination i den underholdende ungdoms- og kærlighedsfortælling ’How to Talk to Girls at Parties’, der vises uden for hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes
  • Geni eller skiderik?

    22. maj 2017
    Noah Baumbach graver sig dybt ned i familien Meyerowitz’ traumer i sin nye og både vittige og rørende film, ’The Meyerowitz Stories (New and Selected)’, der deltager i hovedkonkurrencen i Cannes
Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu