Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Sidste nat før vidnebeskyttelsesprogrammet

Pyt med, at mange elementer i plottet virker søgte. Det er med ’3 ting’ lykkedes spillefilmsdebutanten Jens Dahl at lave en effektivt nervepirrende spændingsfilm, der udspiller sig på en eneste location
Nikolaj Coster-Waldau og Birgitte Hjort Sørensen i ’3 ting’.

Nikolaj Coster-Waldau og Birgitte Hjort Sørensen i ’3 ting’.

Scanbox

Kultur
19. maj 2017

Det er ikke alt i Jens Dahls spillefilmdebut 3 ting, der giver lige meget mening, ud fra en snæver betragtning af hvad der er realistisk. Sandsynlighed og årsagssammenhænge bliver bøjet, når det er bekvemt, så plottet kan gå op. Men fred være med det, for det er lykkedes at lave en effektivt nervepirrende spændingsfilm.

Og så er det er oven i købet en spændingsfilm, der stort set foregår på den samme location. Jens Dahl får vredet maksimalt med intensitet og action ud af den brunlige hotelsuite, der danner rammen om sprængstofeksperten Mikaels (Nikolaj Coster-Waldau) historie.

Mikael sidder inde for at have medvirket i et spektakulært og nøje planlagt indbrud i en værdicentral sammen med en gruppe hårdhudede serbiske gangstere. 60 millioner blev stjålet og en politibetjent mistede livet.

Frem med fortiden

En af de serbiske kumpaner skal nu for retten, og til gengæld for at vidne mod ham tilbyder politiet Mikael en øjeblikkelig løsladelse efterfulgt af et vidnebeskyttelsesprogram. Den slags byttehandler er strengt forbudt i Danmark, men selvfølgelig man må gerne gå på kompromis med realismen, så længe der kommer noget spændende ud af det.

I al hemmelighed er Mikael blevet transporteret til en dunkel hotelsuite med tunge, mørke tekstiler og møbler. Der er ingen advokater til stede, kun politikommissæren Nina (Lærke Winther) og politiassistenterne Sander (Jakob Ulrik Lohman) og Carsten (Morten Holst).

Nina fører ordet i forhandlingerne med Mikael, og man må sige, hun har fået sin sag for. Mikael er Sherlock Holmes-agtigt godt begavet. Han er ikke bare i stand til at regne ud, hvordan man tilrettelægger ekstremt store og præcise eksplosioner, han er også en mester til at gennemskue og manipulere med andre mennesker.

Før, de kan komme i gang med afhøringen forud for morgendagens retssag, skal Mikael indvillige i overhovedet at optræde som hovedvidne og gøre sig upopulær hos de serbiske gangstere. Ud over ny identitet, plastikoperationer og laserfjerning af de tatoveringer, der pryder hans muskuløse krop og starthjælp til en ny tilværelse i Spanien forlanger Mikael tre ting nu og her. Politiet skal hente ekskæresten Camilla, en kasse med personlige ejendele fra et lagerhotel og to portioner butterchicken fra Venus Pizzeria i Valby. Der er lige noget fortid, Mikael skal have styr på, før han begynder sit nye liv.    

Lad gå

Det er et velkendt greb at forankre spændingsfilm i en afhøringssituation, som det f.eks. sker i den legendariske The Usual Suspects (1995), men det er mindre sædvanligt, at forhistorien som i 3 ting oprulles helt uden flashback.

Mikael fortæller med professionel stolthed om, hvordan han blev involveret i kuppet, og hvem der spillede hvilke roller. Afhøringen er en magtkamp, hvor de tre politifolk hele tiden må overveje Mikaels mulige motiver for at sige, som han gør. Samtidig er det en test, hvor Mikael demonstrerer sin overlegne analytiske sans og evne til at manipulere. Man skulle tro, at en politiassistent på så særlig en mission ville være sværere at hylde ud af den end Sander er, når Mikael påstår, at han stirrer længselsfuldt efter sin overordnedes røv.

Men lad gå – de psykologiske armlægninger er med til at holde intensiteten oppe i det kammerspil, som 3 ting er. Også selv om det virker som et lidt kunstigt problem, at Sander hele tiden tager telefonen for at fortælle sin kone, at hun ikke skal ringe. Har han ikke hørt om lydløs-funktionen eller hvad. Lad gå med, at der bliver antydet, at politiets ledelse ikke er helt med på, hvad der foregår, uden at det bliver brugt til andet end at så lidt gratis usikkerhed, og lad gå med, at det virker ret uigennemtænkt, at der hele tiden er nogle, der bliver nødt til at forlade hotelsuiten for at rende ærinder.         

Det er okay, for så kommer Camilla (Birgitte Hjort Sørensen) til gengæld. Pludselig er hele fortiden og fremtiden oppe i luften, og kameraet bevæger sig smidigt rundt i suitens få lokaler, mens lyddesignet på imponerende vis skaber en gedigen stemning af fare på færde. Det samme gør billederne af en krage og billederne af det modernistiske højhusskrummel Domus Vista, der gør det ud for hotellet. Man håber bare, de kommer godt ud af den hotelsuite.   

’3 ting’. Manuskript og instruktion: Jens Dahl. Dansk (Biografer over hele landet)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her