Læsetid: 2 min.

Den svære kosmiske kærlighed

Instruktøren John Cameron Mitchell og forfatteren neil Gaiman viser sig at være en god kombination i den underholdende ungdoms- og kærlighedsfortælling ’How to Talk to Girls at Parties’, der vises uden for hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes
Det slår gnister mellem Enn (Alex Sharp) og Zan (Elle Fanning), de unge, kosmiske elskende i John Cameron Mitchells ’How to Talk to Girls at Parties’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

Det slår gnister mellem Enn (Alex Sharp) og Zan (Elle Fanning), de unge, kosmiske elskende i John Cameron Mitchells ’How to Talk to Girls at Parties’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

22. maj 2017

CANNES – Til at begynde med ligner John Cameron Mitchells nye film, How to Talk to Girls at Parties, et komediedrama om unge, hormonforstyrrede punkere i Croydon i slutningen af 1970’erne. Men som altid med Mitchell – og forfatteren Neil Gaiman, hvis novelle filmen er baseret på – får man ikke, hvad man forventer. Tværtimod. Og det skal man kun være glad for.

Den store teenager Enn (Alex Sharp) og hans to venner lever og ånder for punk. Det ligger i tiden, og det er et oprør mod den småborgerlighed, de føler, at de er omgivet af i Londonforstaden Croydon.

De udgiver deres eget fanzine, de dyrker de store punkbands – dog ikke længere The Clash, fordi de har solgt ud ved at udgive plader på et stort pladeselskab – og de tager til koncerter på den lokale undergrundsklub, hvor Queen Boadicea (Nicole Kidman) styrer løjerne med hård hånd.

Og så er det, at de tre venner ender hos en flok amerikanske turister, som de til at begynde med tror er kunstnere og musikere – de opfører og klæder sig ganske bizart – men som viser sig at være rumvæsener på rundtur i universet.

Enn falder for den kønne Zan (Elle Fanning) og hun for ham, selv om det er ganske utilstedeligt ifølge rumfolkets etikette. Og så har vi balladen. Det er nemlig ikke helt så ligetil med den slags kosmisk kærlighed.

Lige i øjet

Jeg kendte ikke Neil Gaimans novelle, og jeg havde ikke læst om filmen, inden jeg så den her i Cannes, hvorfor jeg nok også blev mere overrasket end de fleste, da rumvæsenerne pludselig dukkede op i How to Talk to Girls at Parties.

Det er heller ikke, fordi titlen ligefrem hjælper én på den rette vej. Men selv om man kender mere til historien end mig, vil man nok blive overrasket over filmen, der vil meget og kan det meste.

John Cameron Mitchell, der har udforsket seksualitet og identitet i Hedwig and the Angry Inch (2001) og Shortbus (2006) og forældres dybe sorg i Rabbit Hole (2010), leger også med stereotyper og vante forestillinger om køn og kærlighed i How to Talk to Girls at Parties, der rummer den samme rå energi og modvilje mod det konventionelle, som de øvrige film.

Det punkede miljø i den grå, nedslidte arbejderforstad Croydon er ramt lige i øjet – den del af filmen ligner noget, som den mere socialrealistisk inklinerede, men ikke mindre humoristiske Shane Meadows kunne have lavet – og så får det hele visuel, musikalsk og tematisk luft under vingerne takket være de noget mere farvestrålende rumvæsener.

Alex Sharp og Elle Fanning er såre charmerende som de unge elskende, mens Nicole Kidman er sjov som punkdronningen, der aldrig rigtig er blevet til noget. Der er masser af humor og hjerte i How to Talk to Girls at Parties, som i bund og grund handler om at få lov til at elske, hvem man har lyst til at elske – uden at nogen skal blande sig i det. 

Præcis som den slags skal være.

How to Talk to Girls at Parties er endnu ikke i dansk biografdistribution. Mere fra Cannes i avisen, på information.dk og på Twitter: @monggaard

www.festival-cannes.fr

Serie

Cannes 2017

Filmfestivalen i Cannes fylder 70, og årets officielle program byder på alt fra Roman Polanski, Lynne Ramsay og Fatih Akin til Bong Joon-ho, Sofia Coppola og Michael Haneke.

I år har der dog også sneget sig en slange med ind i det filmkunstneriske paradis: Streamingtjenesten Netflix, der har produceret to af filmene i hovedkonkurrencen. Det har medført protester fra den franske filmbranche og har fået festivalen til at ændre sine regler.

Informations filmredaktør rapporterer fra det sydfranske, hvor den traditionelle filmkultur og biografoplevelse kæmper for overlevelse.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu