Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

François Ozons psykoseksuelle drama er begavet og sexet skruet sammen

Fransk films produktive kamæleon, François Ozon, leger med stort held i den vidunderligt kulørte og underholdende ’L’amant double’
Nøgenhed og sex er der meget af i François Ozons veloplagte psykoseksuelle drama ’L’amant double’, der har Marine Vacth og Jérémie Renier i hovedrollerne. Foto: Filmfestivalen i Cannes

Nøgenhed og sex er der meget af i François Ozons veloplagte psykoseksuelle drama ’L’amant double’, der har Marine Vacth og Jérémie Renier i hovedrollerne. Foto: Filmfestivalen i Cannes

Kultur
27. maj 2017

CANNES – Det er så fræk og pågående en facon, François Ozon begynder sin nye film, L’amant double, på, at man ikke kan lade være med at grine, lettere vantro, og samtidig tænke, ’nej, det gør han bare ikke.’ Men jo, det gør han, åbner med en vaginalundersøgelse af en ung kvinde, der fades over i en tåre, der løber ud af hendes øje.

Symbolikken er tyk – det handler om sex, følelser og psykologi – og de næste 100 minutter fører den franske filminstruktør veloplagt publikum igennem en psykoseksuel thriller af den slags, David Cronenberg, Ken Russell og Roman Polanski lavede for år tilbage, og som desuden var en populær genre i amerikansk film i 1980’erne.

Der er således spor af både Dead Ringers, Chok og Rosemarys baby i L’amant double, der – som titlen antyder – handler om tvillinger og dobbelte identiteter. Filmen er dog også ganske sin egen og ganske begavet og sexet skruet sammen.

Smukke Marine Vacth spiller den psykisk skrøbelige, 25-årige Chloé, der forelsker sig i sin psykoanalytiker, Paul (Jérémie Renier), og flytter sammen med ham. Men så opdager hun, at han har en tvillingebror, Louis, der også er psykoanalytiker, men knap så blid og rar som Paul. Chloé indleder en affære med broren, og så begynder det hele at køre af sporet for hende, og hun får sværere og sværere ved at skelne mellem virkelighed og fantasi.

Vidunderligt kulørt

Det vil ikke være fair at kalde L’amant double, der i øvrigt er baseret på en historie af Joyce Carol Oates, for en stiløvelse. Men der er ingen tvivl om, at 49-årige François Ozon har moret sig med at konstruere og iscenesætte sit helt eget psykoseksuelle drama sammen. Han er en meget alsidig og produktiv instruktør, der stort set laver en film om året og skifter stil for hver gang – hans seneste film var f.eks. det elegante, sort-hvide Første Verdenskrigs-drama Frantz.

Dog kan hans både Swimming Pool (2003) og Ung & smuk (2013), hvori Marine Vacth også spillede hovedrollen, ses som en slags søsterfilm til L’amant double, der dykker ned i Chloés psyke og seksualitet med intimitet og intensitet. Nøgenhed og hed sex er der en del af.

Vacth og begge versioner af Renier – han spiller dem virkelig godt – klæder hinanden, og man er hele tiden nysgerrig efter at få at vide, hvor historien nu bevæger sig hen, og hvem de to eller tre gådefulde mennesker egentlig er.

Overraskelser er der mange af, og Ozon leger drilsk med symboler – katte, spejlbilleder, trapper, udstoppede dyr – akkompagneret af en ekspressiv og suggestiv musik- og lydside, der mere end antyder, at der gemmer sig artige sager under overfladen hos både Chloé og Paul/Louis.

Chloé er som publikum ikke helt tryg ved de to tvillinger, men spørgsmålet er, om det er noget, hun – og vi – bilder os ind. Det er Ozon og de to fortrinlige skuespilleres fortjeneste, at man ikke finder ud af det før helt til sidst i den vidunderligt kulørte, underholdende film.

L’amant double er indkøbt til dansk biografdistribution

Mere fra Cannes i avisen, på information.dk og på Twitter: @monggaard

www.festival-cannes.fr

Serie

Cannes 2017

Filmfestivalen i Cannes fylder 70, og årets officielle program byder på alt fra Roman Polanski, Lynne Ramsay og Fatih Akin til Bong Joon-ho, Sofia Coppola og Michael Haneke.

I år har der dog også sneget sig en slange med ind i det filmkunstneriske paradis: Streamingtjenesten Netflix, der har produceret to af filmene i hovedkonkurrencen. Det har medført protester fra den franske filmbranche og har fået festivalen til at ændre sine regler.

Informations filmredaktør rapporterer fra det sydfranske, hvor den traditionelle filmkultur og biografoplevelse kæmper for overlevelse.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her