Luderen og den halte professor

Pia Busks remake af Ovids ’Eskapader’ rummer i sin kerne en fortælling om frigørelse
Hvem har kontrollen i soveværelset – den prostituerede eller kunden? Magtrelationen vendes om i Pia Busks Ovid-gendigtning. 

Hvem har kontrollen i soveværelset – den prostituerede eller kunden? Magtrelationen vendes om i Pia Busks Ovid-gendigtning. 

Melissa Kühn Hjerrild
Polfoto
20. maj 2017

Hvis man blander heroin og kokain til en såkaldt speedball, har man et euforiserende stof, hvis synergetiske effekt siges at være frygtindgydende formidabel.

Men hvad så, hvis man mikser denne blanding med en halt professor i klassisk filologi, som lønner sin luder med kolde kontanter i fin konvolut, kalder hende for Corinna og konstant citerer sin yndlingsdigter Ovid? S

å har man den vigtigste biografiske baggrund for Pia Busks nye bog, der ligesom sin forgænger Grotten (2015) handler om prostitution og ligesom den rent teknisk betjener sig af samplingen som ’postproduktiv’ litterær strategi.

Men hvor det i Grotten drejede sig om modernismens enegængere (Baudelaire, Rimbaud, T.S. Eliot) mikset med vulgær sexkøberjargon, er det i disse nye, atter lange digte, Ovids berygtede ungdomsarbejde Amores, også kaldet hans Eskapader (af Otto Steen Due i oversættelsen fra 2005), der bliver indlejret og bearbejdet.

 

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu