Læsetid: 5 min.

1937 var et bedragerisk stille år i Berlin, hvor nazificeringen af hverdagen planmæssigt skred frem

Berlins bymuseum sætter fokus på år 1937 i en udstilling, der uudtalt peger frem mod nutidens retsstatsforagtende tendenser
I Berlin i 1937 var den nazistiske ideologi for alvor begyndt at infiltrere det offentlige rum. Byen var pyntet med hagekors og bybilledet præget af uniformerede civilister fra blandt andet Hitlerjugend.

I Berlin i 1937 var den nazistiske ideologi for alvor begyndt at infiltrere det offentlige rum. Byen var pyntet med hagekors og bybilledet præget af uniformerede civilister fra blandt andet Hitlerjugend.

Ritzau Foto

3. juni 2017

Det gik jo fremad. Der var job, brød, folkefester og råd til en radio langt ned i middelklassen. Optøjer var der derfor ikke udsigt til i Berlin i 1937.

Byen forblev også rolig, da lavtflyvende bombefly i september 1937 efterlod rygende ruiner og mennesker på flugt mod det nærmeste beskyttelsesrum. Det var nemlig kun en øvelse – for at berolige befolkningen ville regimet vise, at man skam havde overvejet alle eventualiteter. Så slem er en lille krig jo heller ikke.

Hverdag før stormen

Scenerne fra krigsøvelsen er et af de få dramatiske nedslag i udstillingen Berlin 1937 - i morgendagens skygge, som vises resten af året i de hvælvede kælderrum under Berlins bymuseum, der stadig går under det støvede navn Märkisches Museum.

Men hvorfor 1937? Ved siden af 80-året er det i historieskrivningen et »bedragerisk stille år«, som bymuseets nye direktør, Paul Spies, har formuleret det.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Flemming Berger
  • Erik Jakobsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Jakob Lilliendahl
  • Kristen Carsten Munk
  • Carsten Mortensen
  • kenneth jacobsen
  • Einar Carstensen
  • Torben Lindegaard
  • Grethe Preisler
Flemming Berger, Erik Jakobsen, Eva Schwanenflügel, Jakob Lilliendahl, Kristen Carsten Munk, Carsten Mortensen, kenneth jacobsen, Einar Carstensen, Torben Lindegaard og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Mathias Sonne

Stof til eftertanke.
Når man ser billedet, må man spørge sig selv, om man havde stået og heilet sammen med alle de andre fjolser, hvis man selv havde været i Berlin i 1937 - eller endnu værre, stået oppe på trappen.

Torben Ernst

Verdensbefolkningen burde spørge sig selv,om det er muligt,at historien vil kunne gentage sig,uanset hvem der hylder hvad,elle om det er et udtryk for menneskets begrænsninger, ikke at kunne styre uden det Gudelige ?
Om det har hjulpet mennesket,at vi får informationer fra det meste af kloden,og de forfærdelige ting der sker ?
Er vi blevet klogere,trods det at vi denges ind i informationer, om sult krige,flygtninge,krænkelser at menneskerettigheder, menneskeskabt forurening, som hvis vi ikke gør noget, er ved at udradere,den form for liv som vi kender?
Om der vil være nogen vindere,eller om vi alle ender som tabere,det ville være være værd at vide?
Der er intet der overgård Kærligheden,nedstekærligheden!
Skulle vi selv flygte fra forfølgelse,krige,hvor skulle vi flygte hen?
Hvorfor deltager vi som et kristent folk,i ugudelige krige,da krige er ugudelige?
Uanset hvilket trossamfund,man tilhøre ,Muslimsk,Katolst,kristent,så er de alle,bud fra skaberen,til mennesket,og er gevet til alle !
Har vi vendt os væk fra Skaberen. GUD ALLA EVAMARI,OG FORSTÅR IKKE AT VI ALLE ER DET SAMME,BLOT MED FORSKELLIGE TILBEDELSESFORMER TIL SKABERENS BUD,PÅ DET PAREDIS SOM HAN HAR BEBUDET?
DER ER INTET DER OVERGÅRD DEN KÆRLIGHED SOM KOMMER FRA SKABEREN!
FRED NEDSTEKÆRLIGHEDEN,FOR HINANDEN,UANSET HVOR VI KOMMER FRA!
ET MENNESKE ER ET MENNESKE, UANSET HVOR DET KOMMER FRA.

Jakob Lilliendahl

Mon forfatteren mener: Men det er svært at se den glimrende udstilling uden at spørge sig selv, hvad nutidens mange stærke, retsstatsforagtende mænd og kvinder kan udføre på fire år.

Med mindre alle kvinder er uskyldige selvfølgelig, sådan pr definition.. Jeg kan da ellers komme i tanke om et par stykker der tilsyneladende har styr på både 30'er-æstetikken og retorikken..

Peter Hansen

Den der ikke kender sin historie, er dømt til at se den gentaget...

Citat: Men endnu mere ufatteligt er det at læse, hvor hurtigt de fleste medier underkastede sig nazisternes krav og virkelighedsbillede og smed næsten al kritisk sans over bord...

Overstående minder lidt om journalistikken i Putin Rusland og sikkert også snart i Tyrkiet...

David Henriksen

Nazisternes skriftstyper? Jeg må le. Ganske normalt tysk gotisk som hænger på ikke så få tyske banegårde selv den dag i dag. Bare fordi man tit har set skrifttypen i forbindelse med billeder af nazister betyder det bestemt ikke at det er indført af dem. Klap lige hesten.

Odin Rasmussen

"It is false to regard or describe the so-called Gothic typeface as a German typeface. In reality the so-called Gothic typeface consists of Schwabacher-Jewish letters. Just as they later came to own the newspapers, the Jews living in Germany also owned the printing presses when the printing of books was introduced and thus came about the strong influx into Germany of Schwabacher-Jewish letters..."
M. Bormann (English Translation)