Læsetid: 3 min.

Ruben Östlund holder sit krakelerede troldspejl op for os alle

Den svenske civilisationskritiker Ruben Östlund spidder i sin nye film, ’The Square’, med vanlig skarphed og humor alt fra politisk korrekthed og sociale strukturer til selvtilfredshed og generel menneskelig dårskab. Filmen er på én gang lidt løsere og har større ambitioner end hans tre foregående film
Anne (Elisabeth Moss) og Christian (Claes Bang) diskuterer ubehagelige sandheder i Ruben Östlunds nye film, ’The Square’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

Anne (Elisabeth Moss) og Christian (Claes Bang) diskuterer ubehagelige sandheder i Ruben Östlunds nye film, ’The Square’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

22. maj 2017

CANNES – En mand og en kvinde, der knap kender hinanden og lige har været i seng med hinanden for første gang, skændes om, hvem der skal smide det brugte kondom ud.

En mand, der ved i hvilken bygning, men ikke hvilken lejlighed hans stjålne mobiletelefon og pung befinder sig, smider et brev ind ad alle brevsprækkerne og truer med politi, hvis ikke han får sine ting tilbage. Det får han så, men han opsøges også af en dreng, der vil have en undskyldning for beskyldningerne i brevet, fordi hans forældre nu tror, at han er en tyv.

En samtale med en prominent kunstner bliver afbrudt af en mand med tourettes syndrom. Moderatoren vil have ham til at gå, men en anden mand forsvarer de sjofle udbrud med, at det jo er en neurologisk lidelse, og at der skal være plads til alle.

En performancekunstner, der optræder som abe, overskrider alles grænser ved en fin middag – han hopper på bordene, smadrer service og tager på kvinderne – men ingen tør stoppe ham.

Der er ingen tvivl om, at man i The Square er i Ruben Östlund-land. Den svenske filminstruktør har som en anden sociolog undersøgt, udstillet og udfordret den vestlige verdens sociale strukturer, flokmentalitet og rammer for god opførsel og velfærdsmenneskets politiske korrekthed, neuroser og angst for at træde ved siden af i film som De ufrivillige, Play og Force Majeure. Og han deltager i år i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes med sin nye film, der godt kunne minde om en opsummering af hans samlede værk med lidt større armbevægelser end tidligere.

Indlysende ideal

Hovedpersonen i The Square er Christian (danske Claes Bang), der er kunstnerisk leder på et fornemt kunstmuseum, X-Royals, der holder til i det tidligere kongeslot i Stockholm. Det er ham, der bliver frastjålet sin pung og telefon, og hans forsøg på at håndtere konsekvenserne af trusselsbrevet, er den røde tråd i en historie, der er rig på digressioner af den absurde og tragikomiske slags.

Christian er i færd med at forberede en udstilling, der består af titlens kvadrat på fire gange fire meter, hvor det er meningen, at man skal kunne træde ind i og så kunne bede andre om hjælp. I kvadraten, lyder det i kunstnerens præsentation, er alle lige og har lige rettigheder. Det er selvfølgelig et ideal, man burde kende og kunne leve op til i sit liv – uden hjælp af kunsten – men sådan virkeligheden ikke og da slet ikke for Christian, der må se sin velordnede hverdag, der også omfatter to delebørn, falde fra hinanden i løbet af filmen.

The Square satiriserer undervejs over alt fra den selvtilfredse og ikke spor progressive kunstverden, hvor bunker af grus på gulvet er en installation – som man kan komme til at støvsuge op – og smarte reklametypers jagt på virale promotionvideoer på YouTube til det enkelte, velopdragne menneskes frygt for at træde forkert og ikke ville tage ansvaret, når de så gør det alligevel.

Filmen er noget løsere end Ruben Östlunds tidligere film, der alle var ganske stramt fortalt med udgangspunkt i en enkelt idé, hvor The Square rummer mange – og det går ud over helhedsindtrykket. Indimellem er den også, undskyld udtrykket, lovlig firkantet i sine pointer.

Men The Square, der tillige har engelsksprogede skuespillere som Elisabeth Moss og Dominic West på rollelisten, rummer stadigvæk al Ruben Östlunds sorte humor og ætsende civilisationskritik. Det gør ondt at se hans film, fordi det er som at se scener plukket fra ens eget liv, når den svenske filmskaber holder sit krakelerede troldspejl op for ens fortrukne ansigt og undvigende blik.

The Square får dansk biografpremiere senere på året. Mere fra Cannes i avisen, på information.dk og på Twitter: @monggaard

www.festival-cannes.fr

Serie

Cannes 2017

Filmfestivalen i Cannes fylder 70, og årets officielle program byder på alt fra Roman Polanski, Lynne Ramsay og Fatih Akin til Bong Joon-ho, Sofia Coppola og Michael Haneke.

I år har der dog også sneget sig en slange med ind i det filmkunstneriske paradis: Streamingtjenesten Netflix, der har produceret to af filmene i hovedkonkurrencen. Det har medført protester fra den franske filmbranche og har fået festivalen til at ændre sine regler.

Informations filmredaktør rapporterer fra det sydfranske, hvor den traditionelle filmkultur og biografoplevelse kæmper for overlevelse.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu