Læsetid 4 min.

Den danske musikalske undergrund bliver ved med at overraske positivt

Der bliver drømt store, mærkelige drømme og følt vilde, hjemløse følelser i den danske musikalske undergrund – ikke mindst som generator for anderledes tænkning. Her med First Flush, Sleep Party People, Excelsior og Modest
På Sleep Party Peoples nye plade, ’Lingering’, er det da også i høj grad drømmenes logik, der fører handlingen frem. De fleste lyde er bløde, filtrerede, ofte med udflydende klang

På Sleep Party Peoples nye plade, ’Lingering’, er det da også i høj grad drømmenes logik, der fører handlingen frem. De fleste lyde er bløde, filtrerede, ofte med udflydende klang

Martin Bubandt

23. juni 2017

Den mest kuriøse historie om Odense-orkestret First Flush er historien om, hvordan Jonathan Carstensen og Alexander Weile fra bandet ved en tilfældighed blev opdaget af et japansk tv-hold, da de for nogle år siden landede i lufthavnen i Tokyo og efterfølgende blev fulgt af otte millioner japanske tv-seere, der havde det vildt over, at de to danske drenge ikke havde en plan, men derimod rejste efter et tilfældighedsprincip.

Men selvom historien er kuriøs, hænger den på en del punkter sammen med First Flush’ kunst. For deres nyeste album, FUWA er en smuk omgang drømmende disruption af vanetænkningen jammet frem med en stor respekt for de ideer, der opstår vilkårligt.

Og på de otte nye poetiske postpunkviser sunget med hiphopsensibel autotune på vokalen tager bandet deres genreoverskridende projekt, hvor de bygger broer imellem rock, folkeviser, postpunk og hiphop, til et nyt niveau.

Vanetænkningen bliver også nedbrudt, fordi de forsøger at udtrykke følelser, der næsten ikke kan findes ord for, blandt andet når jeget – der i kraft af det autotunede både er personligt og upersonligt – hælder sin opmærksomhed og famlende nysgerrighed ud over verden.

Som på det intense åbningsnummer »Kilderne«, der begynder med nøgne akustiske guitarer og glider over i postpunk, hvor jeget stirrer ind i et socialt felt i krise på en jord, der ryster så havene skvulper:

»Men du har først set den fremmede, som denne er nu/ Er det roden til din smerte/ At kilderne de har bevæget sig/ Er det derfor du er bange for at bygge broer/ På en jord i bevægelse … Havet er uforudsigeligt/ på en jord i bevægelse«.

Det er både de indre og de ydre have, der er i bevægelse på FUWA. Som skyller ind over lytteren. Og sikke et skyl. Det er både originalt, rensende og mange steder fortryllende grundvoldsrystende.

Hullet i trappen

Når man taler om Brian Batz’ velrenommerede drømmepopprojekt Sleep Party People er det svært ikke at nævne kaninmaskerne, der hele vejen igennem projektets historie, både til livekoncerter og i artwork, har føjet en eventyrlig dimension til kunsten.

Og på Sleep Party Peoples nye plade, Lingering, er det da også i høj grad drømmenes logik, der fører handlingen frem. De fleste lyde er bløde, filtrerede, ofte med udflydende klang, og lyrikken er associativ:

»I’ll climb the stairs/ with the missing steps/ if I fall/ I’ll just fall in love/ with you,« synger Brian Batz på den hypnotiske »The Missing Steps«, et nummer der stjæler fra de tænkende organer og giver til de følende.

Lingering er et ganske helstøbt værk, men hen imod slutningen af den 12 numre lange plade truer den dog med at stivne i sin form.

Og selvom Beth Hirsch, der blandt andet har sunget på Airs legendariske Moon Safari, gæster Sleep Party People på det tredjesidste nummer, »We Are There Together«, og føjer en helt ny klang til universet, taber pladen lidt momentum i længden, ikke mindst på grund af manglende kontraster i stemninger og harmonier.

Elektronisk kaninhul

Som forsanger i Ice Cream Cathedral har Anja T. Lahrmann allerede markeret sig på den danske musikscene som en særligt talentfuld musikalsk drømmemaner.

Og hun fortsætter dette esoteriske arbejde på sin elektroniske solodebut-EP, Superimposed, som hun udgiver under navnet Excelsior. For her finder hun med sin lyrik og sine knitrende og varme synthesizere et smuthul i forhold til de regler, der regulerer ’virkeligheden’.

Som på nummeret »Loophole« – der er blandt de mest dragende på EP’en, og som vækker mindelser om det hedengangne engelske drømmepopband Broadcast – hvor jeget i lyrikken falder ud af den virkelighed, hun troede, hun befandt sig i, og skal finde et ståsted i noget nyt og fremmed, hvor alting hvirvles rundt:

»The loophole whirls an ocean/ how do I swim?«

Det er svært ikke at tænke på Alice i Eventyrland, på scenen, hvor Alice, da hun er blevet lille, svømmer rundt i den sø af tårer, som hun græd, da hun var stor.

Som modspil til stramheden i det elektroniske blander Anja T. Lahrman også jazzede elementer ind enkelte steder på EP’en, håndspillede trommer og saxofon blandt andet, og i løbet af de fem numre, som Superimposed spænder over, får hun etableret et musikalsk univers med stor sammenhængskraft, der samtidig er alsidigt.

Så oprigtigt som muligt

Det er oplagt at forfalde til klicheer om charmerende ungdommelig naivitet, når man skal beskrive det purunge Aarhus-orkester Modest, der er aktuelle med deres debut-EP Pretty Sure It’s Honest, og som spiller koncert under opvarmningsdagene på dette års Roskilde Festival.

For følelserne sidder og dirrer helt ud i deres let rodede frisurer og forvaskede jeans, og oprigtigheden – eller tanken om, at man måske kan være oprigtig – møder lytteren lige fra titlen.

Musikalsk surfer Modest med på de samme bølger som københavnske Communions og århusianske Yung, og sidstnævnte har da også været inde over Pretty Sure It’s Honest. På de fire numre på Pretty Sure It’s Honest fanger de bølgerne hver gang de med intense energiudladninger svinger sig op på deres slidte surfboards.

Det bliver spændende at følge Modest – især hvis de på senere udgivelser finder et sted, der er endnu mere deres eget.

First Flush: ’FUWA’ (Visage/First Flush)

Sleep Party People: ’Lingering’ (Joyful Noise Recordings/Playground Music)

Excelsior: ’Superimposed’ (Antiphonics)

Modest: ’Pretty Sure It’s Honest’ (Shordwood Records)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
    Poul Solrart Sørensen
Poul Solrart Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu