Læsetid: 4 min.

Den danske musikalske undergrund bliver ved med at overraske positivt

Der bliver drømt store, mærkelige drømme og følt vilde, hjemløse følelser i den danske musikalske undergrund – ikke mindst som generator for anderledes tænkning. Her med First Flush, Sleep Party People, Excelsior og Modest
På Sleep Party Peoples nye plade, ’Lingering’, er det da også i høj grad drømmenes logik, der fører handlingen frem. De fleste lyde er bløde, filtrerede, ofte med udflydende klang

På Sleep Party Peoples nye plade, ’Lingering’, er det da også i høj grad drømmenes logik, der fører handlingen frem. De fleste lyde er bløde, filtrerede, ofte med udflydende klang

Martin Bubandt

23. juni 2017

Den mest kuriøse historie om Odense-orkestret First Flush er historien om, hvordan Jonathan Carstensen og Alexander Weile fra bandet ved en tilfældighed blev opdaget af et japansk tv-hold, da de for nogle år siden landede i lufthavnen i Tokyo og efterfølgende blev fulgt af otte millioner japanske tv-seere, der havde det vildt over, at de to danske drenge ikke havde en plan, men derimod rejste efter et tilfældighedsprincip.

Men selvom historien er kuriøs, hænger den på en del punkter sammen med First Flush’ kunst. For deres nyeste album, FUWA er en smuk omgang drømmende disruption af vanetænkningen jammet frem med en stor respekt for de ideer, der opstår vilkårligt.

Og på de otte nye poetiske postpunkviser sunget med hiphopsensibel autotune på vokalen tager bandet deres genreoverskridende projekt, hvor de bygger broer imellem rock, folkeviser, postpunk og hiphop, til et nyt niveau.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Poul Sørensen
Poul Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu